آفتاب
یک داستان نویس:

داستانک قالبی مناسب برای مخاطبان امروز است

داستانک قالبی مناسب برای مخاطبان امروز است

تهران- ایرنا- یک داستان نویس و منتقد ادبی، داستانک را قالبی مناسب برای مخاطبان امروزین ادبیات که فرصت کافی برای اموری نظیر وقت مطالعه را از دست داده اند دانست.

احمد طبایی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: در عصر تکنولوژی زده حاضر که گسترش فناوری های ارتباطی نظیر اینترنت، ماهواره و شبکه های اجتماعی زندگی انسان را دستخوش دگرگونی اساسی کرده و آوار اطلاعات در کسری از ثانیه و از راه های گوناگون بر او هجوم می آورد، در کمیاب این روزگار ، «فرصت» است.
داستانک یا داستان کوتاه کوتاه (به انگلیسی: Flash Fiction) قالبی از داستان نویسی است که در چند خط یا حداکثر یک صفحه نوشته می شود و در پی یک کشف ضربه زننده است. مهم ترین ویژگی داستانک ایجاز است و مهمترین توانمندی نویسنده آن اطلاع از نحوه موجز نوشتن است.
طبایی ادامه داد: انسان امروز، فرصت کافی برای پرداختن به بسیاری از امور را نظیر «وقت مطالعه» از دست داده، به همین دلیل است که روز به روز فاصله میان جوامع با کتاب و دیگر متون مکتوب بیشتر شده و رسانه های مدرن اما کم عمق مانند فیسبوک و تلگرام جایگزین می شوند.
این داستان نویس و منتقد ادبی تاکید کرد: ادبیات نیز مانند دیگر شاخه های هنری برای آنکه بتواند مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد، باید همسو با نیازهای زمانه گام بردارد و نه تنها از دیدگاه درونمایه و محتوا بلکه از نظر شکل و قالب، پاسخگوی مقتضیات روزگار باشد.

** داستانک سبب آشتی قشر جوان با ادبیات داستانی است
طبایی گفت: قالب داستانک به واسطه بهره گیری از حجم محدودی از کلمات که امکان مطالعه آن را در چند دقیقه فراهم می کند، سازگاری خوبی با شرایط امروز دارد و می تواند باعث آشتی دوباره جامعه بویژه قشر جوان با ادبیات داستانی شود.
وی خاطرنشان کرد: نوشتن داستانک اگرچه ساده به نظر می رسد اما در واقع چنین نیست، اینکه نویسنده بخواهد پیامی را در قالب طرح یک موقعیت داستانی با حداقل واژگان و توصیف ها و تصویرپردازی ها به خواننده منتقل کند و در عین حال، به پرتگاه ابتذال یا مغلق گویی نیفتد، بسیار دشوار است.
این روزنامه نگار اضافه کرد: بی تردید کاربرد ضربه پایانی، یکی از دلنشین ترین امکاناتی است که قالب داستانک و مینی مال در اختیار نویسنده قرار می دهد؛ امکانی که استفاده درست و بجا از آن، نه تنها بر زیبایی و جذابیت اثر می افزاید بلکه آن را تاثیرگذارتر و چه بسا در ذهن خواننده، ماندگارتر می کند.
طبایی با رد این ادعا که داستانک نمی تواند تصویر جامعی از زندگی انسان ها و جوامع انسانی ارائه کند، گفت: لحظه لحظه زندگی هر یک از ما انسان ها، به اندازه ای پیچیده و سرشار از عوامل تاثیرگذار بیرونی و درونی است که هیچ اثر هنری، هرقدر هم که گسترده و دراز دامن باشد، توان ارایه تصویری جامع و کامل از آن را ندارد.
وی با طرح این سوال که آیا تاکنون هیچ هنرمندی موفق شده، حتی برهه ای کوتاه از زندگی یک انسان را با تمام غم ها و شادی ها، ترس ها و نگرانی ها، امیدها و آرزوها و دیگر ابعاد شناخته و ناشناخته وجودی او ترسیم کند؟ گفت: جامعیت اثر مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد، ارایه تصویری موثر و زیباشناسانه از زندگی است که می تواند تحول آفرین باشد.

** در داستان نویسی خودم هستم
طبایی اظهار داشت: سعی کردم در داستان نویسی، خودم باشم نه آنچه جریان مسلط بر فضای ادبیات و ژورنالیسم ادبی ترویج می کند زیرا باور دارم مهمترین عامل موفقیت در عرصه هنر، داشتن استقلال و صداقت است.
وی افزود: گرچه داستانک ، هم سویی بیشتری با نیازهای زمانه و ظرفیت بالاتری برای ارتباط با مخاطب دارد، اما آنچه که یک اثر را ماندگار و محبوب می کند، کیفیت آن است به عبارت دیگر، کیفیت داستان و نحوه روایت آن است که مخاطبان را جذب می کند یا پس می زند.
این نویسنده که به تازگی مجموعه داستان «آن که باد می کارد» را روانه بازار کتاب کرده است، درباره ویژگی های اثرش توضیح داد: در داستانک های این کتاب کوشیدم فارغ از نگاه کلیشه ای و به دور از تئوری پردازی های بی حاصل، آنچه را می پسندم و به آن اعتقاد دارم، بیان کنم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، «آن که باد می کارد» عنوان نخستین مجموعه داستان احمد طبایی است که 31 داستان کوتاه و داستانک از این نویسنده را در بر می گیرد.
این داستان ها در فاصله سال های 1380 تا 1392 نوشته شده اند.
مضمون اغلب داستان های این کتاب را موضوعات اجتماعی، فلسفی و روانشناسی شکل می دهد که گاه با عنصر طنز نیز آمیخته است، هرچند نویسنده کوشیده به نوآوری هایی در فرم داستان هم دست زند و شکل روایت را متناسب با محتوای داستان پی بریزد.
کاربرد ضربه پایانی در داستان های «آن که باد می کارد» بسیار مشهود است.
مجموعه داستان «آن که باد می کارد» در شمارگان 1200 نسخه و با قیمت 50 هزار ریال از سوی انتشارات «آوای کلار» به بازار نشر عرضه شده است.
فراهنگ**1880**1823
کد N1376492

وبگردی