آفتاب
سازمان‌های مردم‌نهاد بوشهر حمایت شوند؛

نقش سمن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی/ لزوم توجه به نهادهای مردمی

نقش سمن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی/ لزوم توجه به نهادهای مردمی

بوشهر - آسیب‌های اجتماعی امروزه یکی از دغدغه‌های اساسی در جامعه محسوب می‌شوند که یکی از مهمترین راهکارهای رفع این مشکلات، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - نساء کروندی: جوانان در اتفاقات و عرصه های بزرگ کشور نشان دادند که توانایی خلق موفقیت های بسیاری را در جامعه دارند که پر هستند از انرژی، پویایی و ایده‌های نوین؛ و می‌توانند بهترین راه را برای برون رفت از مشکلات داشته باشند.

بر همین اساس در راستای جذب جوانان  برای مشارکت در حل معضلات جامعه تشکیل سازمان های مردم نهاد و حمایت از آنها در این دولت تشدید و یکی از اولویت ها شد.

لذا سازمان های مردم نهاد در راستای فعالیت و ارائه خدمات داوطلبانه، خود جوش و با اهداف مشخص در کشور فعال شد و در استان بوشهر نیز تا کنون ۱۲۰ سمن ثبت شده است.

یکی از مهمترین کارکردهای سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه اجتماعی است که می‌توانند با فعالیت‌های مستمر و موثر، اثرگذاری بالایی در جامعه داشته‌ باشند.

سمن‌ها بازوی کمکی دولت هستند

مشاور امور بانوان فرمانداری بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هدف و رسالت به‌وجود آمدن سازمان‌های مردم‌نهاد شناخت٬ کنکاش و ارائه راهکار به منظور مرتفع شدن و یا مطرح شدن مشکلات و یا معضلات موجود در جامعه است.

رباب عبیدی اضافه کرد: باید به طرق مختلف از جمله همفکری٬ مشاوره دادن و حمایت مالی از ارگان‌های مختلف مدنی به منظور پایداری و دلگرمی بخشیدن به آن‌ها دریغ نشود.

وی گفت: این سازمان ها قادر هستند مسائلی را که دولت به علت پر مشغله بودن فرصت پرداختن به آنها را ندارد پیگیری و در حقیقت بازوی کمکی دولت محسوب شوند.

وی عنوان کرد: در کنار این سمن‌ها نیز باید در بسط و گسترش فعالیت‌هایشان و شناساندن اهمیت وجودی سازمان‌های مردم نهاد از طریق شبکه‌های مجازی و رسانه‌های محلی بر لزوم و بقای خود پا فشاری کنند.

کاهش آسیب‌های اجتماعی با فعالیت سمن‌ها

موسس یکی از سازمان های مردم نهاد در استان بوشهر با اشاره به اینکه بنیان نهاد سازمان‌های مردم‌نهاد درمان دردهای به چرک نشسته مشکلات در جامعه است افزود: مشکلات جامعه آسیب‌های اجتماعی را به بار می‌آورد و این آسیب‌ها هستند که تیشه به ریشه خانواده‌ها می‌زنند.

مریم وژدان حقیقی با بیان اینکه  سمن‌ها با نیروی اراده و خرد جمعی فعالیت می‌کنند گفت: کانون ما نیز از این قضیه مستثنی نیست و با هدف کمک به استحکام خانواده با نام کانون حمایت از خانواده سبز تشکیل شد.

وی بیان کرد: از جمله اهداف این کانون آموزش شیوه‌ها و معیارهای صحیح همسر گزینی واصلاح روش سنتی، ایجاد مراکز مشاوره به ویژه در رابطه با دانشجویان برای بهبود فرآیند همسریابی، آموزش شیوه‌های صحیح رفتاری، تقویت و توسعه طرح‌های پیشگیری از همسر آزاری و تشویق شهروندان به ازدواجی آگاهانه است.

ترویج فرهنگ نفی جنسیت سالاری

موسس کانون حمایت از خانواده سبز خاطرنشان کرد: متاسفانه جنسیت سالاری یکی از مسائلی است که در کشور ما وجود دارد و هنوز خانواده‌هایی هستند که دختر را در شمار فرزندان خود نمی آورند، تمام امکانات رفاهی را برای پسر خود فراهم می کنند اما حتی اجازه تحصیل به دختر نمی‌دهند و در نهایت دختر را به اجبار در سنین پایین ملزم به ازدواج می کنند.

وژدان حقیقی در ادامه افزود: در همین راستا یکی دیگر از آموزش های ما ترویج فرهنگ نفی جنسیت سالاری در خانواده‌ها است.

موسس کانون حمایت از خانواده سبز عنوان کرد: فعالیت‌های ما به صورت کارگاهی و در زمان‌های مشخص در قالب ۱۰ گروه مجازی با موضوعات مختلف است که تا کنون بسیاری عضو این گروه‌ها شده‌اند.

استحکام‌بخشی بنیان خانواده‌ها

یکی از فعالان سازمان‌های مردم نهاد بوشهر نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه داشتن زندگی آرام امروزم را مدیون این کانون هستم، گفت: درد دل کردن آدم را سبک می‌کند. اگر آن درد دل با مشاوری که راه صحیح حل آن را ارائه بدهد باشد سود آن دو چندان است چرا که علاوه بر سبک شدن، راه حل مناسبی می‌دهد.

این عضو کانون بیان کرد: امیدوارم با حمایت مردم و مسئولان این سازمان‌های مردم نهاد که کمک‌های روحی، فکری و آموزشی می‌دهند گسترش پیدا کنند چرا که دستی هستند برای نگهداری خانواده‌هایی که نمی‌دانند چگونه بر مشکلات خود چیره شوند.

لزوم حمایت از سمن‌ها

هر چند که در کشورهای توسعه یافته شاهد فعالیت‌های گسترده سازمان‌های مردم‌نهاد و انجام بخشی از کارهای دولت توسط این سازمان‌ها هستیم ولی در کشور ما هنوز این مهم به صورت واقعی محقق نشده است.

علی‌رغم اقداماتی که برای توسعه فعالیت‌های سمن‌ها صورت گرفته ولی هنوز هم بسیاری از کارها دولتی مانده است و برنامه‌هایی که اصول آنها بر کار سمن‌ها استوار است در اختیار دولتی‌ها است.

باید تابوی واگذاری برنامه‌ها به مردم شکسته شود و سازمان‌های مردم نهاد با حمایت دولت و نه با دخالت دولت، در موضوعاتی همچون مقابله با آسیب‌های اجتماعی و اجرای برنامه‌های فرهنگی وارد عمل شوند.

کد N1379343

وبگردی