آفتاب

انتقال معاملات ارز از «باغچه سر منوچهری» به سیستم بانکی

انتقال معاملات ارز از «باغچه سر منوچهری» به سیستم بانکی

کاربران خبرآنلاین با شرکت در یک نظرخواهی، به سوال «با یکسان شدن نرخ ارز موافق هستید؟» پاسخ دادند.

دولت وعده داده است در نیمه دوم سال‌جاری «یکسان‌سازی نرخ ارز» را اجرایی کند؛ گام‌های تازه‌ای نیز در این خصوص برداشته تا اقتصاد کشور به روزهای با ارز تک‌نرخی نزدیک شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، باز شدن دست بانک‌ها در بازار آزاد ارز به اعتقاد برخی کارشناسان نخستین گام در راستای تک‌نرخی کردن ارز است. برخی از این کارشناسان معتقدند اولین کار برای یکسان‌سازی ارز این است که هر کسی که نیاز به تهیه ارز دارد، دولت بتواند ارز مورد نیاز آن را در اختیارش بگذارد.

در این میان، کاربران خبرآنلاین نیز واکنش‌های جالبی به موضوع یکسان‌سازی نرخ ارز داشتند. «علی»، یکی از کاربران خبرآنلاین در این خصوص نوشته است: «حتما باید یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شود. حداقل فایده‌اش این است که معاملات ارز در سیستم بانکی انجام می‌شود؛ به جای یک باغچه سر منوچهری. فایده دیگرش هم از بین رفتن موقعیت رانت‌خواری توسط عده‌ای.»

«بوئين‌زهرا»، مخاطب دیگری عنوان کرده است: «تا اين لحظه نرخ تورم با وجود ركود و بيكاري و معضلات اقتصادي بازدهي نداشته است. اگر نرخ ارز متناسب با نرخ تورم قرار نگيره كه تا الان هم قرار نگرفته و چون نون‌دوني و درآمد غيرقانوني دولته، پس عملا چيزي به اسم تك‌نرخي و چند نرخي و... مفهوم نداره و به نوعي سركاريه و داره هي قیمت‌ها بالاتر ميره.»

«عربلو» نیز نوشت: «با دخالت بانك‌ها در كار خريد و فروش آزاد نرخ ارز، عملا به نوعي دلارهاي خانگي و بهتر بگيم دلارهاي بانكي خوابونده شده در آب‌نمك، به بهانه كم بودن ارز به علت درخواست زياد، بانك‌ها وارد بازار مي‌كنند و با نرخ بالاتر مي‌فروشند و عملا راه براي نرخ ارز بالاي دولتي هم برقرار مي‌شه و طبق معمول مردم هم بيچاره‌تر.»

فردی «بدون‌نام» هم این‌گونه اظهارنظر کرده است: «باید همون سال 92 ارز تک‌نرخی می‌شد تا جلوی رانت گرفته شود، ولی دولت این کار را نکرد و گذاشت سال آخر و بسیار جای تامل دارد؟ دولت قصد دارد در ناباوری دلار 3000 تومانی رسمی را حذف و روی 3500 یا 3600 تومان تک نرخی کند و موج جدید گرانی را به مردم تحمیل کند؛ در حالی که مردم انتظار دارند با رفع تحریم‌ها و افزایش درآمد نفتی و آزادسازی 100 میلیارد دلار، دلار روی 3000 تومان تک نرخی شود و به مرور زمان کاهش و به حدود 1500 تومان برسد که نرخ واقعی دلار است و قدرت خرید مردم بالا رود و کالاها و خودرو ارزان شود و تناسب بین ارزش ریال و درآمد مردم به وجود آید.»

کابر دیگری هم که نام خود را عنوان نکرده، متذکر شده است: «بهترین کاری که یکسان‌سازی ارز انجام میده، بدون شک ایجاد امنیت در اقتصاد و کمتر کردن ریسک در معاملات و برگشت رونق به اقتصاد خواهد بود.»

مخاطب دیگری هم تاکید کرده: «با یکسان‌سازی نرخ ارز کاملا موافقم؛ این‌جوری سرمایه‌گذاری هم بیشتر میشه.»

فرد دیگری «بدون‌نام» هم این‌گونه عنوان کرده است: «با یکسان‌سازی نرخ ارز موافقم، به شرطی که به چهار هزار تومن برسه. بله!!»

«بی‌نام»، کاربر دیگر خبرآنلاین نوشته است: «وقتی می‌گیم یکسان‌سازی، دیگه صحبت از نرخ و شرط و شروط نباید باشه، هر نرخی که مکانیسم بازار تعیین کرد. نرخ‌گذاری دیگه بی‌معنا خواهد بود.»

در ادامه، «علي» نوشته است: «يكسان‌سازي تكليف فعالان اقتصادي را روشن مي‌كند. واردكننده و صادركننده با اطمينان از توليدكننده‌هاي داخلي و خارجي خريد مي‌كنند و اطمينان دارند تا رسيدن كالايشان به مقصد، تغیيري در قيمت‌ها روي نخواهد داد، اما آيا دولت ثبات قيمت ارز را تضمين مي‌كند؟ اين مهم است.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرده، متذکر شده است: «نرخ ارز باید شناور و براساس وضعیت اقتصاد باشه. پول که نباید پول تولید کنه. کار باید ثروت تولید کنه. حالا این اسمش یکسان کردن نرخ ارز است یا نه را نمی‌دانم.»

«مانا» هم این‌گونه اظهارنظر کرده است: «با یکسان‌سازی نرخ ارز موافقم، ولی از 3300 تومان بالاتر نشه. حفظ ارزش پول ملی از واجبات است. بیشتر از این مبلغ به قشر ضعیف جامعه اجحاف میشه.»

«بهزاد» متذکر شده است: «البته برای سرمایه‌گذاری خارجی لازمه، برای جلوگیری از رانت‌خواری لازمه، برای صنعت لازمه. فقط برای رانت‌خور بده که نمی‌تونن کالا با ارز دولتی وارد کنند آزاد بفروشند.»

«بی‌نام» هم نوشته است: «این به‌نوعی ثبات نرخ ارز است و برنامه‌ریزی اقتصاد خانواده هم بر این اساس قابل اجراست. یعنی می‌دانیم در در یک بازه زمانی مشخص چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم.»

کاربر دیگری هم که نام خود را عنوان نکرده، گفته است: «تک‌نرخی کنید، ولی گرون نکنید.»

مخاطب دیگری هم نوشته است: «به عنوان يك شهروند ايرانى بايد بگم اين ترس رو بايد گذاشت كنار و با عقل و منطق با درايت كامل اين عمل اقتصادى رو انجام دهيم. همه مي‌دونن اين كار به نفع مملكت خودمونه. نه‌تنها اين، بلكه خيلى كارهايه ديگه كه باعث پيشرفت خواهد شد و خودمون رو از فكر و تعصباتى كه باعث سود يك‌سري خواهد شد، برهانيم.»

«فرداد» هم این‌گونه اظهارنظر کرده است: «اگر بانك‌ها دلار بازار رو جمع كنند و با تباني همديگه هر قيمتي دلشون خواست انجام بدن، اون وقت چي مي‌شه؟ حتما بايد سازوكاري براي فعاليت بانك‌ها تعيين بشه. مثلا بگن هر بانك حداكثر يك ميليارد دلار مي‌تونه ذخيره كنه. وگرنه حتما دلار بازار رو جمع مي‌كنند.»

* شما کاربران خبرآنلاین هم می‌توانید نگاه خود را درباره تک‌نرخی شدن ارز، با درج نظر در انتهای همین خبر بنویسید.

22535

کد N1373539

وبگردی