آفتاب

'فلات ایران' با هند برای احداث کارخانه کود شیمیایی همکاری می کند

'فلات ایران' با هند برای احداث کارخانه کود شیمیایی همکاری می کند

دهلی نو-ایرنا- کنسرسیوم شرکت های هندی،گروه فلات ایران را به عنوان شریک ایرانی در اجرای طرح 50 میلیارد روپیه ای (757 میلیون دلار)برای ایجاد کارخانه تولید کود شیمیایی در چابهار انتخاب کرد.

به گزارش ایرنا،تارنمای اینترنتی مالی VCCircle هند روز پنجشنبه اعلام کرد با انتخاب این شرکت ،تلاش های چند ساله این کنسرسیوم برای انتخاب شریک ایرانی به سرانجام رسید و به این ترتیب عملیات اجرای این طرح آغاز می شود.
علاقه این کنسرسیوم برای تولید کارخانه کود شیمیایی با تعهد ایران برای تامین مقدار مشخصی گاز به قیمت رقابتی بیشتر شده است .
این توافق با توجه به افزایش روابط ایران و هند و لغو تحریم های بین المللی محقق شده است .
'دارمندرا پرادهان' و 'سوشما سواراج ' وزیران نفت و خارجه هند در ماه آوریل و پس از آن 'نارندرا مودی ' نخست وزیر این کشور در ماه مه از ایران دیدن کردند.
قرار است این کارخانه با ظرفیت تولید یک میلیون و 300 هزار تن برای مصرف هند توسط شرکت های هندی 'راشتریا کمیکالز اند فرتیلایزرز' (Rashtriya Chemicals and Fertilizers Ltd-RCF) و 'گجرات استیت فرتیلازیرز اند کمیکالز' (Gujarat State Fertilizers and Chemicals Ltd-GSFC) ایجاد شود.
شرکت 'گجرات نارمادا ولی فرتیلایزرز اند کمیکالز' (Gujarat Narmada Valley Fertilizers and Chemicals Ltd.GNFC) که بخشی از کنسرسیوم اولیه بود این طرح را ترک کرده است.
یک مقام ارشد دولت هند، که خواست نامش محفوظ بماند گفت که شرکای هندی، فلات را به عنوان شریک ایرانی کارخانه تولید کود شیمیایی انتخاب و یاداشت تفاهمی دراین خصوص امضا شده است .
هند در طول سال 2015 به 31 میلیون تن اوره نیاز داشت که 8 میلیون تن از آن را از ایران و چین وارد کرده است .
قیمت هر تن کود شیمیایی به طور متوسط درسال مالی منتهی به 31 مارس 2016 ، 279.02 دلار بوده است .
دولت ائتلاف دمکراتیک ملی هند توجه خود را بر روی احیای اقتصاد روستایی متمرکز کرده و سعی دارد با آبیاری و دراختیار قراردادن اوره تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهد.
یک مقام مطلع گفت که گروه فلات قاره دارای قطعه زمینی در منطقه چابهار برای احداث کارخانه پیشنهادی اوره است .
وی افزود:قراردادی برای اجرای این طرح مشترک بین طرف های ذیربط بعد از نهایی شدن برنامه های مربوط به قیمت گاز طبیعی و قابلیت زمین و سهام امضا خواهد شد.
براساس اطلاعات منتشر شده در تارنمای وزارت مواد و کودهای شیمیایی هند، دولت ایران قیمت گاز مورد نیاز این طرح را واحدی 2.9 دلار اعلام کرده که کمتر از قیمت رایج در بازار داخلی می باشد.
شرکت های کودشیمیایی هند در حال حاضر دارای 5 طرح مشترک در عمان، اردون، سنگال، مراکش و تونس می باشد.
این اقدام بخشی از راهبرد دولت هند برای تضمین تامین مستمر کود اوره به کشاورزان این کشور می باشد.
*آساق*264*1600
کد N1373516

وبگردی