آفتاب

روحانی:پیش از برجام هر آن ممکن بود کشور دچار جنگ ناخواسته شود /توفیق ما در برجام،لطف 1+5 نبوده است/2

روحانی:پیش از برجام هر آن ممکن بود کشور دچار جنگ ناخواسته شود /توفیق ما در برجام،لطف 1+5 نبوده است/2

رئیس جمهور گفت: توفیق ما در برجام لطف 1+5 نبوده است بلکه مردم ما با ایستادگی و رهبری شجاعشان که رهنمودهایی ایشان باعث موفقیت شد،‌ باعث توفیق ما در برجام شد. ما در حقیقت حقمان را بازستاندیم.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی از طریق شبکه یک سیما درباره فرجام برجام و نقض عهدهای مکرر ازسوی غربی ها و آمریکایی ها اظهار کرد:‌ما وقتی در برابر طرف خارجی قرار می گیریم یک جور باید حرف بزنیم و از کاستی ها و اهمال آنها را باید به رخ شان را بکشیم و وقتی با مردم خودمان حرف می زنیم باید این طرف قصه را هم بگوییم. طرف مقابل اهمال هایی دارد اما در عین حال برجام فضای خوبی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است.

وی ادامه داد: از کارکنان وزارت نفت تشکر می کنم که کاری کردند که دیگران هم تعجب کردند که چطور ما توانستیم در زمان کوتاهی تولید را بالا ببریم و تقریبا به قبل از تحریم ها برسانیم. امروز آمار و ارقام خوبی مواجه هستیم.

 رئیس جمهور دومین نمودارش را در رابطه با صنعت نفت نشان داد و گفت: پیش از برجام یعنی در 10 ماهه نخست سال 94 شرایط ما اینگونه بوده که مجموعه تولید نفت خام و میعانات گازی ما 3250 هزار بشکه و صادرات ما 1348 هزار بوده است. در چهار ماهه اول 95،‌ تولید ما 4122 در روز و صادرات ما 2382 بوده است. و از تیرماه آمار اینگونه است تولید 4154بشکه و صادرات 2428 بشکه است که نشان می دهد در طی چند ماه  نزدیک یک میلیون بشکه نفت خام ما افزایش پیدا کرده است.

وی درباره فروش نقدی نفت نیز اظهار کرد: یکی دیگر از آثار برجام،‌ علاوه بر فروش نفت خام و میعانات ما این است که تا دیروز قدرت های بزرگ بالای سرما ایستاده بودند و به ما تحمیل می کردند که یک بشکه اضافه نفت نباید بفروشیم. این عزتی است که به تعدادی که دلمان می خواهد می فروشیم. اینها علاوه بر مساله اقتصادی،‌ ابعاد سیاسی دارد. بخش بزرگ انقلاب استقلال است و ما باید اراده این را داشته باشیم که در برابر قدرت های بزرگ ایستاده باشیم.

روحانی ادامه داد: علاوه بر فروش، در دسترسی به پول آن هم دست ما باز شده است. قبلا چون ما مجبور بودیم به تعداد محدودی کشور بفروشیم،‌ آنها برای ما شرط می گذاشتند مثلا می گفتند بخشی از پول به پول آن کشور باشد و ما مجبور بودیم از همان کشور کالا بخریم. اما امروز دست ما باز است که از پول هایمان استفاده کنیم. امروز همه نفت ها را به یورو می فروشیم و حسابی که پول را تحویل می گیریم را خودمان تعیین می کنیم.

روحانی گفت:‌امروز 400 بانک خارجی با ما در ارتباط هستند و هر روز این آمار بالا می رود. بنابراین در دوران برجام فرصت خوبی برای ما ایجاد شده است. نه تنها برای فروش نفت،‌ بلکه برای بیمه و کشتیرانی. در زمان تحریم کشتی های بزرگ در بنادر ما پهلو نمی گرفتند و می رفتند در سایر بنادر و ما بادی باب لنج کالاها را می آوردیم.

رئیس جمهور گفت: اگر شرایط قبل از مذاکرات دولت یازدهم ادامه می داشت،‌ شرایط این بود که تنها باید یک میلیون بشکه نفت می فروختیم و نه بیشتر،‌ امروز نمی توانستیم نفت مان را بفروشیم. روز به روز دسترسی ما به اموالمان سخت تر می شد. ما در خودرو و پتروشیمی هم تحریم بودیم.

وی بیان کرد: مهمترین اثر برجام این بود که سایه شوم تهدید از بالا سر ما رفع شد. آنها پرونده ما را به سازمان ملل به فصل هفت برده بودند و هز آن ممکن بود کشور دچار جنگ ناخواسته شود. ایران را به عنوان کشوری معرفی کرده بودند که تهدید صلح و امنیت جهانی است اما امروز ایران هراسی از بین برده شد.

توفیق ما در برجام لطف 1+5 نبوده است بلکه مردم ما با ایستادگی و رهبری شجاعشان که رهنمودهایی ایشان باعث موفقیت شد،‌ باعث توفیق ما در برجام شد. ما در حقیقت حقمان را بازستاندیم. ما از اول گفته بودیم دنبال برد- باخت نیستیم. دنبال برد برد هستیم. لذا طرف مقابل مرتب می گوید ما ایران را از ساختن بمب دور کردیم بگذارید دلشان خوش باشد چون طبق فتوای رهبری ما هیچگاه دنبال بمب نبوده ایم و نیستیم.

وی با طرح این پرسش که مگر حق هسته ای مال ما نبود؟ پاسخ داد: می خواستند این حق را از ما بگیرند، اما امروز ایران حق غنی سازی دارد حتی در مقام فروش محصولات غنی سازی است. آب سنگین و اورانیوم غنی سازی شده را به سایر کشورهای می فروشد و به فناوری های نو دسترسی پیدا می کند و رآکتور اراک را تجهیز می کند. اکنون در بسیاری از زمینه ها شرایط برای کار و سرمایه گذاری آماده شده، بیش از 3 میلیارد سرمایه گذاری آماده شده است

29213

 

 

 

 

کد N1371422

وبگردی