آفتاب
شهر در هفته ای که گذشت؛

دوئل رسانه ای دو معاون/ بازگشت گزارش حسابرسی به شورا

دوئل رسانه ای دو معاون/ بازگشت گزارش حسابرسی به شورا

انتقاد به منابع درآمدی شهر تهران توسط معاون وزیر راه و شهرسازی و پاسخ معاون شهردار تهران به سخنان وی و از سرگیری گزارش های حسابرسی در شورا از مهم ترین اخبار شهری این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته پیروز حناچی در نشست خبری با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد ۷۹.۶ درصد از بودجه شهرداری ها به طور مستقیم و غیرمستقیم به عوامل ساخت و ساز ربط دارد، گفت: تامین مالی شهرداری ها از طریق عوارض های مختلف است که منابع شهرداری را وابسته به آن کرده است، بنابراین اتکاء به درآمد ساخت و ساز، ویژگی اصلی نظام درآمدی کلانشهرها است.

وی، تراکم متوسط تهران در طرح جامع اولیه را بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ درصد عنوان کرد و گفت: کمیسیون ماده ۵ مرجع تصویب طرح‌های تفصیلی و دیگر عوامل مربوط به ساخت و ساز است و در سال های گذشته مصوبه هایی بر خلاف قوانین در این کمیسیون به تصویب رسید.

حناچی ادامه داد: ما این کمیسیون را مجبور کرده ایم تا همه مصوبات خود را منتشر کند و در غیر این صورت یعنی اقدامی غیرقانونی را انجام می دهند. معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بررسی مصوبات کمیسیون ماده ۵ در سال های بین ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ اظهار داشت: ۷۵۶ بند مصوبه در این سه سال، ۹۴ مورد مربوط به بلندمرتبه سازی بوده است، یعنی ۶۵ درصد.

وی افزود: این موارد در منطقه یک ۳۶ مورد، در منطقه شش ۲۲ مورد، در منطقه سه ۱۸ مورد و در منطقه دو ۱۴ مورد مصوبه بلندمرتبه سازی بوده است. وی با اشاره به تفاوت جدی مصوبات منطقه یک با سایر مناطق کشور گفت: بخش اعظم مصوبات منطقه یک برای تغییر کاربری باغ و باغ مسکونی به بلندمرتبه سازی اداری- تجاری و مسکونی- تجاری بوده است.

پژمان پشمچی زاده معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران نیز در پاسخ به این انتقادها گفت: ساختار کمیسیون ماده ۵ ساختاری مستقل با ۸ عضواست که ۶ عضو آن نمایندگان دولتی هستند و یک عضو رئیس شورای شهر تهران است که حق رای ندارد و دیگری شهردار تهران است. بنابراین زمانی که در خصوص مصوبات کمیسیون  ماده ۵ صحبت می کنیم از کمیسیون هایی سخن می گوئیم که با مدیریت استانداران سرار کشور و با دبیری ادارت کل شهرسازی استانها تشکیل جلسه می دهند. در تهران نیز ۶ عضو کمیسیون ماده ۵،   نمایندگان دولتی هستند که یکی از این ۶ عضو دبیر شورای عالی شهرسازی است و یک عضو هم شهردار تهران که تنها یک رای دارد و این یک رای نه حق وتو دارد و نه می تواند سایر آرا را باطل کند و تمامی تصمیمات نیز بر اساس رای اکثریت حاصل می شود. پس نمی توان گفت مصوبات کمیسیون ماده ۵ الزاما خواسته های شهرداری تهران است.

وی با بیان اینکه تمام مصوبات دبیرخانه ماده ۵ بعد از تصویب به ۱۶ تا ۱۷ مرجع قانونی از جمله وزارت راه و دبیرخانه شورای عالی شهرسازی ارسال می شود گفت: هیچ کدام از مصوبات محرمانه نیست و بدون کم و کاست در اختیار مراجع قانونی قرار می گیرد وهر چند ماه یک بار مجلد مصوبات نیز منتشر می شود. اینکه اعلام می شود وزارت راه بخشنامه کرده است تمامی مصوبات کمیسیون ماده ۵ چه محرمانه و چه عادی منتشر شوند با توجه به این موضوعات چه معنی جز توجه افکار عمومی می تواند داشته باشد.

پشمچی زاده در ادامه با اشاره به انتقاداتی که مدیران راه و شهرسازی در خصوص بلندمرتبه سازی انجام می دهند و بر اساس این انتقادها بلندمرتبه سازی ها کیفیت زندگی را کاهش می دهد، گفت: در طرح جامع شهر تهران مصوب سال ۸۶ به دلیل محدودیتی که توسعه افقی شهر داشته، مساحت تهران ۱۶۰ کیلومتر مربع کاهش پیدا کرد یعنی از ۸۰۰ کیلومتر مربع به ۶۴۰ کیلومتر مربع کاهش یافت، بنابراین به توسعه عمودی از جمله راهبردهای اساسی طرح جامع و طرح تفصیلی منظور شد.

عرصه هایی نیز برای بلندمرتبه سازی در پایتخت تعریف شد و قرار شد ضوابط بلندمرتبه سازی تدوین شود. در حال حاضر این ضوابط تدوین شده و در ۳۰ جلسه کارگروه کارشناسی کمیسیون ماده ۵ و ۸ جلسه ماده ۵ بررسی و مورد تصویب قرار گرفته است.

پس از ابلاغ طرح تفصیلی ضوابط بلند مرتبه سازی در پی برگزاری ۳۰ جلسه کارگروه کارشناسی و ۸ جلسه کمیسیون ماده ۵ برای عرصه های مستعد، به منظور بلند مرتبه سازی، تدوین و تصویب شد. یک سوال روشن وجود دارد به عنوان یک راهبرد اصلی طرح جامع و طرح تفصیلی و اینکه ناگزیر بخشی از توسعه پایتخت باید در ارتفاع صورت پذیرد و چرا یک سال و نیم است که ضوابط بلندمرتبه سازی در شورای عالی شهرسازی معطل تصویب و ابلاغ مانده است. اگر این ضوابط دچار مشکل است و اگر بررسی آن زمان بر است چرا اجازه نمی دهند به طور آزمایشی اجرایی شود، به هر حال  داشتن ضابطه از نداشتن آن بهتر است و کمک خواهد کرد در مورد املاک مستعد این امر به طور سلیقه ای تصمیم گیری نشود.

به گزارش مهر، این هفته اصلی ترین علت مرگ تهرانی ها مشخص شد. به گفته مسئولان بهشت زهرا بیشترین علت فوت ایست قلبی با ۱۶۶۶ بوده که ۸۵۴ مرد، ۸۰۴ مونث و هشت نوزاد را شامل می شود. همچنین برونشیت-آسم با یک مورد فوتی کمترین علت مرگ تهرانی ها بوده است.

در چهارماه نخست سال جاری ۱۷ هزار و ۷۹۷ نفر در شهر تهران فوت کرده اند که از این تعداد ۱۰ هزارو ۲۰۴ نفر مذکر، ۷۳۰۶ نفر مونث و ۲۸۷ نوزاد بوده اند.

توکلی با بیان اینکه کمترین تعداد متوفیان تهران مربوط به منطقه ۲۲ شهر تهران است، افزود: این تعداد شامل ۸۶ متوفی مذکر و ۴۸ مونث است که در کل ۱۳۴ متوفی را شامل می شود. همچنین بیشترین تعداد فوت شدگان در بین ۲۲منطقه پایتخت مربوط به منطقه ۴ بوده که ۱۲۲۵ فوتی شامل ۷۰۵ مرد، ۵۱۵ مونث و ۵ نوزاد بوده است.

همچنین این هفته عیسی فرهادی فرماندار تهران از جمع آوری گدایان تهرانی از ابتدای هفته آینده خبر داد وگفت: براساس اقداماتی کارشناسی  طی روزها و ماه های گذشته، گدایان و سر تیم متکدیان تهران  مشخص شده اند و برنامه ریزی برای غربالگری آنها به کمک شهرداری و بهزیستی فراهم شده است.

فرهادی با بیان اینکه اجرای عملیات جمع آوری متکدیان تهران از روز شنبه با همکاری و حمایت مردم آغاز می شود عنوان کرد: مردم بدانند که گدایان تهران براساس بررسی ها بین سه تا سی میلیون تومان درآمد دارند و شبکه های مختلف از آنها بیگاری کشیده و سود به جیب می زنند.

این هفته همچنین سینما آرش واقع در مولوی با بیش از نیم قرن قدمت برای توسعه مترو تخریب شد. در این سینما بیشتر فیلم‌های سینمای هند به نمایش در می‌آمد. آخرین فیلم نمایش داده شده در این سینما در سال ۱۳۸۹، فیلم افراطی‌ها بود. سینمایی که دو فیلم با یک بلیط نمایش می‌داد.

سینما آرش با نام کوروش در سال ۱۳۳۹ شروع بکار کرد اما برخی از افراد محلی بر این باورند که این سینما در سال ۱۳۲۹ یعنی ۱۹ سال بعد از سینما تمدن به عنوان دومین سینما در جنوب شهر تهران و رقیب سینما تمدن بنا شده بود.

به گزارش مهر، پس از ماه ها توقف بررسی گزارش های حسابرسی در صحن شورا از این هفته دوباره این موضوع در دستور کار شورا قرار گرفت.

علیرضا دبیر در جریان ارائه گزارش حسابرس شورا از صورت های مالی منتهی به سال ۹۲ شهرداری های مناطق ۷ و ۱۲ با تاکید بر اینکه این گزارش ها تنها برای در جریان قرار گرفتن شورا از نحوه حسابرسی صورت های مالی مناطق به عنوان واحدهای وابسته به شهرداری تهران است، اظهار داشت: هدف از ارائه این گزارش های حسابرسی در جریان قرار گرفتن اعضا شورا به عنوان ناظر بر عملکرد مالی شهرداری تهران است.

وی در ادامه به بندهایی از گزارش حسابرسی از مناطق ۷ و ۱۲ که در جریان جلسه توسط حسابرس مستقل شورا در صحن قرائت شد اشاره کرد و گفت: یکی از نکات ابهام در گزارش حسابرسی از منطقه ۱۲ نامشخص بودن قدرالسهم شهرداری منطقه در پروژه های مشارکتی است که باید وضعیت آنها روشن شود.

دبیر در خصوص منطقه ۷ نیز اظهار داشت: در گزارش حسابرسی از این منطقه نیز اسنادی مبنی بر تعیین دقیق تعهدات شهرداری از بابت توافقات انجام شده دراجرای طرح بزرگراه امام علی (ع) ارائه نشده است و نیز برخی از پروژه های منطقه بر اساس گزارش حسابرس به گونه ای هزینه شده که فاقد اعتبار در سال هزینه کرد بوده است.

وی از دیگر موارد مطرح در منطقه ۷ را عدم تعیین تکلیف هزینه کردی بالغ بر ۵۷ میلیون و ۹۸۰ هزار ریال است که  به عنوان اقلام راکد از سنوات گذشته ثبت شده است و نیز اطلاعات معاملات با اشخاص وابسته در صورت های مالی افشا نشده است.

کد N1373858

وبگردی