آفتاب

ائمه جمعه اهل تسنن و تشیع آذربایجان غربی: جناحی کردن تریبون نمازجمعه ضربه زدن به وحدت ملی است

ائمه جمعه اهل تسنن و تشیع آذربایجان غربی: جناحی کردن تریبون نمازجمعه ضربه زدن به وحدت ملی است

ارومیه- ایرنا- ائمه جمعه اهل سنت وتشیع آذربایجان غربی اعلام کردند: نماز جمعه پایگاه مقدسی است که موجب وحدت و یکپارچگی در جامعه شده و فراتر از آن مسلمانان را با مسائل روز آشنا کرده و از حربه های دشمنان آگاه می سازد و محلی برای بیان مسائلی است که موجب هشیاری مردم شده و توطئه ها و ترفندهای مختلف دشمنان اسلام را برملا می کند.

آنها عنوان کردند: وقتی تریبون نمازجمعه از رسالت اصلی خود خارج شود و در اختیار جناح و گروه خاصی قرار بگیرد و یا برخی ندانسته با ادبیاتی آمیخته به تخریب برای ناامید کردن مردم تلاش کنند و با بی انصافی تمام خدمات صورت گرفته توسط کارگزاران دولت را نادیده گرفته و فراتر از آن، بر این اقدامات مهر باطل بزنند، بدون تردید فضای ناامیدی و بی اعتمادی بر جامعه حاکم شده و در نقطه ای دیگر وحدت و یکپارچگی بین مردم و مسئولان و اعتماد آنها به یکدیگر کمرنگ شده و یا به طور کلی از میان می رود.
آنها اظهار کردند: با از میان رفتن این اعتماد، اختلافات متولد شده و تفرقه و دو دستگی بر جامعه حاکم می شود و به یقین تریبون نمازجمعه و خود نمازجمعه قداستی دارد که نباید قربانی چنین رفتارهای مغرضانه و توام با افراط و تفریط اشخاص و گروهها شود.

*****
امام جمعه موقت سردشت: جناحی کردن تریبون نمازجمعه تامین خوراک رسانه های غربی است
ماموستا محمد واوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ریشه موضع گیری بسیاری از رسانه های غربی علیه کشور را باید در همین تریبون های جناحی جستجو کرد چرا که وقتی مطالبی مطرح می شود و عملکرد کارگزاران دولت و نظام زیر سوال می رود، این اتفاق موجب خوشحالی دشمنان می شود و بدون تردید در فردایی دیگر رسانه های خارجی همین مسائل را سوژه درجه یک رسانه های خود خواهند کرد.
وی اظهار کرد: تخریب خدمات مسئولان و قضاوت یک طرفه، آدرس غلطی به دشمنان می دهد و آنها تصور می کنند که اختلافی عمیق بین مردم و مسئولان و دولت وجود دارد.
امام جمعه موقت سردشت بیان کرد: تریبون نماز جمعه باید بینش و بصیرت جامعه را افزایش دهد نه اینکه موجب تفرقه و تشکیک در جامعه شود.
ماموستا واوی ادامه داد: تخریب افراد با حقیقت اسلام منافات دارد و هیچ مطابقتی با ذات اسلام ندارد.
وی اضافه کرد: اگر قرار است نقد و نصیحتی صورت گیرد، این نقد و نصیحت به جای تریبون نمازجمعه باید در فضای دیگری انجام شود.
ماموستا واوی افزود: مطالبی که از تریبون نمازجمعه مطرح می شود، باید وحدت و یکپارچگی جامعه را موجب شود.
وی اضافه کرد: جناحی کردن تریبون نمازجمعه و موضعگیری افراطی علیه خدمات صورت گرفته توسط مسئولان موجب ناامیدی مردم و جامعه شده و آرامش و امید را از جامعه سلب می کند

*****
امام جمعه موقت مهاباد: جناحی کردن تریبون نمازجمعه ضربه زدن به وحدت ملی است
ماموستا یحیی اسماعیلی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تریبون نمازجمعه باید در اختیار کسانی قرار بگیرد که در راستای سیاستهای کلی نظام حرکت می کنند.
وی ادامه داد: ائمه جمعه نباید اجازه بدهند برخی با عناوین مختلف از تریبون نمازجمعه سوء استفاده کرده و زحمات مسئولان را زیر سوال ببرند.
امام جمعه موقت مهاباد تاکید کرد: باید با بررسی دقیق مشخص شود چه کسانی و با چه مطالبی می خواهند از تریبون نمازجمعه استفاده کنند.
ماموستا اسماعیلی افزود:اگر دقت نشود و به برخی افراد که مخالف نظام و دولت هستند، اجازه داده شود که از تریبون نماز جمعه استفاده کنند، بدون شک سخنان این افراد وحدت جامعه را نشانه خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: نباید اجازه داده شود وحدت موجود در جامعه به خصوص در استانی چون آذربایجان غربی که رنگین کمانی از قومیت هاست، خدشه دار شود.
ماموستا اسماعیلی نادیده گرفتن خدمات دولت و تخریب عملکرد کارگزاران دولت از تریبون نمازجمعه را عملی قبیح برشمرد و گفت: کسانی که چنین مطالبی بیان می کنند، چشمان خود را به روی حقیقت بسته اند و با چشمان کور و بسته قدرت مشاهده واقعیتها را ندارند.
وی با بیان اینکه خدمات صورت گرفته توسط نظام اسلامی و دولت در حوزه های بهداشت و درمان، آموزش، اقتصاد و سایر حوزه ها قابل تقدیر است، گفت: در 38 سال اخیر نظام اسلامی خدمات بی نظیری انجام داده است.
ماموستا اسماعیلی بیان کرد: اهل سنت بر این باور هستند که تریبون نمازجمعه تنها متعلق به امام جمعه است و غیر از او کسی نمی تواند به عناوین مختلف آن را اشغال کند.
امام جمعه موقت مهاباد اظهار کرد: امام جمعه باید حائز شرایط امامت نماز جمعه باشد که متاسفانه برخی از ائمه جمعه از این خصوصیت برخوردار نیستند و در بیان خطبه های نماز جمعه از توانایی لازم برخوردار نیستند.

*****
امام جمعه شوط: تخریب عملکرد افراد از تریبون نمازجمعه برخلاف شرع اسلام است
حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: انتقاد یک طرفه و تخریب عملکرد دولت از تریبون نمازجمعه از نظر شرع و عرف قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: با توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب و تاکید بر همراهی با دولت، تخریب عملکر دولت از تریبون نمازجمعه برخلاف شرع اسلام و فرامین رهبری است.
امام جمعه شوط اضافه کرد: انتقاد منصفانه و همراه با بیان نقاط ضععف و قوت می تواند نتایج موثری داشته و به پیشرفت جامعه کمک کند اما انتقاد صرف و تکیه بر نقاط ضعف و تخریب عملکرد دولت باعث نا امیدی در جامعه می شود.
حجت الاسلام هاشمی افزود: انتقادی که در راستای اصلاح جامعه بوده و توام با انصاف باشد، می تواند تاثیر مثبتی در جامعه داشته باشد.
وی اظهار کرد: شخصی که از تریبون نماز جمعه سخنرانی می کند، اگر هدفش اصلاح جامعه و کمک به تعالی جامعه باشد، سخنرانی او می تواند نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد اما اگر هدفش تفرقه افکنی، تخریب افراد و مقابل هم قرار دادن دولت، مردم و مسئولان باشد، سخنان او تبعات منفی در جامعه خواهد داشت.
8135/1905/ 1539
کد N1379434

وبگردی