آفتاب

مستند «عیار مشروطه» در 110 سالگی صدور فرمان مشروطیت

مستند «عیار مشروطه» در 110 سالگی صدور فرمان مشروطیت

همزمان با یکصد و دهمین سالروز صدور فرمان مشروطیت، فیلم مستند بلند «عیار مشروطه» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی محمود یارمحمدلو به شبکه نمایش خانگی راه یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فردا (14 مرداد 1395‌) مصادف است با یکصد و دهمین سالروز صدور فرمان مشروطیت ایران توسط مظفرالدین شاه قاجار که ثمره تلاش آزادیخواهان وطن برای رهایی از استبداد بود.

به همین بهانه، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اقدام به تکثیر و عرضه‌ فیلم مستند بلند «عیار مشروطه» ساخته محمود یارمحمدلو در شبکه نمایش خانگی کرد؛ فیلمی که روایتی از تولد تا مرگ «ستارخان» سردار ملی جنبش مشروطه ایران است.

در خلاصه فیلم مستند «عیار مشروطه» آمده است: ستارخان عیاری بود که هم به سنت جوانمردان از ظالم می‌ستاند و به مظلوم می‌سپرد، و هم در بزنگاه تاریخ، به تنهایی عیار استقامت از خود نشان داد و همچون همه قهرمانان اسطوره‌ای با یاران انگشت‌شمار خود، قیام مشروطه را که به تلنگری بند بود تا فروپاشد، به مسیر پیروزی برگرداند. این مستند که مبتنی بر پژوهش‌های دقیق تاریخی است، نگاهی دارد به آغاز و انجام ستارخان؛ عیّار مشروطه.

مستند 70 دقیقه‌ای «عیّار مشروطه» فیلم افتتاحیه‌ هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت بود که با حضور و سخنرانی سامی سردارملی نتیجه پسری ستارخان، به نمایش درآمد.

58245

 

کد N1372156

وبگردی