آفتاب

معاون رئیس جمهوری: آرامگاه شمس تبریزی باید به نماد برجسته عرفان ایرانی تبدیل شود

معاون رئیس جمهوری: آرامگاه شمس تبریزی باید به نماد برجسته عرفان ایرانی تبدیل شود

ارومیه- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: آرامگاه شمس تبریزی باید با پشتیبانی دولت به نماد برجسته عرفان ایرانی اسلامی و کانون فرهنگ جهانی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدباقر نوبخت روز پنجشنبه در جریان بازدید از مقبره شمس تبریزی در شهرستان خوی بیان کرد: هویت علما و دانشمندان ایرانی و تاثیر عرفان و جهان بینی آنها بر زندگی، اخلاق و دیانت جهان اسلام و مشرق زمین باید به نسل های حاضر معرفی شود.
وی گفت: از مقامات و مسئولان استانی و شهرستانی انتظار داریم که با پشتیبانی از این ظرفیت، میعادگاهی برای عارفان و عاشقان عرفان اسلامی فراهم کنند و با اجرای نماد فرهنگی، آرامگاه شمس تبریزی را توسعه دهند تا در آینده شاهد حضور بیشتر گردشگران داخلی و خارجی مشتاق و علاقه مند در این مکان باشیم.
وی افزود: توسعه آرامگاه شمس تبریزی در جلسه شورای برنامه ریزی استان آذربایجان غربی مطرح شده و اقدامات لازم بدین منظور انجام می شود.
نوبخت همچنین در جریان بازدید از مقبره شمس تبریزی، با نثار گل و فاتحه به این عارف مشرق زمین ادای احترام کرد.
فرماندار شهرستان خوی هم در این بازدید گفت: با توجه به این که استان های مرزی از جمله آذربایجان غربی از توان خود برای دفاع از کشور هزینه کرده اند، از نظر توسعه از دیگر استانهای کشور عقب مانده اند که باید این عقب ماندگی جبران شود.
حسین سیوانی با بیان این که این شهرستان از عدم توازن توسعه رنج می برد، اظهار کرد: شهرستان خوی با وجود دارا بودن ظرفیت های تاریخی و فرهنگی بسیار غنی رشد و توسعه چندانی نیافته است.
وی افزود: به سبب استفاده از ذخایر زیر سطحی برای تامین آب آشامیدنی مردم خوی، دشت های این شهرستان در معرض خطر قرار دارد چرا که اکنون آب آشامیدنی از چاه هایی به عمق 140 تا 150 متر استخراج و تامین می شود.
سیوانی در ادامه، راه های مواصلاتی شهرستان خوی را در حد محلی خواند و گفت: به سبب غیراستاندارد بودن راههای این شهرستان، سال گذشته شاهد جان باختن 42 نفر از هموطنان در جاده های این شهرستان بودیم.
وی همچنین بخش بهداشت و درمان شهرستان خوی را نیازمند توجه جدی دولت دانست و با بیان این که قابلیت های فرهنگی و تاریخی این شهرستان از جمله شمس تبریزی مورد غفلت قرار گرفته است، خواستار توجه هر چه بیشتر مسئولان در جهت رفع این نارسایی ها و مشکلات شد.
فرماندار خوی گفت: 60 درصد از مردم این شهرستان حاشیه نشین بوده و خوی از جمله شهرهای مهاجر پذیر محسوب می شود و به سبب کمبودها و نواقص موجود در این شهرستان، حاشیه نشینی در این شهرستان در حال افزایش است که این روند از تهدیدات شهرستان خوی به شمار می رود.
شهرستان خوی دومین شهر بزرگ استان آذربایجان غربی در 134 کیلومتری مرکز این استان واقع است و آثار و جاذبه های تاریخی چون بازار قدیمی، مسجد مطلب خان و آرامگاه شمس تبریزی را در خود جای داده است.
شبک **7128/1905 **1917
کد N1374226

وبگردی