آفتاب

تردد تاکسی‌های پاک؛ گامی برای بازگشت آسمان‌آبی به پایتخت

تردد تاکسی‌های پاک؛ گامی برای بازگشت آسمان‌آبی به پایتخت

سیدمحمد فخار: تعداد تاکسی‌های مدرن و پاک تهران به ۸۰۰ دستگاه رسید. قرار‌است این تعداد تا پایان سال به ۲ هزار تاکسی مدرن برسد.

ديروز چهارمين مراسم رونمايي از تاكسي‌هاي جديد با حضور مسئولان شهري برگزار شد تا 200تاكسي هيوندايي اكسنت به ناوگان حمل‌ونقل عمومي پايتخت اضافه شوند. به ازاي هر تاكسي مدرني كه وارد خيابان‌هاي شهر مي‌شود، يك تاكسي فرسوده از رده خارج مي‌شود.

هر تاكسي فرسوده روزانه 10كيلوگرم آلودگي وارد آسمان شهر مي‌كند و 17هزار تاكسي فرسوده تهران هر سال 62هزار تن گازهاي آلاينده در شهر پراكنده مي‌كنند اما جايگزيني تاكسي‌هاي نو و مدرن، به جاي فرسوده‌ها نسخه‌اي شفابخش براي آلودگي هواي تهران است. از ميان هزاران تاكسي فرسوده شهر، 6300دستگاه آن پيكان كاربراتوري است كه در كنار موتورسيكلت‌ها، آلوده‌ترين وسايل نقليه شهر هستند و بايد براي كاهش آلودگي هوا، به سرعت از معابر شهر حذف شوند.

  • 3هدف مدرن‌سازي

روند مدرن‌سازي تاكسي‌هاي تهران از مهر سال گذشته آغاز شده بود و اكنون تعداد آنها به 800خودروي هيبريدي و پاك رسيده تا اين مد باكيفيت حمل ونقلي در تهران براي همه شهروندان قابل استفاده شود. در مسير مدرن‌سازي تاكسيراني تهران 3هدف دنبال مي‌شود؛ نخست جايگزيني تاكسي‌‌هاي نو به جاي فرسوده‌هاست كه از آلودگي هوا مي‌كاهد. دوم كيفي‌سازي‌ ناوگان است كه با ورود خودروهاي هيوندايي اكسنت، توياتا پريوس و رنو فلوئنس به ناوگان تاكسيراني، كيفيت تاكسي‌ها تغيير بزرگي را تجربه كرده است. سومين هدف نيز كاهش مصرف سوخت ناوگان است كه مي‌تواند ارقام مهمي از مصرف سوخت را كاهش دهد. تاكنون ٨٠٠دستگاه خودروي مدرن به ناوگان وارد شده و چنانچه اين عدد به ٢هزار دستگاه برسد شاهد سالانه ١٢٠ميليارد ريال صرفه‌جويي در مصرف سوخت خواهيم بود.

  • اهميت نگاه اقتصادي

مازيار حسيني معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در مراسم رونمايي از 200تاكسي جديد گفت: ورود يك شركت وابسته به مجموعه اقتصادي نظير بانك ملت كه نگاه اقتصادي را مبناي ورود خود به نوسازي تاكسي‌ها كرده، گامي مهم و مثبت است. به‌گفته وي انضباط ترافيكي و كاهش آلودگي هوا مهم‌ترين موضوعات در حمل ونقل پايتخت است. در بخش نخست بايد نحوه رانندگي ما اصلاح شود و تاكسيرانان در اين عرصه معلماني هستند كه مي‌توانند الگوي درست را به بقيه نشان دهند و در بخش آلودگي هوا هم نوسازي بايد جدي گرفته شود.

وي تصريح كرد:‌ انتظار من از هلدينگ‌هايي كه به ورود تاكسي‌هاي مدرن اقدام كرده‌اند اين است كه نه 200تاكسي كه 20هزار تاكسي نو به شهر وارد كنند تا سبك و سليقه مردم در استفاده از تاكسي تغيير كند. اين وسايل نقليه نشانه‌هايي مهم از سطح رفاه و فرهنگ جامعه هستند. در كشورهاي مختلف سرمايه‌گذاران به اين نتيجه رسيده‌اند كه سرمايه‌گذاري روي تاكسي، موفق است و ما نيز بايد از ظرفيت اقتصادهاي قوي براي بهبود كيفيت تاكسي‌ها و حل مشكلات تاكسيرانان بهره بگيريم.

  • 2هزار تاكسي نو

مدل ديگر نوسازي تاكسي‌ها كه 6‌ماه از آغاز آن مي‌گذرد، طرح دولتي است. به‌گفته ميثم مظفر مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران طرح دولت براي نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده كه قرار بود از اسفند94 آغاز شود، چندي است از سر گرفته شده و طي آن با همكاري تاكسيراني پايتخت 1151دستگاه تاكسي نو تحويل شده و از سوي ديگر 3134تاكسي فرسوده نيز اسقاط شده و تا چند هفته آينده ٢هزار تاكسي جديد سمند و پژو405 تحويل رانندگان مي‌شود.

  • يك تجربه جهاني

در بيشتر شهرها و كشورهاي جهان تاكسي يك وسيله حمل‌ونقلي لوكس و مدرن به‌حساب مي‌آيد كه براي رفاه حمل‌ونقلي شهروندان كاربرد دارد. بدين‌ترتيب تاكسي‌ها از ميان بهترين خودروهاي يك شهر انتخاب مي‌شوند. اين همان كاركردي است كه ما در آژانس‌هاي كرايه از آن استفاده مي‌كنيم يا در برخي مناطق كشور نظير مناطق آزاد اقتصادي رواج دارد. رسيدن به اين رويه بايد طبق قوانين صورت گيرد و در مقابل ظرفيت استفاده از مترو و اتوبوس نيز افزايش يابد. اين تجربه جهاني مي‌تواند از ترافيك و آلودگي هواي كلانشهرهاي كشور بكاهد.

کد N1372972

وبگردی