آفتاب
* کارآفرینی در چارچوب اقتصاد مقاومتی/

تولید بیوگاز از کود حیوانی در خراسان رضوی

تولید بیوگاز از کود حیوانی در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان در خراسان رضوی موفق به تولید بیوگاز (گاز متان) از کود حیوانی شد.

کارشناس نظارت و ارزیابی مرکز رشد فناوری نیشابور روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت سامان انرژی شرق در این شهرستان در راستای کارآفرینی و فراهم ساختن زمینه اشتغال با تکیه بر علم و فناوری، موفق به بازتولید دستگاهی شد که به وسیله آن با تخمیر مواد آلی از قبیل کودهای حیوانی و چوب تحت شرایط بی هوازی گاز متان تولید می شود.
علیرضا شیرازی افزود: پیشتر فعالیت هایی در این زمینه صورت گرفته بود اما با شکست مواجه شده یا در مرحله آزمایشگاهی باقی مانده است.
وی اظهار کرد: شرکت مزبور که در مرحله رشد مقدماتی است شرایط استاندارد و کیفیت مطلوب را احراز کرده و برای حضور در نمایشگاه ها، مزایده ها و مناقصه ها حمایت می شود.
مسئول روابط عمومی شرکت سامان انرژی شرق نیز گفت: دستگاه یادشده به ازای هر 25 کیلو گرم کود حیوانی، یک مترمکعب گاز متان تولید می کند که برابر با مصرف روزانه دو نفر برای استحمام، گرمایش و پخت و پز است.
محمد علی عشقی افزود: دستگاه تولید بیوگاز در ایران پیش از این در سطح آزمایشگاهی تولید شده بود اما این شرکت سه نمونه از آن را برای مصارف خانگی تولید کرده است.
وی اظهار کرد: هزینه این دستگاه برای یک خانواده چهار نفره حدود 70 میلیون ریال است و کود غنی شده از این دستگاه به علت از بین رفتن انگل ها در مراحل تخمیر نسبت به کود کمپوست بهداشتی تر و برای کشاورزی 10 برابر قویتر می باشد.
برای تصفیه فضولات حیوانی می توان از دو روش هوازی یا بی هوازی استفاده کرد که در روش دوم مقداری انرژی به صورت بیوگاز تولید می شود.
مواد حاصله از دستگاه بیوگاز در مقایسه با کود معمولی و طبیعی حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم بیشتری است که از عناصر اصلی برای رشد محصولات زراعی می باشد.
همچنین از فضولات دامداری های دارای بیش از هزار رأس دام می توان در نیروگاه ها استفاده کرد که در آن حرارت و برق همزمان تولید می شود.
7500/1858/ 1257
کد N1371158

وبگردی