آفتاب
صاحب نظران از گفت و گوی دیشب روحانی می گویند؛

دفاع از عملکرد فقط با ابزار صداقت و شفافیت /درس اخلاق روحانی به مخالفان

دفاع از عملکرد فقط با ابزار صداقت و شفافیت /درس اخلاق روحانی به مخالفان

گفت و گوی دیشب رییس جمهوری با مردم که حدود دو ساعت به طول انجامید، از جهاتی برای ناظران مسائل سیاسی ایران غافلگیر کننده بود؛ بسیاری انتظار داشتند بعد از فصل مطولی از تخریب دولت و دستاوردهای آن از سوی رقبا، رییس جمهوری صراحت لهجه اش بر کسی پوشیده نیست پاسخ های قاطعی به این اظهارات بعضا غیرمنصفانه بدهد.


               این انتظارات در حالی وجود داشت که بویژه  روحانی در سال آخر دوره ریاست جمهوری قرار دارد و طبیعتا نباید چنین فرصتی را در چنین شرایطی از دست بدهد.
با این حال رییس جمهوری بدون اتهام زنی و فرافکنی که در گذشته های نه چندان دور ، سکه رایج  بازار سیاست بود صرفا به بیان عملکرد دولت و پاسخ به سوالاتی پرداخت که درعرصه افکار عمومی و رسانه ای وجود دارد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، برجام و برداشتن سایه تهدید نظامی از سر کشور، کاهش تورم، افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات، بازستادن سهم ایران از بازار فروش نفت، ساماندهی امور اداری و استخدامی کشور و حل و فصل موضوع فیش های حقوقی، تلاش برای خروج از رکود سرفصل هایی بود که رییس جمهوری در گفت و گوی خود از آنها سخن گفت.
مخاطبان پاسخ هایی از روحانی شنیدند که حاوی استدلال های اساسی بود ؛ آنجا که در برابر تخریب های مخالفان برجام فقط یک جمله او که اگر برجام تصویب و اجرایی نمی شد، امروز نمی توانستیم نفتی به دنیا بفروشیم، برای درستی گزینش راه برجام کفایت می کند و نیز در آنجا که در برابر هجمه مخالفان دولت با حربه فیش های حقوقی، بدون هیچ توجیهی گفت که قوانین در مورد دریافتی ها، شکاف ها و مسیرهای سوء استفاده داشت
که می بایست اصلاح شود و همه مبالغ غیرقانونی نیز به بیت المال باز گردد.

**گزارش رییس جمهوری به مردم بسیار امیدوارکننده و اطمینان بخش بود  
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گزارش شب گذشته رییس جمهوری به مردم را بسیار امیدوار کننده و اطمینان بخش دانست و گفت: آقای روحانی برنامه های خوبی را برای آینده کشور ارائه کرد.    
محمود صادقی امروز - چهارشنبه - در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: رییس جمهوری دستاوردهای دولت را در زمینه های مختلف بویژه آثار و پیامدهای توافق هسته ای و گشایش هایی که با از بین رفتن تحریم ها ایجاد شده تشریح کرد.
وی ادامه داد: رییس جمهوری اظهار داشت که برجام اثراتی در از بین بردن تحریم ها، فروش نفت و روابط بانکی ایران به وجود آورده که این اخبار بسیار امیدوار کننده است.
عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس دهم خاطرنشان کرد: گزارش رییس قوه مجریه در موضوع اقتصادی نیز امیدبخش بود رییس جمهوری از ثبات و آرامش در اقتصاد سخن گفت و بیان کرد که تورم های بالای 40 درصد که در دولت قبل وجود داشته به حدود 10 درصد نزول یافته است.
صادقی تصریح کرد: آقای روحانی همچنین برنامه های خوبی را برای آینده ارائه کرد که در سال 95 ما با رشد پنج درصدی در کشور مواجه خواهیم بود و این موضوع در اشتغال زایی تاثیر بسزایی دارد.
وی تاکید کرد: رییس جمهوری همچنین بیان کرد که اگر عهد شکنی های طرف مقابل نبود ما بهتر و با سرعت بیشتری می توانستیم به اهدافمان در برجام برسیم.
نماینده مردم تهران در مجلس دهم افزود: برداشت من از سخنان رییس جمهوری این است که وی از آثار برجام رضایت دارد زیرا برجام تهدید را از کشور دور و گشایش هایی را در کشور ایجاد کرد ولی در عین حال بیان کرد که باید مراقب عهدشکنی طرف مقابل باشیم.
صادقی یادآور شد:برای عبور کشور از بحران هایی که در اثر تحریم به وجود آمده تنها نباید قوه مجریه وارد عمل شود بلکه سایر قوا نیز باید ورود یابند و از دولت حمایت کنند ولی متاسفانه بعضی اوقات دیده شده که برخی از دستگاه ها به جای پشتیبانی دولت را زیر سوال می برند.
عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: برای حل مشکلات نیاز به همکاری همه قوا داریم.

** روحانی تکلیف بسیاری از موضوعات را مشخص کرد  
نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر شفاف بودن گزارش شب گذشته رییس جمهوری در گفت وگوی زنده تلویزیونی و رادیویی با مردم گفت: آقای روحانی تکلیف بسیاری از موضوعات همچون برجام و فیش های نامتعارف را مشخص کرد.    
قاسم میرزایی نکو روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار داشت: آقای روحانی در این گفت وگو اثرات برجام را برای همگان بیان و در مورد فیش های حقوقی نامتعارف و سایر موضوعات شفاف سازی کرد.
وی سخنان رییس جمهوری با مردم را بسیار امیدوار کننده توصیف کرد و یادآور شد: آقای روحانی در این گزارش افق رونق اقتصادی را برای همگان روشن کرد.
نماینده مردم دماوند در مجلس دهم با تاکید بر این که رییس جمهوری برنامه های خوبی را برای سال جاری تشریح کرد، ادامه داد: آقای روحانی در گزارش خود بیان کرد که در سال جاری شاهد رشد پنج درصدی خواهیم بود که این اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.
میرزایی نکو به ارائه لایحه برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس اشاره کرد و گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه فاکتورهای بسیار خوبی وجود دارد که نسبت به برنامه های قبلی بسیار جامع تر و مناسب تر است، به جز برنامه سوم توسعه ما کمتر شاهد موفقیت های برنامه های مختلف بوده ایم.
وی با تاکید بر این که در راستای حل مشکلات تمامی دستگاه ها و بخش ها باید با هم وحدت داشته باشند، اظهار داشت: این موضوع نیازمند وحدت تمام قسمت ها و دستگاه ها است.
میرزایی نکو همچنین گفت: من امروز با جمعی از نمایندگان درباره سخنان رییس جمهوری صحبت کردم که همه آنها از این سخنان اظهار رضایت کردند.

**رئیس جمهوری مشکلاتی که مخالفان دولت ایجاد کرده اند را شفافتر بیان کند  
عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری گزارش شب گذشته رییس جمهوری به مردم را واقع بینانه دانست و در عین حال گفت: برخی انتظار داشتند رییس جمهوری مشکلاتی را که مخالفان برای دولت ایجاد کرده اند، شفافتر بیان کند.    
حمیدرضا شکوهی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره گفت و گوی تلویزیونی شب گذشته رییس جمهوری با مردم افزود: روحانی شرایط کشور را به خوبی برای مردم توصیف کرد و نشان داد که دولت چه گام های مهمی برداشته است.
وی اضافه کرد: رییس جمهوری برای ارایه این گزارش، کار دشواری در پیش داشت چرا که منتقدان و مخالفان دولت از زمان آغاز بکار دولت یازدهم تلاش کردند تا دولتمردان را تحت فشار قرار دهند.
این فعال سیاسی ادامه داد: منتقدان و مخالفان دولت بدون توجه به مشکلاتی که در دولت قبل صورت گرفت و تورم به بالای 40 درصد رسید و فشارهای زیادی به مردم تحمیل شد، روی مسایل اقتصادی و معیشتی مردم تاکید داشتند و طوری عمل کردند که سطح انتظارات را بالا ببرند.
عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری گفت: رییس جمهوری در این شرایط کار دشواری داشت که مردم را اقناع کند، کار بزرگی در حوزه اقتصادی صورت گرفته است و صادرات نفت و میعانات افزایش یافته و برجام آثاری به دنبال داشته است.
شکوهی افزود: از سوی دیگر بدعهدی طرف های غربی و کارشکنی برخی مخالفان برجام در کشورهای منطقه وجود داشت و به رغم آنکه رییس جمهور آمریکا سعی کرد با تمام امکانات خود در برابر مخالفان بایستد بازهم شاهد جوسازی ها در این زمینه بودیم و یک سوء ظن در خصوص لغو تحریم ایجاد شد که کار را برای دولت سخت کرد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی رییس جمهوری گزارشی به مردم ارایه کرد که واقع بینانه بود و شرایط کشور به خوبی در این گزارش توصیف و بیان شد که در یکسال آینده چه گام هایی پیش روی دولت وجود دارد.
این فعال سیاسی یادآور شد: رییس دولت قبل به رغم ضعف های زیاد دولتش سعی می کرد حضور فعالی در رسانه ها داشته باشد اما متاسفانه آقای روحانی کمتر در این حوزه فعال بوده که امیدواریم در زمان باقی مانده با قدرت بیشتر در فضای رسانه ای حضور یابد و اطلاع رسانی دولت تقویت شود.
شکوهی افزود: برخی انتظار داشتند رییس جمهوری شفاف تر با مردم صحبت کند و مسایل و مشکلاتی که منتقدان برای دولت ایجاد کرده اند را بیان کند، شاید اگر رییس جمهوری در این زمینه شفافتر با مردم صحبت می کرد می توانست در رساندن پیام خود موفقتر باشد.

**گزارش رییس جمهوری به مردم، صادقانه، کاملا شفاف و روشن بود
حسینعلی امیری معاون امور مجلس رییس جمهوری نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه گزارش شب گذشته رییس جمهوری به مردم صادقانه، کاملا شفاف و روشن بود، اظهار داشت:  صداقت دکتر روحانی و دولت یازدهم و پاسخگو بودن به افکار عمومی موضوعی است که در گزارش رییس جمهوری مشهود بود.
وی گزارش رییس جمهوری به مردم را دارای نکات مهمی دانست و یادآور شد: یکی از مهمترین نکات گزارش رییس جمهوری در خصوص به سامان رسیدن موضوع هسته ای و برجام بود. برجام با مدیریت رییس جمهوری، تلاش تیم مذاکره کننده و هدایت های رهبر معظم انقلاب انجام شد.
معاون امور مجلس رییس جمهوری با یادآوری این نکته که برنده اصلی موضوع برجام مردم هستند، گفت: مقاومت مردم مایه دلگرمی رییس جمهوری، تیم مذاکره کننده و مجموعه دست اندرکاران برجام بود.
امیری خاطرنشان کرد: یکی از نکات بسیار مهم گزارش رییس جمهوری که در فضای سیاسی و تبلیغاتی کمتر به آن پرداخته می شود، آثار حقوقی قطعنامه ها است.
وی یادآور شد: متاسفانه ما به لحاظ سایه قطعنامه های ظالمانه تحت فصل هفتم منشور قرار گرفته بودیم که اجازه می دهد علیه کشوری که زیر این فصل قرار می گیرد، اقدامات نظامی انجام شود.
وی توضیح داد: کشورهایی که تاکنون مشمول این فصل شدند را اگر ملاحظه کنیم، می بینیم هیچ کشوری نبوده که یا منجر به جنگ نشده یا با پرداخت یک خسارت بسیار سنگین بخواهد از فصل هفت منشور خارج شود.
معاون امور مجلس رییس جمهوری تصریح کرد: با به نتیجه رسیدن برجام، طی یک قطعنامه؛ تمامی قطعنامه هایی ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته شد و در واقع یک اتفاق فوق العاده مهم، بسیار کلیدی، اساسی و بی نظیر یا حداقل کم نظیر رخ داد.
امیری این نکته را ضروری دانست که به آثار مثبت دستاوردهای برجام در فضای حقوقی و سیاسی پرداخته شود.
وی با یادآوری این که پس از برجام محدودیت صادرات نفت برداشته شد، گفت: قبل از برجام هزینه های صادرات نفت بسیار بالا بود و در بسیاری موارد منجر به سوءاستفاده ها و شکل گرفتن فساد مالی می شد اما امروز با برداشتن محدودیت؛ صادرات نفت به دو و نیم میلیون بشکه نفت در روز رسیده است. در واقع پس از برجام عزت ایرانی بازگشت.
معاون امور مجلس رییس جمهوری با بیان این که امروز کشور ما مورد توجه شرکت ها و سرمایه گذاران بزرگ بین المللی است، اظهار داشت: تردد هیات هایی مهم اقتصادی از کشورهای مختلف به ایران بسیار معنا دار است، اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای امنیت است و در تعاملات جهانی نقش آفرینی می کند.
معاون پارلمانی رییس جمهوری به رسمیت شناخته شدن حق داشتن انرژی هسته ای ملت ایران اشاره کرد و افزود: خوشبختانه رشد اقتصادی کشور هم در حال افزایش است.

**گزارش رییس جمهوری اطمینان بخش بود
مشاور معاون اول رییس جمهوری گزارش دکتر روحانی به مردم را بسیار امیدوار کننده و اطمینان بخش دانست و گفت: رییس جمهوری شب گذشته در گزارش خود نگرانی های واقعی، تصنعی و تزریقی به مردم را رفع کرد.
کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار حوزه دولت ایرنا افزود: گزارش تلویزیونی شب گذشته رییس جمهوری به مردم شفاف و جامع بود، دکتر روحانی با صداقت سخن گفت.
وی با تاکید بر این که کار بزرگی در حوزه اقتصادی انجام شده است، تصریح کرد: گزارش رییس جمهوری به مردم واقع بینانه بود و ابعاد کلی مسایل کشور را تبیین کرد.
مشاور معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: گزارش دکتر روحانی به مردم بسیار امیدوار کننده و اطمینان بخش بود و نگرانی های واقعی، تصنعی و تزریقی به مردم را رفع کرد.
پالیزدار خاطرنشان کرد: دکتر روحانی در مورد دستاوردهای برجام، رشد اقتصادی، تولید و صادرات نفت و بسیاری مسایل دیگر با مردم با شفافیت سخن گفت و تاکید کرد که امروز نسبت به روز اول فروردین امسال که به مردم وعده داده بود سال بهتری خواهد بود؛ بسیار امیدوارتر است.
وی یادآور شد: گزارش رییس قوه مجریه در موضوع اقتصادی نیز امیدبخش بود، دکتر روحانی از ثبات و آرامش در اقتصاد سخن گفت و بیان کرد که تورم های بیش از 40 درصد که در دولت قبل وجود داشت، در دولت یازدهم تک رقمی شده و به 9.5 درصد رسیده است.
دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد: رییس جمهوری به رغم این که گزارش هایی در مورد فساد شکل گرفته در دولت های قبل را در اختیار داشت اما به دلیل این که امنیت روانی مردم به مخاطره نیفتد از بازگویی آن پرهیز کرد که قطعا این موارد از راه های قانونی پیگیری خواهد شد.
پالیزدار ادامه داد: وی نخواست مسایل را به گونه ای بیان کند که حالت اغوا کننده برای مردم داشته باشد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری شب گذشته در گفت و گوی زنده تلویزیونی گزارشی از عملکرد دولت یازدهم، مسایل اقتصادی ایران، دستاوردهای برجام، مهم ترین مسائل روز کشور و برنامه های یک سال آینده به مردم ارایه کرد.
سیام/3061 /1449
کد N1372769

وبگردی