آفتاب

محاکمه متهمان سقوط بالابر مسجد الحرام هفته آینده آغاز می شود

محاکمه متهمان سقوط بالابر مسجد الحرام هفته آینده آغاز می شود

تهران - ایرنا - مقام های عربستانی اعلام کردند که محاکمه متهمان در حادثه سقوط بالابر در مسجد الحرام در حج تمتع سال گذشته در تاریخ بیستم شهریور در یک دادگاه جنایی در هفته آینده آغاز می شود.

در این حادثه 107 حاجی کشته و 238 حاجی دیگر زخمی شدند که شماری از حجاج کشورمان نیز از جمله جان باختگان و مجروحان در این حادثه بودند .
به گزارش شبکه تلویزیونی نبأ، همه افراد متهم در این حادثه به استثنای یک نفر از آنان که به دلیل وخامت حال عمومی اش ٬ یک نفر به نمایندگی از سوی وی حضور خواهد یافت، در جلسه محاکمه حضور بهم خواهند رساند.
قرار است اداره سوم تعزیرات جنایی مکه پرونده افراد متهم را پیگیری و مورد رسیدگی قرار دهد.
اداره بازجویی و دادستان کل در مکه ٬بازجویی از افراد متهم را به پایان رسانده است و پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه جنایی ارجاع داده است.
این حادثه و همچنین فاجعه منا در سال گذشته نشان داد مقام های این کشور صلاحیت اداره اماکن مقدسه و اداره حج را ندارند.
مقام های عربستانی هنوز پاسخ شفافی به افکار عمومی در جهان اسلام در خصوص این دو فاجعه بزرگ نداده اند و این باعث انتقاد شدید کشورهای اسلامی از سعودی ها شده است.
در حالی قرار است جلسه محاکمه این افراد برگزار شود که به اعتقاد کارشناسان امیدی به نتیجه بخش بودن چنین دادگاه هایی وجود ندارد و عاملان فاجعه منا نیز به بنا بر اعلام برخی منابع ٬شمار جان بختگان در آن به بیش از هفت هزار نفر رسید ٬ مشخص نشده است و مقام های سعودی هز دادن هرگونه توضیح شفاف در این خصوص خودداری می کنند و پیوسته تلاش می کنند دیگران را مقصر نشان دهند.
خاورم ** 1487 **2041**
کد N1376404

وبگردی