آفتاب

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی: ویزیتورهای شیرخشک، برای تبلیغ محصولشان پزشکان را به سفر می‌برند

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی: ویزیتورهای شیرخشک، برای تبلیغ محصولشان پزشکان را به سفر می‌برند

ایرنا نوشت: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: تبلیغ شیرخشک دشمنی با نسل آینده است اما برخی ویزیتورهای کارخانه های شیرخشک پزشکان را به مسافرت می برند و شست و شوی مغزی می دهند.

علیرضا مرندی، روز چهارشنبه در همایش هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر در مرکز طبی اطفال گفت: تغذیه با شیر مادر تا دوسالگی توصیه قرآن است، کشورهای غربی در گذشته این واقعیت را نمی پذیرفتند اما بعد از سال ها تحقیق اکنون آنها نیز به این حقیقت رسیده اند و تغذیه با شیر مادر تا بیش از دوسالگی را تجویز می کنند.

او گفت: تغذیه با شیر مادر جزئی از اقتصاد مقاومتی است و اگر ما بخواهیم تا 50 سال آینده به کشور اول منطقه تبدیل شویم یکی از الزامات رسیدن به این هدف تغذیه کامل همه کودکان با شیر مادر تا دوسالگی است.

مرندی گفت: از نطر اقتصادی بسیار بهتر است که به جای ساخت بیمارستان با هزینه های سرسام آور، از بیماریها پیشگیری کنیم، بهداشت را توسعه دهیم و تغذیه با شیر مادر یکی از ارکان پیشگیری از بیماری هاست.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور ادامه داد: ترویج تغذیه با شیر مادر با آموزش همگانی میسر است در حالی که اکنون در فضای مجازی و سایتهای اینترنتی خلاف آن را می بینیم و این رسانه ها مملو از تبلیغ شیر خشک هستند.

او گفت: به بهانه های واهی مانند زردی کودک یا تناسب اندام مادر، شیر خشک را تبلیغ می کنند و ویزیتورهای کارخانه های شیرخشک، پزشکان را به مسافرت می دهند و آنان را شست و شوی مغزی می دهند تا سود این شرکتها را تضمین کنند.

وزیر اسبق بهداشت تأکید کرد: بر خلاف این روند در آمریکا شاهد این هستیم که به شدت روی تبلیغ شیر مادر متمرکز هستند و شیر مادر را بهترین دارو برای نوزادان نارس معرفی می کنند.

او ادامه داد: متاسفانه در برخی بیمارستانها آموزش های لازم برای تغذیه نوزادان با شیر مادر داده نمی شود و از دکتر سیاری معاون وزارت بهداشت خواسته ام که همان طور که زایمان طبیعی را گسترش می دهند، مکانهایی را برای شیردهی مادران در بیمارستانها ایجاد کنند و حتی امیدوارم که در اماکن عمومی نیز مکانهایی برای شیردهی مادران ایجاد شود.

مرندی گفت: ترویج تغذیه با شیر مادر تکنولوژی پیچیده ای نمی خواهد، کافی است از زمان تولد نوزاد در آغوش مادر قرار گیرد و از آغوز تغذیه کند و بعد از آن نیز روزی چند بار مادر کودک را در آغوش بگیرد و به او شیر دهد.

او گفت: حتی اگر مادران شاغل باشند نیز می توانند شیرشان را بدوشند تا در فاصله زمانی مناسب به نوزادشان داده شود و این کار انجام شود، میزان شیر مادران برای تغذیه نوزادشان کم نمی شود.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی تأکید کرد: از اقدام وزارت بهداشت برای ایجاد بانک شیر مادر در برخی شهرها باید قدردانی کرد، این کار قدم مهمی است که از ترویج شیرهای صنعتی کشنده حلوگیری می کند.

او گفت: این شیرهای خشکی که با شماره های یک، دو ؛سه برای سنین مختلف کودکان در داروخانه ها وجود دارد، سمی است که سلامت نسل آینده کشور را به خطر می اندازد و وزارت بهداشت باید این شیرها را از داروخانه ها جمع کند.

مرندی گفت: برنامه تکاملی کودک(child development) که وزارت بهداشت تدوین کرده و در حال اجراست. برنامه بسیار مهمی است که برای داشتن نسلی سالم مداخلات آموزشی را از قبل از لقاح شروع می کند و امیدوارم برای اجرای این برنامه دستگاه های دیگر نیز به کمک وزارت بهداشت بیایند.

او گفت: تغذیه سالم و آموزش مهارتهای فرزندپروری در خانواده ها می تواند متضمین سلامت آینده و ایرانی پیشرفته باشد.

رئیس کمیته ملی ترویج تغذیه با شیر مادر در خصوص آسیب‌رسان بودن تغذیه نوزادان با شیر خشک هشدار داد.

وزارت بهداشت شیرخشک‌ها را جمع کند

به گزارش ایسنا، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر آسیب رسان بودن تغذیه نوزادان با شیرخشک گفت: از وزارت بهداشت خواهش می‌کنیم که شیرخشک‌هایی را که برای دوره‌های مختلف سنی کودکان تولید می‌شوند، جمع آوری کنند. هر چه مسئولین وزارت بهداشت به مردم بیشتر آموزش دهند احتمال سوء استفاده بازاریاب های شرکت‌های تولید شیر خشک کمتر می‌شود.

او گفت: اقتصاد مقاومتی در حوزه سلامت به معنی حرکت در راستای بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر است. با پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها می‌توان از ساختن بیمارستان‌های اختصاصی برای بیماری‌های مختلف و همچنین وابستگی به تکنولوژی‌های پر هزینه پیشرفته جلوگیری کرد.

رئیس کمیته ترویج تغذیه با شیر مادر با بیان اینکه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مملو از مسائل غلط در خصوص تغذیه با شیر مادر هستند، تأکید کرد: تغذیه نوزاد در ساعت اول زندگی با شیر مادر بسیار مهم است در حالیکه برخی پزشکان و کادر پزشکی به اشتباه به نوزادان شیر خشک می‌دهند. کارخانه‌های شیرخشک سازی نیز پزشکان را به مسافرت‌های مختلف می‌برند و برای تبلیغ این شیرهای مضر آنها را شستشوی مغزی می‌دهند.

وزیر اسبق بهداشت تاکید کرد: شیر مادر برای نوزادان نارس منحصر به فرد است، اما شیر خشک ورد زبان پزشکان و گروه‌های پزشکی شده است این کار دشمنی با نسل آینده است.

مرندی همچنین به وزارت بهداشت پیشنهاد داد که برای مادران نوزادان نارس فضایی اختصاصی در بیمارستان‌ها ساخته شود تا از ساعت اول زندگی نوزاد به آنها شیر مادر داده شود؛ چرا که قطره قطره این آغوز برای نجات نوزاد موثر است.

او همچنین ارائه آموزش به گروه‌های پزشکی و مردم را در خصوص رفع مشکلات مادران در شیردهی به نوزادان بسیار ضروری دانست و گفت: شیر مادر بهترین غذا و دارو برای نجات جان نوزاد است. باید به مادران نوزادان نارس یاد دهیم که هر چند ساعت یکبار شیر خود را جمع آوری و به نوزاد نارس خود بدهند.

تاکید وزارت بهداشت بر تغذیه نوزادان با شیر مادر

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم تغذیه نوزادان با شیر مادر در دو سال اول زندگی، این اقدام را در کاهش 20 تا 35 درصدی سرطان سینه، فشار خون و اضافه وزن در مادران و همچنین کاهش ابتلای کودکان به لوسمی موثر دانست.

علی اکبر سیاری در این مراسم با تاکید بر اهمیت 28 روز و 1000 روز اول زندگی نوزادان و همچنین استفاده نکردن از شیر خشک برای تغذیه آنان گفت: بدترین حادثه در هر خانواده مرگ به ویژه مرگ زودرس است. از 400 هزار مرگ سالانه 22 هزار مورد مربوط به نوزادان و کودکان زیر پنج سال است.  

او گفت: بسیاری از این موارد قابل پیشگیری هستند و ریشه در عوامل خطر رفتاری و بیولوژیک دارند. وزن موقع تولد نوزاد مرتبط با وزن و تغذیه مادر در دوره حاملگی است. اگر نوزادی به مدت دو سال با شیر مادر تغذیه شود آمار ابتلا به سرطان سینه در مادران 20 تا 35 درصد و همچنین فشار خون و اضافه وزن در مادران کاهش می‌یابد همچنین احتمال ابتلای کودکان به لوسمی کمتر می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به درخواست سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تا سال 2025 و کاهش 25 درصد مرگ ناشی از این عوامل، ادامه داد: تغذیه با شیر مادر یکی از عوامل موثر در کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است. اگر بخواهیم مرگ نابهنگام مردم کم شود باید دوره حاملگی، شیرخوارگی و 1000 روز اول زندگی را مورد توجه قرار داده و فرهنگ تغذیه با شیر مادر را ترویج دهیم.

سیاری در ادامه تأکید کرد: ما در طرح تحول نظام سلامت برای هر 2000 نفر یک کارشناس مراقب سلامت، تغذیه و سلامت روان در نظر گرفته‌ایم و مادران می‌توانند به طور رایگان از مشاوره آنان استفاده کنند مسئولیت این کارشناسان تشکیل پرونده سلامت برای یک جمعیت دو هزار نفری است همچنین تا امروز 500 هزار دانش آموز به عنوان سفیر سلامت آموزش داده شده‌اند که ما در صدد گسترش آن هستیم.

او با تاکید بر اهمیت نقش مردم در تامین سلامت جامعه گفت: 82 درصد نوزادان تا پایان سال اول زندگی و 52 درصد آنها تا پایان سال دوم از شیر مادر تغذیه می‌کنند که امیدواریم این درصد بهبود پیدا کند. 

ممنوعیت تبلیغات شیر مصنوعی

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در مراسم گرامیداشت هفته ترویج تغذیه با شیر مادر  با تاکید بر ضرورت ترویج تغذیه نوزادان با شیر مادر اقدامات انجام شده در این خصوص را تشریح کرد.

محمد اسماعیل مطلق تأکید کرد: در طول سال با برنامه‌ریزی‌های مدون، فعالیت‌های همه جانبه و ارتقا یافته‌ای حول محور طرح تحول نظام سلامت در شهرهای 20 تا 100 هزار نفر اجرا شد.

او با بیان اینکه شیر مادر مایه حیات کودک است، گفت: ما از سال 1370 برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر را که از اولویت‌های مهم بهداشتی کشور و همچنین بحث تحول در سلامت، بهداشت، درمان و آموزش است اجرا کرده و دستاوردهای چشمگیری در این زمینه داشته‌ایم.

او اجرای طرح کشوری تغذیه با شیر مادر در بیمارستان اکبرآبادی، برنامه ریزی برای ارتقای تغذیه با شیر مادر در بیمارستان‌های دوستدار کودک و همچنین ترویج تغذیه با شیر مادر با تمرکز بر ارتباطات و رفتارهای اجتماعی را از جمله مهمترین اقدامات وزارت بهداشت در این راستا برشمرد.

مطلق همچنین ادامه داد: برای ارتقای حمایت‌های مردمی از نیروهای داوطلب سلامت در محلات، پایگاه‌ها و مراکز سلامت جامعه استفاده شد. همچنین ارتقای آگاهی‌های جامعه در برگزاری همه جانبه هفته جهانی شیر مادر و پایش وضعیت اجرایی قانون ترویج تغذیه با شیر مادر در 11 دانشگاه علوم پزشکی یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه بود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تنظیم لایحه اصلاح حمایت از مادران، بررسی شاخص‌های تغذیه با شیر مادر با هدف ارتقای آگاهی کارکنان پزشک و پیراپزشک را از دیگر از این موارد عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت برنامه ریزی برای تهیه فیلم در صدا وسیما، ممنوعیت تبلیغات شیر مصنوعی و همچنین ترویج زایمان طبیعی، ایجاد فضای شیردهی در اماکن عمومی و حل مشکلات احتمالی شیردهی را به عنوان برنامه‌های اصلی این حوزه اجرا کرده است.

۴۲۲۳۶

کد N1372558

وبگردی