آفتاب

دوره های آموزش شعر و داستان جایزه پروین آغاز شد

دوره های آموزش شعر و داستان جایزه پروین آغاز شد

تهران - ایرنا - دوره های آموزشی جایزه ادبی پروین در دو بخش آموزش شعر (سومین دوره کلک خیال) و داستان نویسی (چهارمین دوره آل جلال) آغاز شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، این دوره ها از روز گذشته(شنبه) آغاز و طی آن آموزش شعر و داستان نویسی توسط کارشناسان و نویسندگان مطرح به علاقه مندان ارائه می شود.
یک شاعر و منتقد ادبی در دوره آموزشی شعر جایزه ادبی پروین گفت: در آینده، هنرهای جدیدی در حوزه شعر و شاعری ایجاد می شود، این افراد همانند تدوینگران سینما، قطعه های اشعار سروده شده را تدوین خواهند کرد.
محمدحسین جعفریان در کلاسی با عنوان «شعر و فرامرز» با بیان اینکه برای القای مفاهیم در شعر باید از قصه و تصویر بهره جست، افزود: شاعران با استفاده از این توانمندی ها می توانند آثار خود را ماندگار کنند، در حقیقت شعری که به سمت تصویر می رود، زبانی جهانی خواهد داشت.
وی ادامه داد: برخی از شعرها را به دلیل ویژگی های تصویری قوی که دارند، می توان پلان به پلان به تصویر کشید و تبدیل به فیلم و اثر سینمایی کرد.
این شاعر و مستندساز یادآور شد: از میان آثار تصویری در ادبیات پارسی می توان به شاهنامه، دیوان شمس و مثنوی معنوی اشاره کرد. این آثار بدان دلیل ماندگارند که قصه را به صورت تصویری روایت کرده اند.
مستندساز «شیر دره پنجشیر» با انتقاد از تأکید بر قرارگیری فرم در آثار شاعران جوان اظهار داشت: در دوره ای، شعرهایی ظهور کرده و علاقه مندان به شعر و شاعری را سرکوب و دغدغه های شاعر را در دغدغه های فرم، درگیر کردند.
به گفته وی، حضور در فرم پیچیده تر برای خلق شعر، خیانت به ادبیات است، این تأکید در شعر پارسی از ایران خارج شده و در افغانستان و تاجیکستان هم دیده می شود.
این شاعر همچنین غنای شعر کلاسیک پارسی را سرآمد اشعار در دنیا نامید و گفت: با دیده شدن شعر کلاسیک ایران، توجه و علاقه به آثار داخلی بیش از آثار خارجی می شود.
جعفریان اضافه کرد: شاعران جوان ایران ابتدا خود را بشناسند و بعد از مطالعه و خواندن آثار کلاسیک پارسی، به سوی ادبیات خارجی روند، این را هم بدانند که بزرگان ادبیات کلاسیک ایران در دوره معاصر، همه از ادبیات کلاسیک پارسی ارتزاق کرده اند و پرداختن به این سبک از شعر، توانمندی شاعران در سرودن آثار کلاسیک را سبب خواهد شد.
این شاعر و منتقد ادبی با اشاره به محتوای آثار مولانا که حتی توانمندی پاسخ دهی به سؤال های امروزی جهان غرب را دارد، گفت: ادبیات کلاسیک ایران توانایی ارایه پاسخ به تمام سؤال های بشر را دارد.
نویسنده کتاب «در پایتخت فراموشی» به شرکت کنندگان در سومین دوره آموزش شعر کلک توصیه کرد، فرم ها را بدانند اما فرم زده نشوند، سرودن در قالب های غیرکلاسیک را بیاموزند اما به دلیل تنبلی و احساس ناتوانی، سرودن شعر کلاسیک را رها نکنند.
بر اساس این گزارش، دوره های آموزشی شعر (کلک خیال) و داستان (آل جلال) مقدمه برگزاری آیین اختتامیه هفتمین دوره جایزه ادبی پروین (دوشنبه 18 مرداد) است که به همت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و با حضور 150 بانوی شاعر و نویسنده از سراسر کشور برگزار می شود.
شرکت کنندگان این دوره بر اساس آثار ارسالی به معاونت های شعر و داستان بنیاد پذیرفته شده اند.
امروز یکشنبه و فردا دوشنبه نیز این دوره ها ادامه می یابد و شرکت کنندگان پس از حضور در این برنامه آموزشی، راهی مراسم اختتامیه جایزه ادبی پروین خواهند شد.
این مراسم، دوشنبه 18 مرداد از ساعت 16 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، واقع در خیابان انقلاب، بین خیابان های ولی عصر و فلسطین، نبش خیابان شهید برادران مظفر جنوبی برگزار می شود.
فراهنگ ** 1880 ** 1071
کد N1377865

وبگردی