آفتاب

رشد تولید ناخالص داخلی ترکمنستان کاهش یافت

رشد تولید ناخالص داخلی ترکمنستان کاهش یافت

تهران - ایرنا - رشد تولید ناخالص داخلی ترکمنستان درنیمه نخست سال میلادی جاری سه درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری اکی پرس قرقیزستان به نقل از رویترز، نرخ رشد تولید ناخالص ملی ترکمنستان در نیمه نخست سال 2015 معادل 9.1 درصد بود که امسال به 6.1 درصد کاهش یافته است.
به گزارش این منبع، دلیل کاهش تولید ناخالص ملی ترکمستان افت قیمت نفت و گاز و همچنین تصمیم روسیه برای نخریدن گاز ترکمنستان اعلام شده است.
بانک جهانی نیز کاهش رشد تولید ناخالص ملی ترکمستان در سال 2016 بین پنج تا 6.5 درصد را انتظار دارد.
سالهای 2013 و 2014، تولید ناخالص داخلی ترکمنستان به یک نرخ دو رقمی افزایش یافته بود.
ترکمنستان با 488 هزارکیلومتر مربع مساحت و جمعیتی افزون بر پنج میلیون و 200 هزار نفر یکی از کشورهای همسایه ایران در حاشیه دریای خزر، از کشورهای دارنده بزرگترین ذخایر نفت و گاز طبیعی در جهان است.
این کشور از لحاظ جغرافیایی دور از بازارهای مصرف قرار دارد و فاقد زیرساختهای کافی خط لوله برای صادرات هیدروکربن های بیشتر است.
ذخایر نفت اثبات شده ترکمنستان تا دی ماه 1391 حدود 600 میلیون بشکه اعلام شده است. بسیاری از میدانهای نفتی ترکمنستان در حوزه جنوبی دریای خزر و منطقه خشکی «گرشیزلیک» در غرب این کشور واقع است.
برابر آخرین گزارش منتشره سازمان بین المللی نفت و گاز، ترکمنستان درحال حاضر جزء شش کشور برتر از لحاظ ذخایر گاز طبیعی و در بین 20 کشور نخست از لحاظ تولید گاز طبیعی در جهان است.
ترکمنستان ادعا می کند در بخش متعلق به این کشور از دریای خزر، حدود 80 میلیارد بشکه نفت وجود دارد که مقدار زیادی از آن هنوز کشف نشده است. بیشتر ذخایر نفت مورد ادعای ترکمنستان در مناطق مورد مناقشه دریای خزر واقع شده و بدون توافق بین ایران، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان در مرزهای دریایی، ترکمنستان قادر به توسعه عملیات اکتشاف و استخراج در این منطقه نخواهد بود هرچند که ترکمنستان از سال 1377 با عقد قرارداد با چند شرکت نفتی چین در حال توسعه بخش ترکمنستان از دریای خزر است.
آساق**1663**1590
کد N1377723

وبگردی