آفتاب

شاپور محمدی برنامه‌های سازمان بورس را تشریح کرد

شاپور محمدی برنامه‌های سازمان بورس را تشریح کرد

شاپور محمدی گفت: قانون مهم‌ترین ملاک ما در سازمان بورس بوده و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد تا زمانی که اصلاح نشده همه باید از آن تبعیت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاپور محمدی رئیس جدید سازمان بورس اوراق بهادار در مراسم معارفه خود که با حضور وزیر اقتصاد و جمعی از فعالین بازار پول و سرمایه کشور در وزارت اقتصاد برگزار شد با اشاره به معامله صکوک اجاره ای گفت: با زحماتی که سازمان بورس و خزانه‌داری کشور کشیدند رقمی به ارزش 500 میلیارد تومان  برای دولت تامین مالی شد و دلایل زیادی وجود دارد که چرا این کار متفاوت تر از معاملات دیگر است.

وی گفت: سال گذشته با حمایت های وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی و سازمان مدیریت، بحث اهرمی کردن اقتصاد و عملیات بازار را تجربه کردیم البته ما در بازار سرمایه شاهد تحولات و نوآوری‌های جدیدی هستیم و هیچ گاه این اقدامات متوقف نمی شود.

محمدی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین اصولی که در بازار سرمایه رعایت خواهیم کرد احترام به شرع و قواعد فقهی در توسعه ابزارهاست. هر چند که صکوک مهم است اما باید بر اساس قواعد پذیرفته شده در کشور باشد و رییس شورای فقهی بورس نگهبانی کامل و جامعی از این موضوع می کند.

رییس جدید بورس با بیان اینکه قواعد شرعی حاکم بر همه امور است گفت: قانون مهم‌ترین ملاک ما در سازمان بورس بوده و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد تا زمانی که اصلاح نشده همه باید از آن تبعیت کنند. ضمن آنکه توجه به نیاز فعالان بازار و سرمایه گذار و تسریع در سرمایه گذاری ها، احترام متقابل و اعتماد به نظارت بر سازمان باید قوی‌تر شود.

وی گفت: ما هیچ دلیلی به جز خدمت کردن به مردم و نهادهای دولتی و غیردولتی نداریم و باید از تمام کارهایی که درگذشته شده دفاع کرد.  هر چند کارهایی که انجام شده ممکن است کامل نبوده باشد اما پرداختن به گذشته در خیلی از موارد ائتلاف وقت است.

وی با اشاره به چند اصل تخصصی در بازار سرمایه گفت: نقدشوندگی ، شفافیت، پوشش ریسک‌های عملیاتی و تامین مالی از جمله مهم‌ترین وظایف ماست که برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی باید دنبال شود.

تامین مالی بخش خصوصی نسبت به دولت در اولویت است

محمدی خاطرنشان کرد: بودجه دولت نسبت به کل تولید ناخالص داخلی کمتر است منتهی بخش خصوصی از اهمیت بیشتری برخوردار است  چون سهم بیشتری دارد باید به آن توجهی بیشتر داشت.

رییس بورس گفت: اگر در اوراق دولتی فرصت‌های خوبی پیش روی سرمایه گذاران قرار گیرد کارایی کشور ارتقاء خواهد یافت.

محمدی با اشاره به برنامه های آتی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: توسعه ابزارهای مالی جدید، فروش استقراضی و خرید اعتباری، افزایش تعاملات بازار پول و نهادهای مالی ، افزایش تعاملات با مجلس شورای اسلامی، توسعه نهادهایی که در بازار سرمایه هستند، یکسان سازی نرخ ها ، گسترش تعاملات بین المللی، مقررات زدایی ، جلب مشارکت بازار سرمایه، و تقویت سودآوری و بهره وری شرکت ها ، همچنین فرهنگ سازی بازار سرمایه از طریق رسانه ها و تکیه بر آنها از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بورس می باشد.

کد N1372885

وبگردی