آفتاب

گزارش روحانی به مردم درباره فرجام برجام، فیش‌های حقوقی، رشد اقتصادی و معضلات محیط زیستی

گزارش روحانی به مردم درباره فرجام برجام، فیش‌های حقوقی، رشد اقتصادی و معضلات محیط زیستی

رییس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی با مردم گزارشی از عملکرد دولت در سه سال گذشته ارائه داد. گزارشی با درون مایه برجام، فیش‌های حقوقی، رشد اقتصادی و حتی المپیک.

به گزارش خبرآنلاین، همزمان با سومین سالگرد تنفیذ حسن روحانی به عنوان هفتمین رییس جمهوری کشورمان، وی با حضور در قاب تلویزیون گزارشی را از عملکرد سه ساله دولت به مردم ارائه داد.

مرتضی حیدری و خانم شریفی مقدم دو مجری تلویزیونی در این گفت و گوی خبری بودند. در ابتدای این گفت و گو مرتضی حیدری از طولانی شدن فاصله این گفت و گوها گلایه کرد و از رئیس جمهور خواست در هفته دولت نیز میهمان صداوسیما باشد.

او در ادامه به طور تلویحی به دو دوره ای بودن ریاست جمهوری روحانی اشاره کرد و در خلال سخنانش گفت: به ویژه اینکه شما اکنون در آخرین سال دوره اول خود هستید و مردم باید بیشتر در جریان روند کاری دولت باشند.

همه علامت‌ها می‌گویند که حرکت اقتصادی رو به جلو است /کاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق

روحانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در گفتگوی تلویزیونی، گفت: خرسندم که در روز 12 مرداد در تلویزیون حضور دارم، این روز برای من بسیار خاطره انگیز است، روزی که حکم تنفیذ آرا مردم را از دست رهبری گرفتم.در خدمت مردم هستم.امیدوارم ملت ما مثل همیشه شاد و امیدوار باشند.

روحانی افزود: از اینکه باید در مقاطع بسیار کوتاه تری من در محضر مردم گزارش کار را میدادم و یک مقدار این بار فاصله طولانی شد، جای تاسف دارد باید در فواصل بعدی این را جبران کنم و در مدت کوتاه تری بتوانم با مردم صحبت کنم. از عید نوروز امسال که بیش از 4 ماه میگذرد، وعده من به مردم سال بهتر بود. چون در سال گذشته، دولت با مشکلات زیادی همراه بود.غیر از بحث مذاکرات که با فراز و نشیب همراه بود.در واقع در پایان سال بود که برجام محقق شد.

او با اشاره به فشارهای اقتصادی سال 94، گفت: من امیدوارم بودم سال جاری سال گشایش ها باشد، هر چه پیش میرویم با کمک و همدلی مردم و دولت و سایر قوا، قدم های موثری برای رفاه مردم برداریم. من الان در ماه پنجم سال جاری، بیش از اوایل سال به آینده اقتصادی، سیاسی کشور و امنیت ملی امیدوارم.

روحانی گفت: از نظر امنیتی دولت این امکان را دارد که با کمک سایر قوا، یک آرامش و ثبات بی نظیری را ایجاد کند. و این ثبات انشاءاله ادامه دارد. ایران محل ثبات است و تأثیر گذار در ثبات منطقه خواهد بود. همه علامت ها به ما میگوید که حرکت در رشد اقتصادی رو به جلو است.

او در پاسخ به این سئوال که می توان امیدوار بود به رشد اقتصادی 5 درصدی رسید، اظهار کرد: ما امیدواریم و علامت ها هم همین را نشان میدهد. در این سه ماه گذشت رشد ما در بخش برق صنعتی بیشتر از ماه های مشابه سال گذشته است. ما در 93 این تجربه را داشتیم که به همان نسبت که رشد برق داشتیم به همان اندازه رشد صنعت داشتیم. در این چهارماه هم رشد برق صنعتی داشتیم که نشان دهد رشد صنعتی است. رشد آمار بیمه شدگان در چهار ماه اخیر نشان میدهد حدود 461 هزار نفر نسبت به سال گذشته تعداد بیمه شدگان بیشتر است.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به صادرات غیرنفتی، گفت: ما در این حوزه هم رشد قابل توجهی داشتیم. در سال 1388، ارزش کل صادرات ما در 4 ماه نخست، 5.9 میلیارد دلار بوده است و واردات 15.7 میلیارد دلار بود. در سال 89، صادرات 8 میلیارد دلار و واردات 19 میلیارد دلار بود. در سال 91، 10.1 میلیارد دلار صادرات و 17.5 میلیارد دلار واردات داشتم.در سال 93 نیز11.3 میلیارد دلار صادرات و 17.3 میلیارد دلار واردات انجام شد. در پارسال 11 میلیارد دلار صادرات و 13.2 میلیارد دلار واردات را تجربه کردیم و امسال 13.4 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ما است و 12.9 میلیارد واردات ما را تشکیل میدهد.

وی تأکید کرد: البته این به این معنا نیست که واردات همیشه بد است، اگر کالای اولیه و موادی برای کارخانه جات ما باشد، واردات خوب است. خوشبختانه در سال گذشته صادرات ما بر واردات پیشی گرفت.مسیر حرکت ما امسال به سمت حرکت مثبت اقتصادی است.

روحانی به این موضوع اشاره کرد که این آمار مربوط به کمرگ است و قاچاق را شامل نمیشود و در ادامه افزود: براساس آماری که به دست من رسیده است، قاچاق از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسیده است، یعنی 10 میلیارد دلار کاهش یافته است. کمرگ ما باید تجهیز شود و نیروهای مرزبانی باید قوی تر شود. زمانی که ما به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم راحت تر با این موضوع میتوان مبارزه کرد. وقتی کالای قاچاق وارد کشور ما شود، این با تولید داخلی در تضاد است. دولت به جد با قاچاق مبارزه میکند. رهبری هم مدام در مبارزه با قاچاق تآکید میکند.البته در این موضوع باید همه نیروها دست به دست هم دهند.

روحانی:پیش از برجام ممکن بود کشور دچار جنگ ناخواسته شود

حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی از طریق شبکه یک سیما درباره فرجام برجام و نقض عهدهای مکرر ازسوی غربی ها و آمریکایی ها اظهار کرد:‌ما وقتی در برابر طرف خارجی قرار می گیریم یک جور باید حرف بزنیم و از کاستی ها و اهمال آنها را باید به رخ شان را بکشیم و وقتی با مردم خودمان حرف می زنیم باید این طرف قصه را هم بگوییم. طرف مقابل اهمال هایی دارد اما در عین حال برجام فضای خوبی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است.

وی ادامه داد: از کارکنان وزارت نفت تشکر می کنم که کاری کردند که دیگران هم تعجب کردند که چطور ما توانستیم در زمان کوتاهی تولید را بالا ببریم و تقریبا به قبل از تحریم ها برسانیم. امروز آمار و ارقام خوبی مواجه هستیم.

رئیس جمهور دومین نمودارش را در رابطه با صنعت نفت نشان داد و گفت: پیش از برجام یعنی در 10 ماهه نخست سال 94 شرایط ما اینگونه بوده که مجموعه تولید نفت خام و میعانات گازی ما 3250 هزار بشکه و صادرات ما 1348 هزار بوده است. در چهار ماهه اول 95،‌ تولید ما 4122 در روز و صادرات ما 2382 بوده است. و از تیرماه آمار اینگونه است تولید 4154بشکه و صادرات 2428 بشکه است که نشان می دهد در طی چند ماه نزدیک یک میلیون بشکه نفت خام ما افزایش پیدا کرده است.

وی درباره فروش نقدی نفت نیز اظهار کرد: یکی دیگر از آثار برجام،‌ علاوه بر فروش نفت خام و میعانات ما این است که تا دیروز قدرت های بزرگ بالای سرما ایستاده بودند و به ما تحمیل می کردند که یک بشکه اضافه نفت نباید بفروشیم. این عزتی است که به تعدادی که دلمان می خواهد می فروشیم. اینها علاوه بر مساله اقتصادی،‌ ابعاد سیاسی دارد. بخش بزرگ انقلاب استقلال است و ما باید اراده این را داشته باشیم که در برابر قدرت های بزرگ ایستاده باشیم.

روحانی ادامه داد: علاوه بر فروش، در دسترسی به پول آن هم دست ما باز شده است. قبلا چون ما مجبور بودیم به تعداد محدودی کشور بفروشیم،‌ آنها برای ما شرط می گذاشتند مثلا می گفتند بخشی از پول به پول آن کشور باشد و ما مجبور بودیم از همان کشور کالا بخریم. اما امروز دست ما باز است که از پول هایمان استفاده کنیم. امروز همه نفت ها را به یورو می فروشیم و حسابی که پول را تحویل می گیریم را خودمان تعیین می کنیم.

روحانی گفت:‌امروز 400 بانک خارجی با ما در ارتباط هستند و هر روز این آمار بالا می رود. بنابراین در دوران برجام فرصت خوبی برای ما ایجاد شده است. نه تنها برای فروش نفت،‌ بلکه برای بیمه و کشتیرانی. در زمان تحریم کشتی های بزرگ در بنادر ما پهلو نمی گرفتند و می رفتند در سایر بنادر و ما بادی باب لنج کالاها را می آوردیم.

رئیس جمهور گفت: اگر شرایط قبل از مذاکرات دولت یازدهم ادامه می داشت،‌ شرایط این بود که تنها باید یک میلیون بشکه نفت می فروختیم و نه بیشتر،‌ امروز نمی توانستیم نفت مان را بفروشیم. روز به روز دسترسی ما به اموالمان سخت تر می شد. ما در خودرو و پتروشیمی هم تحریم بودیم.

وی بیان کرد: مهمترین اثر برجام این بود که سایه شوم تهدید از بالا سر ما رفع شد. آنها پرونده ما را به سازمان ملل به فصل هفت برده بودند و هز آن ممکن بود کشور دچار جنگ ناخواسته شود. ایران را به عنوان کشوری معرفی کرده بودند که تهدید صلح و امنیت جهانی است اما امروز ایران هراسی از بین برده شد.

توفیق ما در برجام لطف 1+5 نبوده است بلکه مردم ما با ایستادگی و رهبری شجاعشان که رهنمودهایی ایشان باعث موفقیت شد،‌ باعث توفیق ما در برجام شد. ما در حقیقت حقمان را بازستاندیم. ما از اول گفته بودیم دنبال برد- باخت نیستیم. دنبال برد برد هستیم. لذا طرف مقابل مرتب می گوید ما ایران را از ساختن بمب دور کردیم بگذارید دلشان خوش باشد چون طبق فتوای رهبری ما هیچگاه دنبال بمب نبوده ایم و نیستیم.

وی با طرح این پرسش که مگر حق هسته ای مال ما نبود؟ پاسخ داد: می خواستند این حق را از ما بگیرند، اما امروز ایران حق غنی سازی دارد حتی در مقام فروش محصولات غنی سازی است. آب سنگین و اورانیوم غنی سازی شده را به سایر کشورهای می فروشد و به فناوری های نو دسترسی پیدا می کند و رآکتور اراک را تجهیز می کند. اکنون در بسیاری از زمینه ها شرایط برای کار و سرمایه گذاری آماده شده، بیش از 3 میلیارد سرمایه گذاری آماده شده است

توضیح روحانی درباره ماجرای حقوق‌های نجومی /دولت نسبت به بیت‌المال حساس است

روحانی در ادامه گفتگوی تلویزیونی در پاسخ به این سئوال که «سنگ اندازی از طرف مقابل در برجام صورت میگیرد؟»، گفت: حتما سنگ اندازی انجام می‌شود، در درون آمریکا جمهوری خواهان که مخالف برجام بودند سنگ اندازی می‌کردند که برجام اجرا نشود، اسرائیل هم مانع تراشی می‌کرد. برخی از کشورهای اطرافمان به دلیل کودک صفتیشان با برجام مخالف بودند. شما میبیند که کنگره آمریکا هر روز به دنبال لایحه‌ای برای مشکل سازی ایران است. دولت آمریکا ناچار میشود برخی از موارد را وتو کند.

رئیس دولت یازدهم افزود: همانطورکه رهبری گفتند اگر طرف ما کسی بود که به تعهداتش عمل میکرد به نفع خودش و منطقه بود. رهبری گفتند که این یک آزمایش بود.اگر آمریکایی ها جلو کندکاری ها وسنگ اندازی ها را می گرفتند چه بسا ما با آنها اعتماد می‌کردیم و حاضر می شدیم در موضوعات دیگر هم با آنها مذاکره کنیم.

روحانی معتقد است که « متاسفانه آنها آین ازمایش را به خوبی انجام ندادند و به تعهدات خودشان پایبند نبودند ما باید حواسمان جمع باشد. برجام حاصل وحدت و انسجام ملی و همکاری همه قوا حمایت همه ملت بزرگوار رهنمودهای رهبری است. در سایه این چیزها در برجام پیروز شدیم. امروز هم ادامه راه برای بهره برداری از فرصت بوجود آمده همان وحدت و انسجام است. همان هدایت های رهبری لازم است. باید همه دست به دست هم دهیم و اگر دیدیم طرف مقابل ما نقضی انجام می دهد با قاطعیت بایستیم .»

وی تأکید کرد:برجام در برخی زمینه ها خیلی خوب انجام شد مثل صادرات نفت و گاز بیمه کشتیرانی و نقل و انتقال پول اما دربرخی جاها هم کند است. مثل عدم وجود بانک‌های بزرگ که بخاطر فشارهای پشت پرده است. در برخی نقل و انتقال ذخائر یا تبدیل ذخایر ما به ارزهای دیگرمشکلاتی وجود دارد. اما روند به نحوی است که انشاالله گشایش بیشتری پیش روی ما است.

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سئوالی در مورد فیش‌های حقوقی و برنامه جامع دولت برای مبارزه با فساد، تأکید کرد: به موضوع مهمی اشاره کردید، موضوعی که به پرداخت های غیرمتعارف معروف شده است. هر چه اسم این اتفاق بگذارید. این حرکت برای ما خیر بود. افرادی که با هر نیتی این موضوع را دنبال کردند، در مجموع به نفع کشور شد. در مسیر درست مبارزه با فساد و بحث شفافیت قرار گرفتیم.

رئیس جمهور گفت: نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در این زمینه موثر بود. تأکید دولت یازدهم از روز اول که برخی آن روزها معتقد بودند باید این شبکه ها را بست چون این شبکه های برای جامعه مشکل ایجاد میکنند، با این نگاه مخالف بود. در حالی که بیش ازا 60 درصد مردم برای طنز و تفریح به شبکه اجتماعی مراجعه میکند و عده ای هم به خاطر اخبار به این شبکه روی می آورند. مردم ما هوشیار هستند که نمی‌گذارند ابزاری که میتواند به نفع جامعه قرار بگیرد، از سوی گروه کوچکی سوء استفاده شود. به خصوص اینکه یکی از اهداف دولت این است که هر چه سریعتر شبکه اطلاعاتی ملی را ایجاد کند.

وی افزود: اساس مسئله شفافیت و غیرجناحی بودن است. همه باید با فساد، قاچاق، سوء استفاده و رانت از جمله رانت اطلاعاتی مبارزه کنیم. رانت های مختلف در زمینه بانکی و اطلاعاتی وجود دارد. برخی از امور را با اصلاح ساختاری باید تغییردهیم. من در زمینه مسائل اداری و استخدامی به این نتیجه رسیدم که باید یک معاونت جداگانه ایجاد کنیم. به همین دلیل براساس حکمی که صبح دادم دو سازمان امور اداری و برنامه بودجه ایجاد شد. مسئله اموری و اداری و همچنین برنامه و بودجه در کل کشور در یک جا متمرکز است و در اختیار رئیس جمهور است. این دو سازمان به رئیس جمهور برای وظیفه ای که برعهده رئیس جمهور گذاشته شده کمک میکنند.

روحانی با اشاره به ایجاد نهادهای عمومی غیر دولتی، اظهار کرد: وقتی نهادی عمومی غیردولتی شد، نه دولت بر او نظارت دارد نه خصوصی است. از اموال دولت استفاده میکند و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. ضمن اینکه قوانین ما در مورد دریافتی ها شکافت هایی داشت که زمینه سوء استفاده را فراهم میکرد. مثلا در قانون ما استثناهایی داریم که مشکل ساز شد.

وی افزود: بخش خصوصی با چارچوب خودش حقوقی دارد اما وقتی از منابع دولتی استفاده میکند باید چارچوب درست داشته باشد. در بودجه سال 95 اولین بار بود که این موضوع حقوق غیرمتعارف مطرح شد. چند بنگاه اقتصادی در آن زمان مثال زده شد. که مثلا وام هایی میگرفتند که با شرایط وامی که مردم میگرفتند متفاوت بود.

رئیس دولت یازدهم در ادامه اظهار کرد: ابتدا بحث حقوق چند نفر مطرح شد و بعد شفاف تر گشت. حالا چگونه بود. یک چیزی به عنوان پاداش، رفاهیات و .. پرداخت های اضافه ای به افراد میدانند یا برخی از افراد در مجمع برای خودشان تصمیم میگرفند. من گفتم لایحه ای به مجلس در بحث ذی نفع ها بدهیم. ممکن است افرادی هم بگویند که این حقوقشان در این چارچوب بود است اما خب دریافتیشان باید متناسب با کارشان باشد.

او با تأکید به این موضوع که همه این موراد مربوط به افراد کمی بوده است، گفت:خوشبختانه تمام قوا از جمله رهبری همکاری کردند. دولت در این زمینه با جلسات مختلف چارچوب هایی مشخص کرد و در نهایت شورای حقوق و دستمزد سقف حقوقی را تعیین کرد. کارکنان دولت حقوقشان معمولی است. اگر حساب کنیم آنهایی که حقوق نامتعارف داشتند به یک درصد مدیران ما نمیرسد. به نظر من کار خوبی شروع شده است و در اینجا میخواهم از همه کسانی که در این زمینه تلاش کردند و این موضوع را اهتمام ورزیدند تا این عمل غیرعادلانه و ناصحیح و پولی که نامشروع است، مقابله شود. این مقابله ادامه میابد.

وی در پاسخ به این سئوال که«این پول‌های مرتبط با حقوق‌های نامتعارف برگشت پیدا میکند؟»، تصریح کرد: هر مورد که تخلف بوده، بازمی‌گردد و افراد دیگری که فسادی هم داشته باشند با آنها برخورد میشود، برای آنکه مردم بدانند دولت نسبت به بیت المال و پول مردم حساس است. لذا در مقررات جدید که دولت وضع کرده است دیگر بحث حقوق و مزایا نیست اما مجموعه دریافتی مورد توجه قرار میگیرد.


توصیه رییس جمهور به دستگاه‌های امنیتی: به اقتصاد ورود نکنید، امور را به مردم واگذار کنید

حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی از طریق شبکه یک سیما درباره خصوصی سازی گفت: هدف نظام در سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی بر این بود که بخش های غیر ضروری که نیازی نیست تصدی آنها بر عهده دولت باشد به مردم واگذار شود. متاسفانه اجرای بد اصل 44 مشکلات زیادی را باعث شد. یعنی به بخش خصوصی واقعی واگذار نشد و به بخش های شبه دولتی واگذار شد. به این ترتیب مشکل دو طرفه شد و دیگر نه دولت نظارت داشت و نه مردم نقشی داشتند.

روحانی با بیان اینکه بخش بسیار کمی به بخش خصوصی واقعی واگذار شد و بقیه خصولتی است، اظهار کرد: راه این است که اقتصاد را به خود مردم واگذار کنیم. دست بخش خصوصی را باز بگذاریم. دستگاه هایی که باید امنیت کشور را حفظ کنند در بخش اقتصادی وارد نشوند و امور به مردم واگذار کنند.

وی با بیان اینکه اگر دولت به سمت کوچک شدن رود، این مشکل حل می شود، اظهار کرد: مشکلاتی که امروز مواجه هستیم برای همین است که همانطور که کشورهای موفق بخش تصدی گری دولت را به موارد حاکمیتی واگذار کرده اند ما هم همین روند را طی کنیم چراکه مردم بهتر امور را اداره کمی کنند. فناوری های نو،‌ شفافیت،‌ رقابت را مردم به ارمغان می آورند و به این ترتیب فساد کم می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره رونق اقتصادی و سریع شدن حرکت چرخ های صنعت و راهکارهای رفع بیکاری نیز اظهار کرد: اگر بخواهیم در بخش تولید رونق داشته باشیم یا به سرمایه داخلی یا خارجی یا بودجه دولت یا سرمایه گذاری بانک ها نیاز داریم. بودجه دولت محدود است و کاری از پیش نمی برد. سرمایه گذاری ها هم بدون کمک بانک ها هم کاری از پیش نمی روند. از همین رو بسته ای با عنوان اصلاح امور بانکی کشور را آماده کرده ایم. همچنین لایحه ای برای تقویت یانک ها آماده کرده ایم تا بانک ها توانمند شوند و نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: تورم ما مسیر خوبی را طی کرد و سود سپرده ها نیز کم شد چون تورم ما کم شد.

او سومین نمودار را درباره نرخ تورم در سه سال اخیر نشان داد که بر اساس آن تورم روند کاهش مداومی داریم. پیش بینی ما این بود که در سال 96 به تورم تک رقمی برسیم. اما امسال به 9.5درصد رسیدیم. نشان می دهد که شرایط خوبی را ایجاد می کنیم.

وی درباره تشدید رکود در ازای کاهش تورم نیز اظهار کرد: ما یک تجربه داریم و آن در سال 93 است که توانستیم از زکود عبور کنیم و به رشد 3درصد برسیم. کاهش قیمت نفت نگذاشت این روند ادامه یابد. ما از سال سخت 94 عبور کردیم و حتما به رشد اقتصادی 5درصد می رسیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد:‌ در سال گذشته 85 هزار هکتار زه کشی و کانال کشی داشتیم، ابیاری نوین ما بی سابقه بوده است. در برخی استان ها مثل استان خوزستان و ایلام که طرح ویژه ای در زمان سفر رهبری بود ما 200 هزار هکتار در این استان کانال کشی کردیم. این کار بزرگی در بخش کشاورزی بود. در سال گذشته در کشاوری رشد بالای 5 درصد داشتیم. امسال در سال جاری نیاز به گندم نداریم.

وی با بیان اینکه بیش از 10 سد امسال تکمیل و ابگیری می شود، ادامه داد: در کشاورزی حرکت های خوبی آغاز شده است. امروز تسهیلاتی که بانک های ما دادند 44 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر بود. امسال 7500 واحد و بنگاه اقتصادی متوسط و کوچک را تکمیل و راه اندازی خواهیم کرد و برای وام اینها بیش از 400 هزار مورد پرونده هایشان به بانک ها داده شده است. بانک ها قول دادند که وام 6 هزار مورد وام های شان پرداخت شود. در بخش کشاورزی و صنعت حرکت های خوبی را شاهد هستیم و در چارچوب اقتصاد مقاومتی که رهبری تاکید کردند در حال حرکت هستیم. تلاش می کنیم 36 پروژه بزرگ ملی را تا اخر سال به ثمر برساند.

برجام به نتیجه برسد یا نرسد، راه ما اقتصاد مقاومتی است [span]

به گزارش خبرآنلاین حسن روحانی در ادامه گفتگوی تلویزیون با مردم، در پاسخ به سوالی در مورد همت دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی و نسبت اقتصاد مقاومتی با برجام گفت: من قبلا هم گفته‌ام که برجام به نتیجه برسد یا نرسد راه ما اقتصاد مقاومتی است. باید اقتصاد ما درون زا باشد. شفافیت جز همین موارد اقتصاد مقاومتی است. اگر همه ابعاد این اقتصاد انجام شود، تحولی بزرگی است. برجام زمینه بهتری برای اقتصاد مقاومتی آماده میکند.

وی با تأکید به این موضوع که اقتصاد مقاومتی به معنای انزوا نیست، افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی گسترش شرکت های دانش بنیان. در حال حاضر 40 هزار نفر به طور مستقیم در این شرکت ها مشغول هستند. برجام زمینه را برای سرعت بخشیدن به اقتصاد مقاومتی آماده میکند. صادرات نفت و گاز در سایه اقتصاد مقاومتی مهیا میشود و برجام زمینه را آماد میکند.

رئیس جمهور گفت: یکی از مسئولان به من میگفت که آنقدر که شرکت‌های دانش بنیان بر سر ما ریخته‌اند که ما نمی‌دانیم بعد از برجام با کدام یک از این شرکت ها کار کنیم. هدف اصلی دولت، در نهایت رونق اقتصادی و اشتغال جوانان ما است. ما کشوری داریم که 11 میلیون نفر از افرادش تحصیل کرده دانشگاهی هستند. این رقم خیلی مهم است.

روحانی با اشاره به این نکته که ما جز 5 کشور اول دنیا از نظر فارغ التحصیلان رشته مهندسی هستیم، اظهار کرد:. زمانی که ما می‌بینیم جوان تحصیلکرده دانشگاهی ما بیکار است. این بار سنگینی بر دوش ما می‌گذارد. چگونه ما میتوانیم این مشکل را حل کنیم؟ 2500 شرکت دانش بنیان که در سالهای خیر فعال شده اند باعث خرسندی است. من اخیرا برای آزمون استخدامی دولت دیدم که فقط میخواهند افراد تحصیل کرده پسر را جذب کنند، من گفتم که بحث ما شایسته سالاری است نه جنسیتی. ممکن است در جایی خانم ها نخواهند در حوزه‌ای کار کنند یا امکانش برایشان نباشند اما در جایی که زمینه برای هر دو جنسیت است، نباید محدودیت ایجاد کرد. اگر اینگونه است پس چرا دختران ما درس میخوانند؟

روحانی با اشاره به هدایت تحصیلی ، تأکید کرد: من در این موضوع هم به وزیر دستور دادم که شما باید دانش آموزان را هدایت کنید نه اجبار.

او در پاسخ به صحبت مجری که گفت «این اقدام ممکن است به دلیل نبود فضای آموزشی مناسب باشد»، تصریح کرد: نباید نظر مشورتی اجباری باشد. اگر میخواهیم اجبار کنیم باید قانون بگذاریم. زمانی بود که برای رشته ریاضی میگفتند که این نمرات را باید بگیرد. وقتی فرد تصمیم میگیرد، تبعیض میشود.

رئیس جمهور در رابطه با المپیک و حضور بانوان ایرانی گفت: دولت در زمینه ورزش اهتمام فراوانی دارد. دولت به همه وعده‌هایش عمل کرد. قانونی در مورد به کار گیری قهرمانان نیز تصویب شد. دولت به ورزش عمومی و حرفه ای اهتمام دارد. در این المپیک نسبت به دوره قبل که 53 نفر بودند ، 63 نفر به المپیک راه یافتند. در پاره المپیک هم خانم ها نسبت به گذشته سه برابر تعدادشان بیشتر شد. ورزش امروز برای سلامت، نشاط و غرور ملی مردم امر مهمی است.

با اجازه رهبری از صندوق توسعه ملی برای حل معضل آب برداشت می‌کنیم

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در بخش پایانی گفت و گوی تلویزیونی از طریق شبکه یک سیما درباره تحقق شعار انتخاباتی احیای اخلاق در جامعه اظهار کرد: همانطور که اشاره کردید وعده من به غیر از شعار اصلی اعتدال و میانه روی نجات اقتصاد کشور و احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بود. ما از ابتدای این دولت به یک چارچوب اخلاقی را برای همه مسئولان و مدیران آماده کردیم، قسم‌نامه‌ای را همه هیات وزیران به آن قسم خوردند و قرار شد در چارچوب معیارهای اعتدال و اخلاق حرکت کنند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد:‌ اخلاق اساس پیشرفت مادی و معنوی ما است. همه مفاسدی که گفته می شود وجود داشته و هنوزم هست و باید مقابله شود، ریشه در آن دارد که از اخلاق فاصله گرفته ایم. همه این آسیب های اجتماعی بخاطر فاصله گرفتن از اخلاق است. اگر خدایی ناکرده شکافی در کشور بین جناح ها،‌ قومیت ها و احزاب بوجود می آید و انسجام و وحدت کشور را دچار اسیب می کند در سایه ضعف اخلاق است.

وی گفت: باید تلاش کنیم اخلاق عمومی را مراعات کنیم. در جامعه ما نباید دروغ باشد. اگر دروغ در جامعه ما نباشد، نسبت ناروا به دیگران نباشد، بخش از امنیت و آرامش جامعه تامین شده است. این امنیت و آرامش به معنای این نیست که تروریستی به ما حمله نکند که آنها هم مهم هستند ولی در جامعه مردم باید احساس امنیت کنند. یکی از مسائل مهم امنیت مسائل خلاقی است. که رسانه ای، روزنامه ای، فردی یا تریبونی حیثیت و ابروی مردم را خدشه دار نکند. امام می فرمایید اگر کسی محکوم به اعدام می شود اجرا کنید ولی حق ندارید توهین کنید. حق توهین به مسملمانان و هموطنان خود را نداریم.

روحانی تاکید کرد: در جامعه ما متاسفانه به راحتی توهین می شود. اگر می خواهیم پیشرفت کنیم و به اهداف بلندمان برسیم که در اندازه این فرهنگ و ملت و نظام باشد راهش این است که در سایه اخلاق و وحدت و اتحاد و احترام به یکدیگر کار را پیش ببریم و به این سهولت آبرو و حیثیت مردم را به تاراج نگذاریم. کاری نکنیم که مردم احساس امنیت نکنند. مردم باید امنیت فرهنگی کنند. این بار مسئولیت به دوش فرهنگیان، نخبگان، اندیشمندان، علما، رسانه ها و نویسندگان است. باید کاری کنیم که اگر کسی سخن ناروایی گفت خودش منزوی شود. اگر کاری در جامعه کردیم که هتاکان منزوی شوند و گوش شنوایی برای سخنان دروغ و هتاکی آنها نباشد به هدف بلندمان رسیدیم.

وی درباره افزایش بودجه آموزش و پرورش برای رشد و تعالی جامعه نز گفت: من هنوز همین عقیده را دارم. مجلس باید به دولت کمک کند. ما پولهای فرهنگی زیادی را به ارگان های مختلف می دهیم اگر همه اینها را در آموزش و پرورش جمع کنیم،‌ معلمین ما بهترین فضایل اخلاقی را دارند.

وی درباره معضل آب نیز اظهار کرد: ما در این دولت، مسئله سیاست خارجی برایمان اولویتی بود تا آرامش و ثباتی در اقتصاد و سلامت به وجود بیاوریم. که اگر خدای ناکرده به بیمارستان رفتند با هزینه اندکی درمان شوند اما با این حال از ابتدای دولت نسبت به آب و محیط زیست فعال بودیم. اولین مصوبه دولت یازدهم درباره دریاچه ارومیه بود و ما توانستیم از خطر اصلی آن را دور کنیم.

روحانی ادامه داد:‌ در زمینه بنزین و گازوئیل نیز اقدامات موثری داشتیم. در نیروگاه ها بیشتر از سوخت گاز استفاده می کنند. در سال 92، 43درصد نیروگاه های ما سوخت مایع دارند،‌ امسال به 9درصد رسیده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: آب مسئله فانتزی نیست،‌ حیاتی است. اگر دیر بجنبیم ما حتی برای اب اشامیدنی در شهرهای بزرگ دچار مشکل می شویم. یکی از راه ها واردات آب از کشورهای همسایه است. آبیاری نوین در کشاورزی یک راه دیگر است. شیرین کردن آب از اقیانوس ها و دریاها نیز راه دیگری است. بخش خصوصی در این زمینه فعال است. این دولت برای آب بیشترین سرمایه گذاری را انجام داده است و با اجازه رهبری در حال برداشت هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حل معضل آب هستیم.

2929

کد N1371474

وبگردی