آفتاب

همکاری مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با باغ موزه دفاع مقدس

همکاری مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با باغ موزه دفاع مقدس

همشهری آنلاین: در جلسه مشترک پژوهشکده مردم‌شناسی و گروه دفاع مقدس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و معاونت پژوهش و مطالعات باغ موزه دفاع مقدس بر تعامل، تبادل همکاری و عقد تفاهم‌نامه مشترک برای همکاری‌های پژوهشی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سردار فلاح‌زاده معاون پژوهش و مطالعات باغ موزه دفاع مقدس رویکرد باغ موزه را برای معرفی، شناخت و گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس، دیداری و شنیداری دانست.

او اظهار داشت:نمایش آثار باغ موزه به شکلی است که از نشان دادن معماری و آثار گذشته ایران شروع شده و بعد به مساله دفاع از میهن و نمایش بعد نمادین تخریب شهرها، آواره‌ها، بمباران‌ها و اقدامات گسترده غرب علیه ایران برای مایوس کردن مردم، وجود رهبری مقتدرانه امام در جریان جنگ در کنارحضور معنوی ایشان برای مردم و رزمندگان، معرفی تمامی عملیات‌ها، حضور پررنگ مردم در جبهه و پشت جبهه، حضور اقلیت‌ها، شکوه شهادت و ایثار در راه میهن، اسلام و قرآن، اقدامات شیمیایی عراق، بحث اسارت و آزادگی و جانبازان می پردازد.

سردار فلاح‌زاده این مجموعه را نمونه‌ای کم‌نظیر در معرفی و گرامیداشت دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: در حوزه پژوهش دفاع مقدس نیز تاکنون اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به برگزاری بیش از 2000 جلسه با 16 عنوان در زمینه احصای تاریخ شفاهی اشاره کرد.

وی افزود: حمایت از پایان نامه‌های مرتبط با دفاع مقدس از جمله فعالیت‌های دیگر موزه دفاع مقدس بوده است که در این زمینه نیز 2000 عنوان مشخص شده و به تمامی دانشگاه‌ها و معاونت‌های پژوهشی آنها نیز اعلام شده است.

معاون پژوهش و مطالعات دفاع مقدس باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت: تاکنون جلسات متعددی با عنوان شورای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت با حضور شخصیت‌های برجسته فرهنگی - اجتماعی برگزار شده و این مرکز در حال راه‌اندازی فصلنامه علمی - تحقیقی با عنوان «گنجینه » برای نشر و معرفی آثار پژوهشی حوزه دفاع مقدس است.

وی گفت: مرکز باغ موزه دفاع مقدس درصدد انتقال و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و ارزش‌های راستین فرهنگ ایرانی - اسلامی به نسل‌های آینده است.

  • گنجینه‌ای از اطلاعات ارزشمند

بهروز میرزایی معاون فناوری اطلاعات باغ موزه دفاع مقدس نیز در سخنانی با اشاره به فعالیت‌های مجموعه موزه، گفت: بخش فناوری باغ موزه گنجینه‌ای از اطلاعات ارزشمند دفاع مقدس را جمع‌آوری کرده و در اختیار پژوهشگران و محققان قرار داده است.

وی افزود: این اطلاعات شامل یک میلیون و پانصد هزار عکس، بیست و هشت هزار ساعت صوت، سیزده هزار ساعت فیلم و سه میلیون و پانصد هزار سند و مدرک در ارتباط با دفاع مقدس، نرم‌افزار جستجوی اسامی شهدا، نرم‌افزار ساختار رزم، نرم‌افزار تطبیق اطلاعات دفاع مقدس و سینمای 5 بعدی می شود.

سعید بکتاش رییس گروه دفاع مقدس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی با اشاره به اهداف عمده پیروزی انقلاب یعنی حفظ استقلال و برپایی تمدن اسلامی، گفت: 8 سال دفاع مقدس از این آرمان‌ها به خوبی دفاع کرده و حافظ ارزش‌های راستین انقلاب اسلامی بوده است.

او با ارزشمند دانستن فرهنگ ایرانی، بر اهمیت دفاع از دید این فرهنگ در مقابل تهاجم پرداخت و گفت: دفاع به شکل‌های مختلف از ایران باستان تاکنون در فرهنگ ایرانی برای حفظ ارزش‌ها بوده و دفاع مقدس نیز این آرمان را به خوبی تداعی کرده است.

  • ضرورت توجه به میراث فرهنگی دفاع مقدس

علیرضا حسن‌زاده رییس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: مردم‌شناسی به دنبال شناخت لایه‌های معنایی تجربه‌های خودجوش و اصیل است و می‌کوشد تا پیوستاری و تداوم هویت را در بستر فرهنگ در رخدادهایی چون دفاع از سرزمین نشان دهد.

وی افزود: از این رو می‌توان گفت كه میراث فرهنگی دفاع مقدس را باید بر پایه خاستگاه و سرچشمه‌های هویت ایرانیان مورد توجه و بحث قرار داد، چرا که نه تنها سرزمین و جغرافیای ایران خانه و وطن ماست، که زبان، هنر، ادبیات، آئین، دین و ادبیات وطن ماست.

رسالت بزرگ دفاع مقدس نیز دفاع از همه ارکان این هویت کهن و ژرف بوده است.

حسن‌زاده تصریح کرد: بی‌شک حضور همه اقوام ایرانی یعنی کرد، عرب، بلوچ، لر، آذری، گیلکی، مازندرانی، زرتشتی، کلیمی، ارمنی، آشوری و صائبین در دفاع مقدس، نشانگر دفاعی ملی و همه جانبه از سوی ایرانیان است.

حسن‌زاده افزود: دفاع مقدس قله‌ای رفیع در دفاع از وطن بوده است، در عین حال باید به یاد داشت که این میراث همه تاریخ ایران را در بردارد، مانند آنچه در نهضت جنگل، مبارزه با استعماگران و غیره می‌بینیم ایرانیان همواره از وطن، دین و هویت خود دفاع کرده‌اند.

وی گفت: برای انتقال دفاع مقدس به عنوان یک میراث فرهنگی باید آن را بر اساس گفتمان فرهنگی که ریشه در هویت ایرانیان دارد، معرفی کرد و تجربه خودجوش و مردمی را همچون گرامیداشت پرشکوه غواصان شهید ملاک قرار داد، براین اساس شناخت مردم‌شناختی میراث یاد شده ضروری است.

  • رسالت موزه‌ها، تبلیغ صلح و بیزاری از جنگ

احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز در این نشست گفت: موزه یک نهاد و موسسه است که بخشی از هویت بشری را شناسایی، حفاظت و معرفی می‌کند و به همین دلیل است که می‌گویند، موزه خود یک میراث فرهنگی است.

وی اظهار داشت: همه موزه‌ها برای شناخت فعالیت می‌کنند، شناختی که باعث همدلی، وفاق و همزیستی میان مردم می‌شود.

و به همین دلیل است که حتی موزه‌های جنگ هم هدفشان تبلیغ و ترغیب جنگ نیست، بلکه رسالتشان تبلیغ صلح و بیزاری از جنگ است، آنها با نمایش دادن رخدادی که میراث فرهنگی و انسانی بشر را مورد تخریب و هجوم قرار می‌دهد، درصدد آن هستند تا دیگر فاجعه جنگ رخ ندهد، به این دلیل دفاع امری مقدس است و ریشه در اراده انسان برای صلح و شرافت دارد.

محیط طباطبایی تصریح کرد: موزه دفاع مقدس بیانگر حفظ ارزش‌ها و فرهنگی است که به جنبه‌های دفاع، ایثار و شهادت پرداخته است.

او گفت: فرهنگ ایرانی در طول هجوم‌های گسترده هرگز از دست نرفته و این استقلال فرهنگی حتی موجب شده که مغول‌ها هم بعد از گذشت زمان، فرهنگ ایرانی را پذیرفته و از آن تبعیت کنند.

وی افزود: هشت سال دفاع مقدس برای دفاع از مجموعه بهم فشرده‌ای از رفتارهای مردم‌شناسی، باورها، هویت، شیوه‌ها و رسوم با شیوه‌های رزمی بود که صلح‌طلب بود نه جنگ‌طلب.

این متخصص حوزه تاریخ و میراث فرهنگی گفت: حتی میراث نظامی ایرانیان چون تاکتیک‌های جنگی آنان در طی تاریخ همواره تدافعی بوده است و نه تهاجمی، به این دلیل ایران را می‌توان یکی از خاستگاه‌های فرهنگ صلح در جهان دانست.

به گفته طباطبایی موزه دفاع مقدس توانایی بازنمایی، بازآفرینی و انتقال این میراث ارزشمند را دارد.

مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: همکاری‌های مشترک پژوهشگاه و باغ موزه دفاع مقدس می‌تواند در زمینه‌های مردم‌شناسی، زبان‌شناسی، مرمت و نگهداری آثار انجام شود و ما آماده‌ایم تا در غنا بخشیدن هر چه بیشتر به این هویت فرهنگی و دینی به باغ موزه دفاع مقدس کمک کنیم.

کد N1376744

وبگردی