آفتاب

شوک اقتصادی اعلام کاهش شاخص مدیران خرید در بخش خدمات انگلیس

شوک اقتصادی اعلام کاهش شاخص مدیران خرید در بخش خدمات انگلیس

لندن - ایرنا- نتایج جدیدترین بررسی های صورت گرفته در مورد فعالیت های اقتصادی در انگلیس که روز چهارشنبه منتشر شد حاکی از کاهش نگران کننده شاخص مدیران خرید در بخش خدمات این کشور به دنبال همه پرسی برگزیت در 23 ژوئن گذشته است.

به گزارش ایرنا، براساس بررسی مرکز 'مارکیت'، شاخص مدیران خرید در بخش خدمات انگلیس ( پی ام آی ) که در ماه ژوئن 52.3 بود، در ماه جولای با 5.1 واحد کاهش، به 47.4 واحد رسیده است که پایین ترین حد از آوریل سال 2009 میلادی بشمار می آید.
براساس داده های منتشر شده توسط مرکز 'مارکیت'، همه شاخص های بخش های خدمات و تولیدی و نیز ساخت و ساز انگلیس از 51.9 واحددر ماه ژوئن به 47.3 واحد در ماه جولای گذشته کاهش یافته اند که بیش از حد انتظار تحلیل گران اقتصادی بوده است.
شاخص مدیران خرید به طورکلی مقیاسی برای میزان فعالیت اقتصادی در یک بخش خاص در طی یک دوره مشخص است که بالاتر بودن میزان شاخص از عدد 50، مبین این است که اقتصاد در حال رشد و پویایی است و پایین تر از 50 مؤید کاهش فعالیت های اقتصاد و حرکت آن به سوی منقبض شدن است.
کاهش این شاخص مهم اقتصادی، به گفته برخی از تحلیل گران اقتصادی، حاکی از رو به وخامت رفتن فعالیت های اقتصادی در انگلیس به دنبال تصمیم مردم این کشور به ترک اتحادیه اروپا در همه پرسی 23 ژوئن است.
تحلیل گران اقتصادی با شوک آور خواندن این آمارهای جدید که باعث سقوط مجدد ارزش سهام در بورس لندن شد، گفته اندکه کاهش رشد اقتصادی انگلیس حتی از زمان بروز بحران های مالی در 2009 میلادی بیشتر بوده است.
در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.
از زمان اعلام نتیجه همه پرسی یادشده، علاوه بر بروز نوسانات در بازارهای مالی، ارزش پوند در برابر دلار و یورو کاهش قابل توجهی داشته است.
این داده های جدید اقتصادی نگران کننده که می تواند نشانه ای از ورود انگلیس به دوره جدیدی از رکود باشد، در حالی منتشر می شود که بانک مرکزی این کشور قرار است بزودی در مورد میزان نرخ بهره بین بانکی تصمیم گیری کند.
انتظار می رود بانک مرکزی انگلیس برای مقابله با پیامدهای منفی برگزیت، نرخ سود بین بانکی در این کشور را از کاهش دهد.
تحلیلگران می گویند ممکن است نرخ سود بین بانکی در انگلیس به 25 صدم درصد یا حتی صفر که تاکنون سابقه نداشته است، کاهش یابد.
بانک مرکزی انگلیس پیش از برگزاری همه پرسی 23 ژوئن هشدار داده بود که برگزیت احتمالا پیامدهای منفی گسترده ای بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت و حتی شاید منجر به رکود اقتصادی شود.
اروپام**4**1552
کد N1372955

وبگردی