آفتاب

پیکره خیام در استراخان روسیه پرده برداری شد

پیکره خیام در استراخان روسیه پرده برداری شد

مسکو- ایرنا- پیکره حکیم «غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم» مشهور به خیام نیشابوری دانشمند عصر سلجوقی به عنوان هدیه استان گیلان به شهر آستراخان فدراسیون روسیه امروز (پنجشنبه) رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، آیین پرده برداری از تندیس برنزی شاعر، ستاره شناس و حکیم ایرانی به عنوان نماد دیرپای گستره تاثیر گذاری فرهنگ و ادب فارسی در جهان با حضور شماری از مقام های ایرانی و روسی، شخصیت های فرهنگی، ادبی و همچنین گروهی از شهروندان بویژه دانشجویان و اعضای جامعه دانشگاهی روسیه در استراخان کناره شمال غربی دریای خزر انجام شد.
مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در پیامی که از سوی علی محمدی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران قرائت شد، گفت: نصب پیکره خیام دانشمند، حکیم و اندیشه ورز انساندوست ایرانی، در استراخان نمادی از دوستی و پیوند دو ملت
است که این پیوندها از دیر باز جریان دارد.
سفیر ایران ادامه داد: اندیشمند ایرانی افزون بر رباعی ها که بیانگر دنیایی از افکار فلسفی است، در بسیاری از حوزه های علوم و دانش از جمله ریاضی و ستاره شناسی سرآمد بود که هنوز هم دستاوردهای علمی خیام مورد توجه قرار دارد.
سنایی همچنین در بخش دیگری از پیام خود با تاکید بر پایدار بودن روند رو به گسترش همکاری های ایران و روسیه و همچنین نقش ویژه استان استراخان در این عرصه، افزود: استانداران گیلان و استراخان و همچنین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اجرای این همکاری های فرهنگی و دوستانه نقش ارزشمندی دارند.
الکساندر ژیلکین استاندار استراخان نیز اقدام فرهنگی استانداری گیلان در اهدای پیکره خیام را بسیار ارزشمند خواند و گفت: زمینه های همکاری های بیشتری در عرصه هایس مختلف فرهنگی و اقتصادی وجود دارد که باید برای نزدیک شدن هر چه بیشتر مردم روسیه و ایران بوِیژه مناطق ساحلی دریای خزر از آن بهره گرفت.
محمدعلی نجفی استاندار گیلان در مراسم پرده برداری از پیکره 4،5 متری خیام که در میدان و پارک عمومی مقابل دانشگاه دولتی شهر آستراخان نزدیک تندیس مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمنستانی نصب شده است، گفت: اکنون دو کشور و همچنین دو استان گیلان و استراخان دوره ای نو از روابط رو به توسعه در بخش های مختلف بویژه فرهنگی و اقتصادی را تجربه می کنند.
نجفی با اشاره به جایگاه ادبی، علمی و فلسفی خیام در جهان علم و ادب تاکید کرد که ملت ایران و روسیه پیوندهای زیاد فرهنگی و ادبی دارند و ماندگار شدن پیکره خیام در استراخان نیز نشانه توسعه این همگرایی ها است.
استاندار گیلان همچنین گفت: بسیاری از برنامه هایی که 20 سال پیش تدوین شد، از جمله ایجاد سرای تجاری ایرانیان در شهر استراخان عملی شده است.
نصب و پرده برداری از پیکره خیام در چارچوب توافق های دو جانبه به همت اتاق بازرگانی گیلان با همکاری های سفارت ایران در فدراسیون روسیه و سرکنسولگری جمهوری اسلامی در آستراخان صورت گرفته است.
خیام که به دلیل رباعی ها بین مردم روسیه شهرت بسیاری دارد، در جامعه دانشگاهی و علمی این کشور هم با آثار علمی و نوشته های تخصصی شناخته شده است.
نخستین ترجمه رباعی های خیام در روسیه به سال 1891 باز می گردد و در شهر سن پترزبورگ نیز که زمانی پایتخت روسیه بوده است، برخی اماکن هنری و ادبی نام این اندیشمند بزرگ ایرانی را بر خود دارد.
خیام زاده سال 427 شمسی در نیشابور با نبوغ دانش اندوزی، بالاترین سطح دانش های زمانه را فراگرفت و در اوایل جوانی در فقه، فلسفه، نجوم، ادبیات و ریاضیات تبحر یافت.
افزون بر آفرینش رباعی ها و تقویم جلالی با دقیق ترین محاسبات، خیام برای نخستین بار در تاریخ ریاضی و جبر با دسته بندی معادله های درجه اول تا سوم و ارائه راه حل کلی در ترسیمات هندسی مبتنی بر مقاطع مخروطی بزرگترین خدمت را به این علم کرد که با وجود کاستی نبود عدد منفی در آن زمان، چهار قرن بعد رنه دکارت ریاضیدان فرانسوی این یافته ها را کامل تر کرد.
خیام که با القاب مختلفی از جمله حکیم و حجّت الحق، افزون بر نیشابور در شهرهای مختلف از جمله سمرقند، اصفهان و مرو سکونت گزید، سال 510 هجری درگذشت و در زادگاه خود به خاک سپرده شد. از این دانشمند آثار فراوانی در حوزه های مختلف که هم اکنون نیز کاربرد دارد مانند ریاضیات، جبر، موسیقی، فقه، فلسفه و منطق از جمله فلسفهٔ طبیعی (مادی)، منطق و متافیزیک، مثلث خیام-پاسکال، چهارضلعی خیام-ساکری برجای مانده است.
شهر بندری آستراخان در ساحل شمال غربی خزر به دلیل قرار داشتن در دهانه ورودی رودخانه ولگا به این دریا، یک شاهراه آبی و زمینی بشمار می آید که ایرانیان در این استان حضور فعال اقتصادی و همکاری های فرهنگی دارند.
در زمان حاضر این منطقه با فعالیت بیش از 200 شرکت ایرانی به کانون تمرکز اقدام های بازرگانی و اقتصادی ایرانیان در جنوب روسیه تبدیل شده است.
براساس آمارهای در دسترس که آخرین گزارش آن مربوط به سال 2012 است حدود 39 درصد مبادلات بازرگانی خارجی استان آستراخان روسیه با جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.
اروپام 391 ** 1516
کد N1373862

وبگردی