آفتاب

اصلاح قانون خدمات کشوری/ نوبخت: استخدام‌های دولتی در برنامه ششم ادامه دارد

اصلاح قانون خدمات کشوری/ نوبخت: استخدام‌های دولتی در برنامه ششم ادامه دارد

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: قانون خدمات کشور باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

به گزارش خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت امروز در نشست خبری برای بررسی قانون بودجه،برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی با اشاره به انتشار برخی اخبار کذب درباره پرداخت بازنشسته ها در فضای مجازی اظهارداشت: اخیرا کمپینی در فضای مجازی راه افتاده که قصد دارد القا کند در لایحه برنامه ششم مبنای پرداخت به بازنشسته ها به جای 2 سال آخر به 5 سال آخر سنوات خدمتی کارکنان مد نظر قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه این خبر از اساس کذب است،عنوان کرد:اولا که این بحث مربوط به ماده 24 این لایحه و در رابطه با دستگاه قضایی و امور زندانهاست که تصریح شده به جای دو سال سه سال مبنا قرار بگیرد و برای سایر بخش ها چنین تصمیمی قرار نیست اجرا شود و همچنان مبنای پرداخت بازنشستگی 2 سال آخر خدمت خواهد بود.

نوبخت گفت:استخدام دولتی همچنان دربرنامه ششم پابرجاست و پیش بینی شده به جای هر 5 نفری که بازنشسته می شوند یک نفر استخدام جدید صورت بگیرد.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه لایحه برنامه ششم دو بار به مجلس ارایه شده که هر بار هم مورد تصویب کمیسیون های تخصصی قرار گرفته،اظهار داشت:لایحه برنامه ششم که برای دومین بار به مجلس تقدیم شد،علاوه بر متن قبلی 80 بند از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی نیز در آن جای گرفت و در واقع ویرایش جدیدی از برنامه ارایه شد.

او با بیان اینکه آنچه پیشتر درباره لایحه برنامه ششم توسعه از سوی یکی از رسانه ها منتشر شد،مورد تایید دولت نبوده،تصریح کرد:دولت از همه نظرات کارشناسی برای تدوین برنامه ها استفاده می کند و در نهایت لایحه را تدوین و به مجلس ارایه می کند.گاهی این نظرات می توتاند وجه سوسیالیستی یا کمونیستی کامل یا کاملا لیبرالیستی باشد که برخی از کارشناسان پیشنهاد می کنند.

اصلاح قانون خدمات کشوری

رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سئوالی درباره علت تغییر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به سازمان برنامه و بودجه گفت:وقتی به عنوان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی از سوی رییس جمهور انتخاب شدم،هیچ اختیاری در استانها نداشتم که به تدریج با اصلاحاتی که صورت گرفت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها از مجموعه وزارت کشور خارج شد.اما به تدریج به دلیل آنکه کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی همزمان بودجه ریزی،برنامه ریزی و نظارت بر تخصیص ها بود و از سویی وظیفه راهبری اقتصاد مقاومتی هم به این سازمان ارایه شده بود لذا از زمستان سال گذشته تصمیم به تفکیک این سازمان یعنی بخش اداری و استخدامی با بخش برنامه ریزی و بودجه ریزی گرفته شد.

وی ادامه داد:از زمستان سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که چقدر خوب است که بخش اداری از تحت شعاع بودن بودجه و برنامه و مسایل تخصیص نباشد.

خود کفایی در گندم

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره شاخص های اقتصادی سال جاری با بیان اینکه نشانه های مثبتی حکایت از بهبود وضعیت اقتصادی و خروج از رکود دیده می شود،از رشد 5.5 درصدی بخش کشاورزی در پایان اسفند 94 خبر داد و گفت:  کشاورزی در سال گذشته رشد ٥.٥ درصدی داشته است و توانسته کمبودهای بخش صنعت را در رشد اقتصادی تا حدودی جبران کند. با این حال دولت برای صنعت نیز برنامه دارد.

او به دغدغه های مقام معظم رهبری درباره ذخایر استراتژیک از جمله گندم اشاره کرد و اظهار داشت: تا امروز بیش از ١٠ میلیون و ١٥١ هزار تن گندم به ارزش حدود ١٢ هزار و ١٦٤ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است. از این رقم ٦٠٩٥ میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی به زودی پرداخت می شود.

وی ارزش گندم خریداری شده از کشاورزان را بالغ بر 12 هزار و 964 میلیارد تومان اعلام کرد وگفت: تا امروز 6 هزار و 95 میلیارد تومان آن را پرداخت کردیم و در صدد هستیم 6 هزار و 800 میلیارد تومان باقی مانده را در اسرع وقت بپردازیم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی تا امروز خرید گندم کشاورزان بیش از 35.9 درصد افزایش نشان می دهد که نشانگر رشد خوب اقتصادی در بخش کشاورزی است.

نوبخت گفت: در اقتصاد مقاومتی مساله امنیت غذایی و خودکفایی بسیار مورد تاکید بوده است به طوری که در سال های گذشته رهبری و دولت سه میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای امر کشاورزی و ذخیره گندم اختصاص دادند؛ خودکفایی می تواند قدرت یک کشور را بالا برده و حتی  قاطعیت ما را در مذاکراتی نظیر برجام افزایش دهد.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رفع تحریم های کشورهای غربی اظهار داشت: آنهایی که مدام تکرار می کردند « برجام، نه» به این امر توجه داشته باشند که اگر برجام نبود چه اتفاقاتی می افتاد؛ اینکه امروزه ما می توانیم نفت و میعانات گازی را به راحتی صادر کرده و درآمد حاصل از آن را به ریال تبدیل می کنیم تا صرف هزینه های جاری و عمرانی کشور شود از دستاوردهای همین برجام است.

وی تاکید کرد: اما انتظارات ما از برجام تنها محدود به وصول این مطالبات نمی شود بلکه در فضای پسابرجام به دنبال گسترش فرصت های سرمایه گذاری خارجی ها هستیم.

  رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین اذعان داشت: آمار پروژه های پس از برجام نهایی شده یعنی در بازه زمانی 3 ماه پایان سال 94 و در 4 و نیم ماه سال جاری جمعا 66 پروژه به ارزش 5 میلیارد و 168 میلیون دلار بوده است؛ اما آنچه که مسلم است زمان بر بودن سرمایه گذاری تا برداشت محصول آن می باشد.

 نوبخت در ادامه افزود: رتبه کشور در  OACB که اعتبار هر کشور را رتبه بندی می کند از هفتم به ششم بهبود یافته که طبق برنامه ریزی های انجام شده تا ماه ژانویه یک بازنگری مجددی در این رتبه صورت می گیرد؛ بهبود هر چه بیشتر رتبه کشورمان و در مقابل آن کاهش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.

نوبخت همچنین به آمار خرید چای از کشاورزان نیز اشاره کرد گفت: حدود ٩٥ هزار و ٥٠٠ تن چای به ارزش ١٦٥ میلیارد تومان خریداری شده که تا کنون ١٤٠ میلیارد تومان آن پرداخت شده است و مابقی در خزانه در حال تجهیز منابع است.

انتخاب قانونی اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره شبهات مطرح شده درانتخاب رییس صندوق توسعه ملی گفت: انتخاب رئیس صندوق توسعه ملی کاملا قانونی بوده و هیچ کوتاهی در این خصوص صورت نگرفته است. صندوق توسعه ملی زیرنظر هیات امنا اداره می شود این هیات امنا متشکل از نمایندگان یا افرادی از سه قوه هستند و دو ناظر هم از اتاق بازرگانی و تعاون حضور دارند.

وی افزود: این هیات امنا پنج نفر اعضای هیات عامل را انتخاب می کنند و رئیس صندوق از بین این پنج نفر انتخاب می شود.

به گفته وی در هیچ جای قانون پیش بینی نشده که حتما با این پنج نفر جلسه ای را به صورت رسمی برگزار کنند تا بتوانند از بین آنها رئیس صندوق را انتخاب کنند بلکه این پنج نفر به صورت شفاهی می توانند آمادگی خود را اعلام کنند و بعد این نظر شفاهی خود را کتبا به اطلاع برسانند.

نوبخت خاطرنشان کرد: طبق قانون اگر برای برگزاری جلسه ای ضرورتی وجود داشته باشد ما حتما آن جلسه را برگزار می کنیم اما برای انتخاب رئیس صندوق توسعه ملی هیچ ضرورتی در قانون دیده نشده است.

از رشد مثبت اقتصادی تا سرمایه گذاری خارجی

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته برای تحقق رشد 5 درصدی سال جاری گفت:این پیش بینی  نه تنها در مراکز دولتی بلکه در نهادهای بین المللی پیش بینی شده؛ رشد اقتصادی در راستای تحقق چشم انداز 20 ساله بسیار پویاست و تمام فعالیت های اقتصادی بر مبنای این شعار تحقق می پذیرد.

وی ادامه داد:در سه ماهه پایانی امسال سرمایه گذاری مستقیم خارجی در 28 طرح به مبلغ 2 میلیارد و 873 میلیون دلار و در چهارماه و نیم امسال در 38 طرح به مبلغ 2 میلیارد و 295 میلیون دلار انجام شده است.

او با بیان اینکه این 66 طرح عمدتا در بخشهای حمل و نقل ، انرژی های تجدید پذیر، گردشگری، بازیافت، صنایع الکتریکی، غذایی و ماشین آلات بوده است،گفت: آدرس این طرح ها کاملا مشخص است و می توان از نزدیک آنها را مشاهده کرد، البته از سرمایه گذاری تا تولید محصول مدتی زمان می برد که باید تحمل داشته باشیم و واقعیات را بپذیریم.

نوبخت تصریح کرد: این درحالی است که پیش از اجرای برجام یعنی در سال 93 در 41 طرح کشور تنها 920 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شد، اما در سال 94 در 63 طرح در مجموع 6 میلیارد و 711 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده است.

دستاوردهای اقتصادی برجام

معاون رئیس جمهور با تاکید براینکه یکی از مباحث برجام این بود که اگر برجام را اجرا کنیم چه دستاوردی دارد؟ گفت: یک عده می گفتند هیچ و یک عده می گفتند می توانیم با اجرای برجام برخی از موانع اقتصادی کشور را برداریم.

وی افزود: ما از موضع روشنگرانه و شجاعت مقام معظم رهبری نسبت به بدخواهان انقلاب اسلامی سپاسگذاریم زیرا این مواضع و مطالبه گری ایشان ما را نیز در مذاکرات از مطالبه گری بیشتری برخوردار کرد. از رهبر معظم انقلاب سپاسگذاریم که هدایت می کنند و راه را با فشار و منطق به طرف خارجی برای ما هموارتر می سازند.

او گفت: یکی از بزرگترین تحریمها، تحریم نفتی بود که آنها توانستند با زورگویی میزان صادرات نفت خام کشور را به 1 میلیون بشکه در روز تقلیل دهند درحالی که ما پیش از آن 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می کردیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه آنها قصد داشتند کاهش صادرات نفت ایران را به حدی ادامه دهند که مجبور شویم نفت را در برابر غذا بفروشیم گفت: اولین کار دولت این بود که جلوی کاهش صادرات نفتی را گرفت.

وی افزود: ‌امروز اگر موفق شده ایم پول گندم گندمکاران و هزینه های جاری کشور را پرداخت کنیم بخش قابل توجهی از آن به خاطر آن است که از تحریم نفتی خارج شده ایم و توانستیم پول نقد را به رالا تبدیل و آن را خرج هزینه های جاری و عمرانی کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به بحث پرداخت 400 میلیون دلاری آمریکا به ایران در روزهای اخیر تصریح کرد: در واقع با احتساب سود ، این مبلغ بالغ بر 1 میلیارد و 700 میلیون دلار بود که از مطالبات ایران پرداخت شد.

 

3535

کد N1379878

وبگردی