آفتاب

چین دو میلیون بشکه نفت از ایران خرید

چین دو میلیون بشکه نفت از ایران خرید

ایرنا به نقل از مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران از فروش دو میلیون بشکه نفت به پالایشگران مستقل چینی خبر داد و نوشت: این قرارداد، بزرگ ترین و معتبرترین قرارداد فروش نفت به این بخش خصوصی است.

چین با خرید روزانه بیش از 600 هزار بشکه نفت بزرگ ترین خریدار نفت ایران به شمار می رود و به تازگی به بخش خصوصی نیز اجازه دادوستد محموله های نفت خام را پیدا کرده است.

صدور این مجوز، این امکان را فراهم می کند که ایران بتواند میزان صادرات نفت خود به چین را افزایش دهد؛ بر این اساس، پالایشگران خصوصی نیز نخستین محموله نفتی از ایران را خریداری کرده اند.

به گزارش وزارت نفت، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در این باره گفت: بر اساس قوانین چین پالایشگران مستقل یا همان بخش خصوصی نمی توانستند تا پارسال نفت وارد کنند اما به تازگی اجازه واردات نفت را یافتند. 

«سیدمحسن قمصری» ظرفیت واردات بخش خصوصی چین را «قابل توجه» خواند و افزود: وضع این پالایشگران به گونه ای است که امکانات حمل، لجستیک و مالی ندارند.

وی ادامه داد: این پالایشگران در زمینه سیستم مالی ضعیفند و بسیار سطحی عمل می کنند.

این مقام اعلام کرد ایران تاکنون به طور مستقیم یک محموله با حجم دو میلیون بشکه به این پالایشگران فروخته اما معامله با این پالایشگران سخت است و به همین دلیل، به دنبال واسطه برای فروش نفت به این پالایشگران هستیم.

قمصری تاکید کرد اکنون فروش نفت به این پالایشگران از طریق واسطه به طور آزمایشی آغاز شده است.

عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، فروش نفت به این پالایشگران را فرصت مناسبی برای افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی اعلام کرد و درباره فروش نفت از طریق شرکت «ترافیگورا» به این پالایشگران گفت: ترافیگورا یک قرارداد کوچک بلندمدت با ایران دارد و برای حمل محموله به مقاصد خاص باید با ایران هماهنگ کند و تاییدیه بگیرد. 

ترافیگورا شرکت چندملیتی بازرگانی کالا، فلز و انرژی بویژه نفت خام ست که در سال 1993 در کشور هلند تاسیس شد. 55 دفتر این شرکت در 36 کشور جهان مستقر است و دفتر مرکزی آن در شهر لوسرن (سوئیس) قرار دارد. 

شرکت ترافیگورا پس از «ویتول» و «گلنکور» به عنوان سومین معامله کننده کالا در جهان شناخته می شود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد اکنون در حال رایزنی با شرکت ترافیگورا برای ارسال محموله های نفتی ایران به پالایشگران مستقل چینی هستیم. اگر این شرکت در این زمینه موفق عمل کند فروش نفت به پالایشگران چینی از طریق این شرکت انجام می شود.
قمصری، محموله ای که قرار است شرکت ترافیگورا برای پالایشگران مستقل چینی حمل کند را دو میلیون بشکه عنوان کرد و گفت: محموله های که به مقاصد خاور دور می روند به دلیل بعد مسافت دو میلیون بشکه ای است. 

مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره برنامه ایران برای اجاره تاسیسات ذخیره سازی نفت در چین گفت: تاکنون نیازی به این تاسیسات نبوده است.

وی اضافه کرد: هزینه انباردهی در چین بسیار بالاست اما اگر بتوانیم حجم قابل توجهی از نفت ایران را به پالایشگران مستقل چینی بدهیم به این سو حرکت می کنیم اما تاکنون نیازی به داشتن مخزن در چین نداشتیم. 

به گفته وی، تهیه مخزن کار دشواری نیست و می توان این کار را انجام داد.
قمصری، مجوز پالایشگران مستقل چینی برای خرید نفت را طبق شنیده ها یک میلیون بشکه در روز عنوان کرد که قابل افزایش تا دو میلیون بشکه است و افزود: طبیعی است تولیدکنندگان نفت به دنبال گرفتن سهم از این بازار باشند. 

دولت چین با هدف رقابتی کردن بازار فراورده های نفتی داخلی در سال گذشته میلادی، به پالایشگران مستقل این کشور اجازه داد برای واردات جداگانه نفت اقدام کنند. 

تقاضای بالای این پالایشگران سبب شد کشورهایی همچون عربستان و کویت، به تکفروشی محموله های نفتی خود ترغیب شوند. 

 

22439

کد N1371033

وبگردی