آفتاب
رحمت امینی در گفتگو با مهر:

مردی که به دنبال بیدار کردن بختش است/ «قصه بخت برگشته» آماده اجرا

مردی که به دنبال بیدار کردن بختش است/ «قصه بخت برگشته» آماده اجرا

کارگردان نمایش «قصه بخت برگشته» با اشاره به اینکه این نمایش از یک داستان فولکلور قدیمی گرفته شده است، عنوان کرد این داستان در اجرا با دیدگاه های امروزی به مخاطب ارایه می شود.

رحمت امینی نویسنده و کارگردان تئاتر و رییس شورای ارزشیابی و نظارت درباره روی صحنه بردن نمایش «قصه بخت برگشته» به خبرنگار مهر گفت: نمایش «قصه بخت برگشته» از ۱۹ مردادماه اجرای عمومی خود را در تالار هنر آغاز می کند. من از ۶ -۷ سال قبل آرزو داشتم داستان فولکلور «قصه بخت» را به صحنه ببرم که آن زمان قرار بود به نام «بخت خفته» اجرا شود تا بالاخره این فرصت فراهم شد.

وی ادامه داد: طی صحبت هایی که با شهرام کرمی مدیر تالار هنر داشتم این نمایش در نوبت اجرا قرار گرفت. متن اولیه توسط محمدرضا بی‌گناه نوشته شد اما کارشناسان تالار هنر تشخیص دادند این کار تمثیلی است و مختص کودک نیست به همین جهت و چون محمدرضا بی‌گناه به خارج از کشور رفته بود من به سراغ کیومرث قنبری آذر رفتم و او متن تازه ای را بر اساس داستان فولکلور «بخت خفته» که یکی از راویانش احمد شاملو است و در کتاب «کوچه» این افسانه را آورده است، نوشت.

امینی یادآور شد: این نمایشنامه در طول تمرین ها بیش از  ۱۰ بار بازنویسی شده و در واقع متن به صورت کارگاهی درآمده است. خوشبختانه گروه همراهی و همدلی در کنارم بودند و ما با فراغ بال توانستیم «قصه بخت برگشته» را تمرین کنیم. این نمایش داستان زندگی فراز است که میراث پدرش را به سرعت برباد می دهد و به آدمی فقیر و بی چیز تبدیل می شود. او به سراغ خواهرش می‌رود تا از او پول قرض کند اما بخت خواهرش این اجازه را به او نمی دهد و فراز به دنبال بخت خودش می رود و برای بیدار کردن بخت خفته اش مسیر زیادی را طی می کند تا به دیدگاهی تازه درباره زندگی اش برسد.

کارگردان «جیجک علیشاه» متذکر شد: این نمایش برپایه نمایش پداگوژیک بنا شده است و تلاش کرده ام در عین اینکه اثری تربیتی - آموزشی محسوب می شود جذابیت بصری و مفهومی نیز داشته باشد. در طراحی صحنه نیز از ویژگی کمینه گرایی استفاده شده است. تلاش کردم این نمایش هم برای کودکان و نوجوانان جذاب باشد و هم بزرگسالان بتوانند از آن لذت ببرند. در این نمایش دراماتورژی به معنای واقعی کلمه صورت گرفته و داستان با دیدگاه های امروزی به مخاطب ارایه می شود.

وی در پایان درباره استفاده از عروسک در نمایش و نوع موسیقی کار عنوان کرد: در اجرای این اثر نمایشی از عروسک به معنای رایج آن استفاده نمی شود اما به جای آن ماسک مورد استفاده قرار می گیرد. عبد آتشانی آهنگساز نمایش است که با توجه به نیاز داستان از موسیقی تلفیقی که شامل موسیقی ایرانی و غیر ایرانی می شود، بهره برده است. موسیقی نمایش به صورت پلی بک است و در صحنه هایی هم به شکل افکتیو و زنده اجرا می شود.

عوامل این اثر نمایشی عبارتند از نویسنده و سراینده اشعار: کیومرث قنبری آذر، مدیر تولید:حسن شمس، بازیگران: مسعود شاکرمی، رضا عموزاد، بهروز سروعلیشاهی، وحید منتظری، گلناز توسلی، حمید رضا سنگیان، رضا کربلایی، هیوا امینی، آهنگساز: عبد آتشانی، طراح صحنه: ناهید حاجی محمدی، ساخت عروسک: رضا قره باغی، ناهید حاجی محمدی، طراح حرکات موزون: سوزان صفانیا، طراح لباس: خاطره عیسوند، ضبط موسیقی: استودیو سکوت سفید، مستر: ایمان برخورداری، طراح پوستر و بروشور: محمد مساوات، دستیار کارگردان و برنامه ریز: میلاد حاجی زاده، منشی صحنه: یاسمن طاهری خسروشاهی، مدیر صحنه: زهره بهرامی، دستیار صحنه: وحید رحیمی، مشاوران رسانه و تبلیغات: پیمان یاحقی، سحر صنیعی، روابط عمومی: فریبا جدیدی، ساخت تیزر: سجاد ایرانمنش، عکس: سمیرا حجاران.

نمایش «قصه بخت برگشته» مرداد و شهریور ساعت ۱۹:۳۰ در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

کد N1377571

وبگردی