آفتاب

تبدیل جایزه آونگاردها به جایزه‌ی کتاب شعر سال

تبدیل جایزه آونگاردها به جایزه‌ی کتاب شعر سال

اختتامیه دومین دوره‌ی جایزۀ شعر تجربه‌گرا (آوانگاردها) در کتاب‌فروشی بوک‌لند مجتمع پالادیوم درحالی برگزار شد که به گفته دبیر جایزه، احمد بیرانوند، سایت آوانگاردها اعلام حضور جدیدی داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آغاز مراسم شاعر پیشکسوت شعر معاصر، هوشنگ چالنگی به شعرخوانی پرداخت و در مورد شعرهای ارسالی به جایزه ادبی صحبت کرد.

در ادامه لیلا صادقی از طرف هیأت داوران به سخنرانی پرداخت و ریشه‌های آوانگاردیسم و جلوه‌های آن در شعر آوانگارد ایران را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار داد.

احمد بیرانوند (دبیرجایزه شعر تجربه­‌گرا و مدیر سایت آوانگاردها) نیز به جمع‌بندی برنامه­‌های آتی سایت پرداخت و میل به تخصصی شدن و برخورد جریان شناسانه‌ای را که سال‌ها پیش در دوره اول جایزه وعده داده بود، در آستانۀ تحقق دانست.

سایت آوانگاردها در اقدامی تازه پس از گذشت چهار سال از فعالیتش، به تخصصی کردن گرایش‌های ادبیات آوانگارد می‌پردازد‌. در همین راستا شاعران تأثیرگذار امروز ادبیات ایران هیأت علمی سایت را برعهده خواهند گرفت.

شمس آقاجانی، محمد آزرم، لیلا صادقی، علی قنبری، رویا تفتی و شیوا مقانلو (دبیر هیأت تحریریه) نظارت بر مطالب، جهت‌دهی به اهداف سایت و افق‌های جایزه‌ی ادبی را در دستور کار قرار می‌دهند و با رویکردی نو مسیر تازۀ سایت را ترسیم می‌کنند. در اولین گام جایزه شعر آوانگارد به جایزه کتاب شعر سال تغییر یافت.

سایت اینترنتی آوانگاردها به مجله اینترنتی تبدیل خواهد شد که به صورت دو ماه یک‌بار مقالات و آثار تخصصی شعر را پوشش خواهد داد.

شماره اول این مجله همزمان با اختتامیه دومین دوره جایزه شعر تجربه‌گرا منتشر شد. بخش اخبار، یادداشت‌ها و معرفی کتاب در این مجله به صورت هفتگی به‌روز خواهد شد‌.

بیش از ۲۵۰۰ اثر به دبیرخانه سایت آوانگاردها برای شرکت در جایزه شعر تجربه‌گرا ارسال شد که با کمک و بازخوانی شاعران جوان و پیگیر شعر معاصر: الهام حیدری، کتایون ریز خراطی، سمیه طوسی، احسام  سلطانی و آرش الله‌وردی انتخاب شدند.

داوری نهایی توسط شاعران و منتقدین: هوشنگ چالنگی، شمس آقاجانی و گراناز موسوی صورت گرفت. این در حالی بود که با این‌که نفرات برتر به صورت مشخص از طرف داوران اعلام نشدند، اما براساس امتیازات، سهیل نصرتی از گرگان، میلاد کامیابیان از تهران و مجید موسوی از اصفهان شایسته تقدیر شدند.

در برنامه‌ی اختتامیه ده نفر از راه‌یافتگان به مرحله‌ی نهایی در حضور شاعران و نویسندگانی چون هوشنگ چالنگی، شمس آقاجانی، محمد آزرم، لیلا صادقی، علی قنبری، رویا تفتی و شیوا مقانلو و... به شعرخوانی پرداختند.

از این شعرخوانان جوان می‌توان به نسترن اخلاقی، میثم خالدیان، مجتبی نهال، هوشنگ گراوندی، گیتی شمسی، محمد عجم حاج‌محمدی و ... اشاره کرد.

محمد آزرم از طرف هیأت علمی به اعلام دلایل انتخاب چهره‌های شاخص شعر پیش‌رو ایران پرداخت که در آن یدالله رویایی و رضا براهنی مورد خطاب قرار گرفته بودند.

لوح و تندیس آوانگاردها توسط آقایان هوشنگ چالنگی، شمس آقاجانی، علی قنبری و محمد شیروانی به خانواده این شاعران پیشرو اهدا شد و در ادامه علی قنبری اقدام به خوانش متن لوح‌ها نمود. طراح تندیس‌ها مریم احساتی عکاس و گرافیست است.

 تندیس، لوح تقدیر و جوایز نفرات تقدیری توسط لیلا صادقی، رویا تفتی و شیوا مقانلو به برگزیدگان تقدیم شد.

کد N1372133

وبگردی