آفتاب

افزایش خشونت های سیاسی و قبیله ای درسودان جنوبی

افزایش خشونت های سیاسی و قبیله ای درسودان جنوبی

تهران – ایرنا – خشونت های سیاسی و قبیله ای در سودان جنوبی به دنبال عزل پنج وزیر نزدیک به «ریک ماچار» رهبر سابق شورشیان این کشور و اختلافات سیاسی پیش رو، افزایش یافته است

به گزارش روزنامه سودان تریبون، «سالوا کر» رئیس جمهوری سودان جنوبی به موجب حکم رسمی، پنج وزیر و معاون سابق خود را برکنارکرد.
ناظران بین المللی این اقدام رئیس جمهوری سودان جنوبی را تشدیدکننده افزایش تنش های سیاسی در روزهای اخیر می دانند و احتمال تصرف نظامی جوبا از سوی نیروهای وفادار به «ریک ماچار» را دور از ذهن ندانسته اند.
طبق توافق صلحی که اوت 2015 در سودان جنوبی امضا شد، سالوا کر ریاست دولت وحدت ملی این کشور را برعهده گرفت و ماچار به سمت معاون اول وی منصوب شد.همچنین 30 پست وزارتی بین دو حزب وابسته به این دو نفر و سایرین توزیع شد.
اما حکم صادر شده از سوی رئیس جمهوری سودان جنوبی نشان داد که برخی از پست های کابینه از جانب متحدان «تابان دنگ گای» معاون جدید رئیس جمهوری این کشور اشغال شده است.
دنگ که ریاست جناحی از حزب ریک ماچار را برعهده دارد، چندی پیش از سوی سالوا کر به سمت معاون ریاست جمهوری منصوب شد.
به گفته تحلیل گران، برکناری وزرای کابینه به موازنه حساس قومیت گرایی در دولت وحدت ملی سودان جنوبی لطمه می زند.
ناآرامی و تنش سیاسی در سودان جنوبی به دسامبر 2013، بیش از دو سال پس از استقلال این کشور از سودان بازمی گردد.
سالوا کر در سال 2013 ریک ماچار را به توطئه برای کودتا متهم کرد، مساله ای که چرخه ای از کشتارهای تلافی جویانه را در این کشور رقم زد و سرانجام به جنگ ویرانگر داخلی تبدیل شد.
دو طرف اوت 2015 با توافق صلح و تقسیم قدرت موافقت کردند، اما مشکلات همچنان نهفته باقی ماند.
درگیری ها در پایتخت سودان جنوبی ماه گذشته از سرگرفته شد و این مساله شورای امنیت سازمان ملل را بر آن داشت در ماه جاری به منظور احیای تلاش های صلح طلبانه، به سودان و سودان جنوبی نماینده اعزام کند.
ریک ماچار که از شهر جوبا (پایتخت) خارج شده بود، به این شهر بازگشت، اما ماه گذشته با آغاز مجدد درگیری ها از آن خارج شد.
خاورم**9377**1566
کد N1373943

وبگردی