آفتاب

موحدی کرمانی:کسی که حقوق‌ نجومی دریافت می کندمثل کسی است که با آب نجس وضو گرفته

موحدی کرمانی:کسی که حقوق‌ نجومی دریافت می کندمثل کسی است که با آب نجس وضو گرفته

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: اینکه یک عضو هیئت مدیره چند ساعت در جلسه بنشیند و در پایان ماه حقوقش دهها میلیون باشد و کارگر بیچاره یک یا دو میلیون بگیرد از نظر عقلی و شرعی قابل تحمل نیست.

آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه های امروز نماز جمعه، با اشاره به موضوع فیش های حقوق نجومی، اظهار کرد: باید این اموال به بیت المال بازگردانده شود؛ مثل آن ها مثل کسانی است که ندانسته با آب نجس وضو گرفته باشند.
وی گفت: کسانی که نمی دانستند حقوق های نامتعارف و نجومی غیراسلامی و غیرمشروع است باید این حقوق ها را به بیت المال برگردانند.
موحدی کرمانی با اشاره به بازگشت میزانی از حقوق های نامتعارف و نجومی به بیت المال، از بازگردانندگان تشکر کرد.

اهم سخنان خطیب امروز نماز جمعه در تهران به نقل از خبرگزاری‌ها به شرح زیر است:
** یادمان باشد در زندگی‌مان مال حرام وارد نشود. در خطبه هفته‌های پیشین در مورد حقوق‌های نجومی سخنانی گفتم؛ برخی اعتراض و انتقادهایی داشتند که پاسخ آنها را می‌دهم؛ یکی این بود که کار آنها قانونی بوده است و قانون به آنها اجازه داده است.
** برخی می‌گویند قانون اجازه دریافت حقوقهای کلان را داده و کسانی که این حقوقها را دریافت کرده‌اند در واقع به قانون عمل کرده‌اند که این مطلب درستی نیست.
** قوانین مربوط به حقوقهای نامتعارف غیراسلامی است. البته ممکن است کسی نمی‌دانسته این قوانین غیراسلامی است بنابراین معذور است اما اکنون که فهمیده باید آنها را به بیت‌المال برگرداند.
** بدانید زمانی که مردم ایران به جمهوری اسلامی رایی بالا دادند، گفتند هر چیزی که خلاف اسلام باشد را ما نمی‌پذیریم. فقها هم جمله‌ای دارند به نام ثبوت و اثبات؛ یکی از معانی فقه ما عقل است؛ فقها و مراجع بر اساس قرآن، سنت، روایات و عقل و اجماع فتوا می‌دهند. حال می‌توان فکر کرد که چنین کاری بر اساس منطق باشد و فقها قبول کرده‌اند کسانی که پشت‌های میز می‌نشینند و همه نوع خوراکی جلوی رویشان است، حقوقشان ۱۰ تا ۴۰ میلیون بگیرند و از آن سو کارگری بیچاره‌ای که در عمق ۱۰۰ متری در حالی که هر لحظه تنفسش مشکل دارد، کار می‌کند، یک میلیون حقوق بگیرد! آیا چنین چیزی می‌شود؟
** حقوق‌های نجومی این‌چنینی شرعی نیست و وجهه اسلامی ندارد. البته الان مجلس موظف شده این حقوق‌ها را بررسی کنند.
** سعودیها بدانند اینک که مانع حج شده‌اند دیگر راهی برای ورود به مسجدالحرام ندارند مگر با خوف و وحشت. اینها مورد تنفر و انزجار مردم مسلمان قرار می‌گیرند.

** کسانی که مانع از حضور مسلمانان در حج شده‌اند، به نفرین این مسلمانان گرفتار می‌شوند و بنابر نص صریح قرآن، این افراد هم در دنیا رسوا می‌شوند و هم در آخرت به عذابی الیم دچار خواهند شد.
29213

 

کد N1374837

وبگردی