آفتاب
رییس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی در تشریح فعالیت های اقتصاد مقاومتی:

توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی متکی بر صنعت ماشین سازی داخلی است

توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی متکی بر صنعت ماشین سازی داخلی است

تهران- ایرنا- رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی رویکرد دولت یازدهم در تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی را توجه به تولید داخل، فن آوری های نوین و توسعه مکانیزاسیون متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهره برداران عنوان کرد.

کامبیز عباسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ضمن اشاره به این که این امر نیازمند حمایت از تشکل ها و استانداردسازی ماشین های کشاورزی با توجه به شرایط اقلیمی است، درباره تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی به میزان 1.62 اسب بخار در هکتار در قالب طرح های اقتصاد مقاومتی گفت: هم اکنون 90 درصد تکیه ما در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی متکی به صنعت ماشین های کشاورزی تولید داخل است و تنها بخشی از نیازهای مکانیزاسیون و فناوری های نوین کشاورزی کشور در حوزه های برنج و بخش از باغبانی با واردات ماشین ها و تجهیزات از خارج تامین می شود.
مجری طرح تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی معتقد است، در این پروژه باید جایگاه ماشین های کشاورزی در صنعت ماشین سازی کشور ارتقا یابد، زیرا این صنعت یکی از مهمترین ابزار تولید است و به طور قطع باید به این بخش فراتر از سایر صنایع حتی صنایع خودرویی کشور نگاه کرد.
عباسی تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را متکی بر توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی دانست و افزود: انجام به موقع عملیات، کاهش هزینه های تولید و ضایعات نقش بسزایی در تولید محصولات کشاورزی دارد.
وی می گوید، در برنامه بلندمدت 12 ساله طرح جامع مکانیزاسیون کشاورزی اهداف، سیاست ها، کمیت ها، الزام ها و اعتبارهای مورد نیاز در زیربخش های مکانیزاسیون زراعت، باغبانی، دام، طیور، آبزیان و جنگل و مرتع دیده شده که همین رویکرد در برنامه ششم توسعه نیز تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی است.
وی میزان تسهیلات مورد نیاز برای دستیابی به اهداف مکانیزاسیون در تمامی زیربخش های تولیدی بخش کشاورزی را سالیانه به طور میانگین 20 تا 22 هزار میلیارد ریال (2 تا 2.2 میلیارد تومان) اعلام کرد.
عباسی گفت: همچنین سالیانه بین 25 تا 30 هزار دستگاه انواع تراکتور و بین 70 تا 100 هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی برای تحقق اهداف برنامه های اقتصاد مقاومتی نیاز است.
وی تاکید کرد، بدون ماشین های کشاورزی نمی توانیم عملیات شخم، سمپاشی، برداشت و در نهایت تولید محصول داشته باشیم.

** توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیازمند سهولت در تسهیلات بانک کشاورزی
وی درباره وضعیت اعتباری بخش مکانیزاسیون کشاورزی در سه سال اخیر گفت: پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محوریت اقتصاد مقاومتی از نمیه دوم سال 1392 با چهار خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی در کشور راه اندازی شد.
به گفته عباسی خط اول اعتباری در سال 1392 به ظرفیت هفت هزار و 500 میلیارد ریال(750 میلیارد تومان) تخصیص یافت و به طور کامل جذب شد.
وی علت جذب نشدن خطوط اعتباری این بخش در سالهای 1393 تا 1395 را تغییرات نرخ سود بانکی عنوان کرد و گفت: خط دوم اعتباری به میزان هشت هزار میلیارد ریال (800 میلیارد تومان) در سال 1393 تخصیص یافت که تاکنون 94 درصد آن جذب شده است. خط سوم اعتباری در سال 1394 به میزان 10 هزار میلیارد ریال( یک تریلیون تومان) بود که حدود 65 درصد آن تامین و جذب شد.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی میزان خط اعتباری چهارم که در سال 1395 تخصیص یافته را 12 هزار میلیارد ریال(1200 میلیارد تومان) اعلام کرد که تاکنون حدود چهار و 600 میلیارد ریال (460 میلیارد تومان) آن جذب شده است.
به گفته عباسی در چهار ماه نخست سالجاری تقاضای زیادی ایجاد و به بانک معرفی شد که ارایه تسهیلات آن نیازمند تسهیل گری بیشتر بانک کشاورزی است.
وی روند جذب فعلی تسهیلات را نامناسب عنوان کرد و ادامه داد: به نظر می رسد برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باید سهولت بیشتری پیش بینی شود و امیدواریم در پایان سال 1395 سرانه توان در اراضی کشاورزی کشور به ضریب 1.62 صدم اسب بخار در هکتار برسد.
عباسی، افزایش بیش از دو میلیون و 100 هزار هکتار کشت مکانیزه غلات، افزایش بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار سمپاشی پشت تراکتوری، افزایش 241 هزار هکتار برداشت مکانیزه برنج، افزوده شدن نزدیک به 60 هزار تراکتور به ناوگان تراکتورهای کشور و در نهایت به کارگیری بیش از یک هزارو 100 دستگاه انواع کمباین برداشت غلات در مزارع کشور را در سه سال اخیر از عمده دستاوردهای حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.
اقتصام**9186 **1561
کد N1379420

وبگردی