آفتاب

مهلت ۴ ماهه شورای شهر به بدهکاران‌ شهرداری ‌

مهلت ۴ ماهه شورای شهر به بدهکاران‌ شهرداری ‌

شورای شهر تهران برای مودیان بدهکار به شهرداری تهران تسهیلاتی درنظر گرفت و به آنان تا پایان آذر‌ماه امسال فرصت داد با بهره‌مندی از این تسهیلات مطالبات معوقه شهرداری تهران را تسویه کنند.

 البته خرداد‌ماه سال گذشته بود كه به‌خاطر تعداد زياد چك‌هاي برگشتي مالكان و موديان به شهرداري، تصميم گرفته شد تا شهرداري بابت مطالباتش چك دريافت نكند. به گفته عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه تعداد چك‌هاي نكول شده(پرداخت‌نشده) مردم از سال 1382تا1394 كه در دست شهرداري باقي‌مانده برابر با 39هزار و 855فقره است كه مبلغ اين چك‌ها برابر با 617ميليارد تومان و مبلغ جرايم ديركرد آنها نيز 1100ميليارد تومان است.

حال با تسهيلات درنظر گرفته شده از مبلغ جرايم ديركرد و نه اصل بدهي‌ها 522ميليارد تومان تخفيف داده خواهد شد. بر اين اساس مالكان و مودياني كه مجموع بدهي پرداخت‌نشده مربوط به آنها كه تاريخ سررسيدشان تا پايان سال1394 است درصورت پرداخت كل بدهي از 35 تا 70درصد‌تسهيلات تشويقي جريمه بهره‌مند خواهند شد. شوراي شهر تهران همچنين ديروز تصميم گرفت آن دسته از افرادي كه بدهي بالاتر از يك‌ونيم ميلياردتوماني دارند تنها از 20درصد تسهيلات تشويقي استفاده كنند.

درعوض آنهايي كه زير 50ميليون تومان بدهي دارند و تاريخ سررسيد اسناد نكول شده آنها تا انتهاي سال 1394است از 80درصد تسهيلات تشويقي برخوردار شوند. همچنين با درنظرگرفتن اينكه بخش ديگري از شهروندان بابت عوارض نوسازي سال‌هاست بدهي معوقه دارند، ديروز مقرر شد اگر ساكنان مناطق يك تا 8و 22تهران بدهي‌هاي خود را در سال‌جاري به‌صورت يكجا پرداخت كنند از 50درصد و ساكنان مناطق جنوبي شهر (9تا 21) از 70درصد تخفيف به‌عنوان تسهيلات تشويقي برخوردار شوند.

اين تسهيلات اما بنا به‌نظر اكثر اعضاي شوراي شهر تهران شامل بدهي وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دستگاه‌هاي اجرايي و شركت‌هاي دولتي و مؤسسات عمومي غيردولتي نمي‌شود.ديروز همچنين از سوي شوراي شهر تهران روز 14مهرماه به‌عنوان «روز تهران، روز پايتخت» به شوراي فرهنگ عمومي كشور پيشنهاد شد. به گفته مهدي چمران چه اين پيشنهاد در تقويم ثبت شود چه نشود در هرحال شهرداري تهران مي‌تواند از اين پس روز 14مهرماه به اجراي برنامه‌هاي خود به مناسبت روز تهران بپردازد. محسن سرخو نيز عنوان كرد هرسال در اين روز مروري خواهيم داشت بر تحولات تهران.

  • اولويت‌هاي راهبردي شورا

ديروز نطق پيش از دستور را محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر ارائه كرد. لايحه درآمدهاي پايدار، توجه به مديريت شهري در برنامه ششم توسعه، لزوم ادامه روند برون‌سپاري‌ها و كاهش تصديگري در شهرداري تهران، توجه به ظرفيت‌هاي باقيمانده طرح تفصيلي، اهميت بازنگري در طرح‌هاي جامع و تفصيلي، انتقاد به تخلفات ساختماني، ارتقاي جايگاه نظارتي شوراي شهر و تنقيح مصوبات موازي شورا ازجمله محورهاي اين نطق بود.

وي خواستار تشكيل جلسات مشترك با نمايندگان مجلس درباره لايحه درآمدهاي پايدار شد كه اكنون در دولت در دست بررسي است. سالاري سال آخر شوراي شهر چهارم را يك سال تاريخي خواند و گفت: ما اعضاي 31نفري شورا به چه ميزان در جريان فرايند بررسي اين لوايح و تأثيرگذاري در آن دخالت داريم؟ سالاري همچنين ارائه گزارش هفته گذشته شهرداري تهران در مورد بدهي‌ها و ديون شهرداري را از موفقيت‌هاي دوره چهارم شورا دانست و خواستار ارائه پيوست‌هاي آن شد.

  • گزارش شوراياري منطقه 11

سهراب خليلي، دبير شوراياري منطقه11 نيز در صحن علني شوراي شهر حاضر شد و به ارائه گزارشي درباره مشكلات و مسائل منطقه پرداخت. اهميت انتقال شركت دخانيات از منطقه 11، فرسودگي 30درصد از بافت‌هاي منطقه، كمبود سرانه‌هاي فرهنگي و ورزشي، سد معبر و آلودگي‌هاي بصري و تخريب فضاهاي تاريخي ازجمله مشكلاتي بود كه از سوي دبير شوراياري منطقه11 به آن اشاره شد.

آباديان، شهردار منطقه11 نيز درباره عملكرد اين منطقه اظهار داشت: در اين منطقه طبق احكام برنامه 5ساله پيش رفته‌ايم و از اين برنامه جلوتر هستيم. وي گفت: بوستان ايرانيان به وسعت 3هكتار در حال ساخت است تا سرانه فضاي سبز در اين منطقه افزايش يابد.‎

مرتضي طلايي به‌عنوان رئيس ستاد شوراياري‌ها نيز از نيازسنجي محله‌هاي شهر تهران خبرداد و گفت: 53محله در شهر تهران شناسايي شده است كه از عقب‌ماندگي بيشتري برخوردار هستند.

  • گلايه رئيس از قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده

يكي از تذكرات مهم جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران از سوي مهدي چمران به‌عنوان رئيس شورا مطرح شد. انتقاد وي بابت اين بود كه چرا با وجود مخالفت شوراي‌عالي استان‌ها و شوراي شهرها با قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده اما دولت اين بند را نه‌تنها حذف نكرده بلكه آن‌را به‌عنوان يكي از مواد لايحه برنامه ششم توسعه براي تصويب به مجلس برده است. چمران تأكيد كرد كه به جد پيگير حذف بند قانون جديد ماليات بر ارزش افزوده شهرداري‌ها بوده‌اند. تذكرات ساير اعضاي شوراي شهر تهران را هم در جدول زير مي‌خوانيد.

  • وصول مطالبات شهرداري با ابزار قانوني

سخنان معاون نظارت شوراي شهر در جلسه ديروز از سوي برخي رسانه‌ها‌ مورد تحريف قرار گرفت. عباس جديدي در اين‌باره به همشهري گفت: درباره نحوه وصول مطالبات شهرداري بنده عرض كردم كه بهتر است يك‌صدم بسته تشويقي 500ميليارد توماني به اداره كل حقوقي شهرداري و اداره وصول مطالبات اختصاص يابد تا آنها با استفاده از ابزارهاي قانوني كه در اختيار دارند مطالبات شهرداري را وصول كنند.

وي افزود: اين در حالي است كه در جلسه گفته شد تسهيلات تشويقي به بدهكاراني اختصاص مي‌يابد كه از حدود 12سال قبل طلب شهر و حق مردم را نپرداخته‌اند. جديدي تأكيد كرد: خوشبختانه فايل صوتي و تصويري مشروح جلسه ديروز شوراي شهر موجود است و خيلي‌ها كه درصدد سياه‌نمايي چهره خادمان مردم هستند، روسياه خواهند شد.

کد N1371658

وبگردی