آفتاب

معاون وزیر تعاون: 114 شرکت تعاونی دانش بنیان در کشور مجوز فعالیت دارند

معاون وزیر تعاون: 114 شرکت تعاونی دانش بنیان در کشور مجوز فعالیت دارند

تبریز- ایرنا- معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه 450 شرکت تعاونی دانش بنیان در کشور به ثبت رسیده است، گفت: از این تعداد برای 114 تعاونی مجوز فعالیت صادر شده است.

سید حمید کلانتری روز پنجشنبه در حاشیه همایش آموزش مدیران تعاون منطقه شمالغرب کشور در تبریز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: از 23 شرکت تعاونی دانش بنیان ثبت شده در آذربایجان شرقی نیز 9 شرکت مجوز فعالیت دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: تعاونی از نظر قانون اساسی یکی از سه بخش اقتصادی در کنار بخش های دولتی و خصوصی است.
کلانتری خاطرنشان کرد: اصلی ترین ویژگی تعاون بر اساس آنچه که در سیاست های اقتصاد مقاومتی است، بخش مردمی بودن آن است که از بین مردم، تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات شکل گرفته و فعالیت می کنند.
وی گفت: ویژگی مهم دیگر تعاونی ها عدالت بنیان بودن است چون عمده کسانی که سهامدار هستند در همه منافعی که اتفاق می افتد سهیم هستند و نوعی توزیع عادلانه ثروت اتفاق می افتد.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 100 هزار بنگاه تعاونی در کشور فعالیت می کنند و نزدیک به 11 میلیون تن در این تعاونی ها عضو هستند.
وی افزود: آن گونه که انتظار می رود فرهنگ تعاون در کشور نهادینه نشده و مقدم بر این فرهنگ، باور تعاون است که در جامعه شکل نگرفته است.
کلانتری اضافه کرد: 110 گرایش شغلی، تولیدی و خدماتی در کشور وجود دارد و می تواند در رشد و توسعه کشور موثر باشد.
وی ادامه داد: با توجه به این که تعاونی ها قانونمند عمل می کنند و حساب های آن ها به صورت رسمی ثبت می شود الزام دارند که به ارزش افزوده بپردازند از این رو اختلاف قیمت 9 درصدی بین واحدهای خدماتی، توزیعی و فروشندگان با تعاونی ها بوجود می آید.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارکرد: تعاونی ها توقع دارند قانون یکسان اعمال شود و بخشودگی هایی که در قانون در حوزه مالیاتی است عمل شود و اولویت ها در اعطای تسهیلات تعمیم شود تا سهم تعاون افزایش یابد.
وی ترویج فرهنگ تعاون، توسعه مدیریت و توانمندی منابع انسانی تعاونی ها، تحکیم تعاملات شبکه ای، تقویت همکاری های بین دستگاهی، تامین مشوق ها و منابع مالی، توسعه بازرا و تعاونی ها و تقویت برند تعاونی و تعمیم نظارت بر تعاونی ها را هفت محور برنامه های راهبردی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برشمرد.
کلانتری گفت: تعاونی های کشور در سال گذشته یک میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات داشته اند که امیدواریم امسال بتوانیم با یک جهش بزرگ به سه میلیارد دلار افزایش برسیم.
وی هم چنین در خصوص برگزاری همایش آموزش مدیران تعاون منطقه شمالغرب کشور در تبریز اظهار کرد: این همایش آموزشی برای ایجاد وحدت، هماهنگی و همفکری برای پیشبرد سیاست ها برگزار شده است.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این همایش مدیران تعاونی های پنج استان آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و گیلان و مدیران ستادی وزارت کار حضور دارند.
همایش آموزش مدیران تعاون منطقه شمالغرب کشور به مدت دو روز در تبریز در حال برگزاری است.
6120/518 / 1175
کد N1374041

وبگردی