آفتاب

حکومت مستقل کُردها در سوریه تشکیل نمی‌شود

حکومت مستقل کُردها در سوریه تشکیل نمی‌شود

رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کُردهای سوریه تشکیل یک حکومت کُرد در اراضی این کشور را منتفی دانست و متذکر شد تنها راه حفظ وحدت سوریه فدرالی کردن یا تمرکز‌زدایی است.

به گزارش ایلنا به نقل از الاخبار، در زمانی که عرصه میدانی سوریه بسیار ملتهب است و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه از«جان کری» همتای آمریکایی خود «تشدید حملات به گروه‌های تروریستی» را خواستار شده، بعید است که مذاکرات ژنو در موعد تعیین شده سازمان ملل متحد برگزار شود.

علاوه بر مشکلات مربوط به انتقال سیاسی و مشارکت طرف‌ها در این مذاکرات، مشارکت کُردها به‌ویژه «حزب اتحاد دموکراتیک» که پیش از این با مخالفت ترکیه همراه بود، همچنان با مشکلاتی روبه‌رواست. ولی احتمال می‌رود در دوره بعدی تغییری در وضعیت کُردها و مشارکت‌شان در مذاکرات ایجاد شود و دلیل آن نیز همگرایی ترکیه و روسیه است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه خواستار برگزاری دور جدید مذاکرات شده است و کُردها نیز منتظر اجرای وعده‌های آمریکا و روسیه درباره حضور آنها بر سر میز مذاکرات هستند.

در همین راستا، «صالح مسلم» رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کُردهای سوریه تأکید کرد، کُردها خواستار حمایت بیشتر مسکو در عرصه سیاسی هستند و «روسیه توانایی زیادی در این مسئله دارد و می‌تواند برای حل و فصل در سوریه کاری انجام دهد».

وی در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» عنوان کرد، «ما رابطه خوبی با روسیه داریم و از مسکو انتظار همبستگی بیشتری داریم»، ولی فشار طرف روسی «کافی نیست و اگر روسیه در مذاکرات ژنو با تمام توان خود فشار آورد، می‌تواند بیش از این به سوریه کمک کند.»

وی درخصوص رابطه کُردها با آمریکا اعلام کرد، «همکاری نظامی مشخص شده‌ای» بین طرفین وجود دارد و «روابط خارج از این چارچوب نیست ولی طبعا ما خواستار بهبود این روابط هستیم.»

صالح مسلم وجود پایگاه نظامی آمریکا در «روژاوا» را تکذیب کرد و متذکر شد، آنها تنها از فرودگاهی کوچک در چارچوب عملیات ضد داعش استفاده می‌کنند.

رئیس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه ایجاد «اقلیم مستقل کردستان» در خاک سوریه را بعید دانست و خاطرنشان کرد «تنها راه حفظ وحدت سوریه فدرالی یا تمرکز زدایی کردن است.»

کد N1375927

وبگردی