آفتاب

هشدار رییس جمهوری فیلیپین به 159 سیاستمدار و مقام دولتی دست اندرکار قاچاق مواد مخدر

هشدار رییس جمهوری فیلیپین به 159 سیاستمدار و مقام دولتی دست اندرکار قاچاق مواد مخدر

کوالالامپور – ایرنا – 'رودریگو دوترته' رییس جمهوری فیلیپین در ادامه مقابله با باندهای قاچاق مواد مخدر به 159 تن از مقامات، سیاستمداران و قضاتی که با باندهای مواد مخدر ارتباط دارند، هشدار داد، تسلیم شوند و گرنه شکار خواهند شد.

به گزارش ایرنا، دوترته دهم تیر ماه به عنوان شانزدهمین رییس جمهوری فیلیپین قدرت را در دست گرفت و متعهد به مبارزه با باندهای قاچاق مواد مخدر و جرم و جنایت در این کشور 100 میلیونی شد که درصد بالایی از مردم با فقر دست و پنجه نرم می کنند و فساد در بدنه دولتی از گذشته وجود داشته است.
وی به پلیس دستور داد از کشتن قاچاقچیان مواد مخدر و حتی شهروندان عادی که در این امر دخیل هستند و چریک های کمونیست برای پایان دادن به تنش ها دریغ نکنند.
به نوشته روز دوشنبه تارنمای 'فیل استار'، رییس جمهوری فیلیپین به این گروه از سیاستمداران، قضات و مقامات 24 ساعت فرصت داد خود را تسلیم کنند وگرنه شکار می شوند.
دوترته برای متوقف کردن قاچاق و فساد روز یکشنبه لیستی از 159 تن از مدیران محلی فعلی و سابق و نمایندگان مجلس، قضات و نیروهای نظامی را که مشکوک به درگیر بودن در تجارت مواد مخدر هستند، منتشر کرد.
نام 8 قاضی و عضو قوه قضائیه، 56 تن از مقامات محلی فعلی و سابق که به طور عمده شهردار و نمایندگان سابق و یا کنونی کنگره هستند و 95 عضو فعال و بازنشسته پلیس و ارتش در لیست دوتره جای گرفته اند.
وی دستور داد اسکورت امنیتی شهرداران و نمایندگانی که مشکوک به قاچاق مواد مخدر هستند برداشته و مجوز حمل سلاح گرم آنها نیز لغو شود.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اصل برائت، گفت: ممکن است درست باشد، این افراد تحت قوانین جزائی و قانون اساسی باید مراحل قانونی را طی کنند.
از قضاتی که برچسب تجارت مواد مخدر خورده اند خواسته شد به دیوان عالی کشور بروند، در حالی که پلیس و نظامیان در لیست قرار گرفته باید گزارش خود را به مقام مافوق ارائه کنند.
رییس جمهوری جنجالی فیلیپین هفته گذشته اعلام کرده بود در حال برنامه ریزی برای انتشار نام مقامات دولتی دخیل در تجارت مواد مخدر است.
از زمان به قدرت رسیدن دوترته تاکنون حدود 800 فروشنده مشکوک مواد مخدر در فیلیپین کشته شده اند. گفته می شود 200 نفر نیز توسط نیروهایی غیر از پلیس کشته شده اند. چهار هزار و 500 نفر نیز دستگیر شده و صدها نفر خود را تسلیم کردند.
دوترته که مبارزه با مواد مخدر و قاچاقچیان را در اولویت برنامه های خود قرار داده است و از سوی دیگر توسط رسانه های غربی برای این گونه مقابله با باندهای مواد مخدر تحت فشار است، تاکید دارد حقوق بشر در مبارزه با قاچاق مواد مخدر جایگاهی ندارد.
نظرسنجی ماه گذشته موسسه پژوهشی 'پالس آسیا' نشان داد محبوبیت دوترته بین مردم فیلیپین به 91 درصد رسیده که بالاترین میزان محبوبیت در بین روسای جمهوری این کشور از سال 1991 میلادی تاکنون است.
اسامی مقامات قضایی، نمایندگان کنگره و مقامات پلیس و ارتش که وی نام آنها را افشا کرده است روز دوشنبه در رسانه های فیلیپین منتشر شد.
آساق**1611
کد N1379410

وبگردی