آفتاب

صلح و سازش بین 2 تیره از طایفه مراد زهی در خاش برقرار شد

صلح و سازش بین 2 تیره از طایفه مراد زهی در خاش برقرار شد

زاهدان- ایرنا- صلح و سازش بین 2 تیره از طایفه مرادزهی با تلاش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق، سپاه سلمان استان و فرمانداری خاش برقرار شد.

مدیر واحد قبایل و طوایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری نشست های صلح و سازش با حضور علما و ریش سفیدان نتایج مثبتی برای جامعه دارد که جلوگیری از بروز اختلاف در میان قوم و قبیله و دوری از تعصبات از ثمرات آن است.
حسین قاسمی پدیده زشت طعنه زدن پس از صلح و آشتی را بسیار ناپسند و قبیح دانست و تداوم صلح، برادری و اخوت بین طوایف را خواستار شد.
معاون فرهنگی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور نیز گفت: صلح و آشتی این 2 تیره در سایه تعامل و با تلاش عبدالعزیز مرادزهی سرطایفه مرادزهی درخاش انجام شده است.
سرهنگ پاسدار محسن اکبری با اشاره به این که درگیری این 2 تیره بر سر مسائل جزیی پیش آمده است، اظهار داشت: معتمدان و ریش سفیدان در صورت بروز کوچکترین جرقه اختلاف باید از ایجاد درگیری و کدورت بین جوانان جلوگیری کنند.
وی با اشاره به این که حاصل نزاع های طایفه ای تنها جنگ و درگیری است که برای سایر بازماندگان به ارث می رسد، تصریح کرد: بزرگان و ریش سفیدان باید از این نزاع ها جلوگیری کنند و نگذارند آتش آن دامنگیر طایفه و نسل های بعدی شود.
معاون فرهنگی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب با بیان اینکه ایجاد ناامنی منطقه را از پیشرفت و آبادانی دور می کند اضافه کرد: دامن زدن به اختلافات به ضرر منطقه و بیکاری بیشتر جوانان خواهد بود.
عبدالعزیز مرادزهی سرطایفه مرادزهی در خاش نیز گفت: عامل رشد و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران وحدت، اتحاد و انسجام مردم به ویژه طوایف و قبایل است.
وی با تقدیر از بانیان این نشست صلح و سازش بر پایبندی بر عهدی که بستند تاکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در پی ایجاد نزاع بین 2 نفر از بزرگان طایفه مرادزهی این موضوع به لایه های اجتماعی انتقال و باعث ایجاد کدورت و درگیری فیزیکی بین وابستگان طرفین در خاش شده بود.
این گزارش می افزاید: با هماهنگی مسئولان قرارگاه قدس و سپاه سلمان استان نشستی با طرفین برگزار و آنان متعهد شدند اختلاف ایجاد شده بین وابستگان خود را ظرف مدت حدود 10 روز با مردم داری و برگزاری نشست های شریعت حل و فصل کنند.
بعد از قرائت دعا توسط مولوی حافظ عبدالخالق مرادزهی بزرگان و اعضای طایفه یکدیگر را در آغوش گرفتند و پیمان اخوت و برادری بستند.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310 /8005 /6081
کد N1373876

وبگردی