آفتاب
با انتشار گزارش دفاعی سالانه

ژاپن: اقدامات تهدیدآمیز چین نگران کننده است

ژاپن: اقدامات تهدیدآمیز چین نگران کننده است

پکن - ایرنا - دولت ژاپن با انتشار گزارش بازنگری دفاعی سالانه خود اعلام کرد که از فعالیت های دریایی چین در آبهای اطراف این کشور بویژه در دریای شرقی به شدت نگران است و آن را تهدید آمیز می داند.

به گزارش ایرنا، در این گزارش به فعالیت های قابل توجه چین در حوزه دریاها اشاره شده و آمده است: دولت پکن با اعمال فشار، قوانین بین المللی در قبال سایر کشورها را نقض کرده است.
گزارش دفاعی سالانه ژاپن در جلسه امروز سه شنبه کابینه دولت مورد تایید قرار گرفته و از فعالیت های چین در دریاهای شرقی و جنوبی به عنوان فعالیت های تهدیدآمیز نام برده است.
گزارش جدید دفاعی این کشور به دنبال افزایش تنش ها در شرق آسیا و در فاصله کمتر از یک ماه پس از صدور رای دادگاه بین المللی لاهه در مورد منازعات دریای جنوبی چین علیه پکن منتشر می شود.
این در حالی است که پکن حکم صادره از سوی دادگاه لاهه را رد کرد و پس از اصرار توکیو بر پذیرش آن، گفت که ژاپن نباید در اموری که به این کشور مربوط نیست مداخله کند.
سایت خبری «نیکی» ژاپن اعلام کرد که گزارش دفاعی این کشور از سوی دولت «شینزو آبه» نیز مورد تایید و تصویب قرار گرفت و توکیو هشدار داده است که نقض حقوق بین المللی از سوی پکن می تواند به «عواقب ناهنجار» و «پیامدهای غیرقابل پیش بینی» منجر گردد.
همچنین در این سند ذکر شده است که چین درصدد برآورده کردن خواسته های یک جانبه خود بدون در نظر گرفتن قوانین و حکم صادره دادگاه لاهه است.
این در حالی است که چین خود را مالک بخش عمده ای از دریای جنوبی می داند و در همین حال تایوان و کشورهای برونئی، مالزی، فیلیپین و ویتنام نیز مدعی مالکیت بخشی از این دریا هستند.
ژاپن می گوید که هیچ ادعایی در مورد مالکیت در دریای جنوبی ندارد، اما نگران آن است پایگاه های نظامی چین موجب افزایش نفوذ پکن در منطقه شود؛ منطقه ای که حجم مبادلات تجاری آن در سال به 5 هزار میلیارد دلار می رسد و بخش عمده ای از آن از طریق بنادر ژاپن صورت می گیرد.
تلویزیون «ان.اچ.کی» ژاپن نیز اعلام کرد که گزارش دفاعی جدید دولت ژاپن حاکی از آن است که تعداد جت های ژاپن به منظور مقابله با هواپیماهای نظامی چین افزایش یافته و همچنین در این سند بر لزوم رهگیری هواپیماهای جنگی چین و فعالیت های این هواپیماها در نزدیکی جزایر «سنکاکو» که چین آن را «دیائویو» می نامد، تاکید شده است.
گزارش بازنگری دفاعی سالانه ژاپن همچنین به کره شمالی نیز اشاره کرده و دستیابی پیونگ یانگ به تسلیحات هسته ای را خطری بالقوه برای منطقه دانسته است.
در این گزارش تاکید شده که برنامه هسته ای کره شمالی یک تهدید قریب الوقوع و جدی برای منطقه به خصوص برای ژاپن محسوب می شود و این خطر جامعه بین المللی را نیز تهدید می کند.
گزارش جدید دفاعی ژاپن در عین حال به این موضوع نیز اشاره دارد که قوانین امنیت ملی این کشور که در ماه مارس (اسفند - فروردین) تصویب شد، از اهمیتی تاریخی برخوردار است و قوانین ذکر شده به منظور تقویت اتحاد ژاپن و آمریکا و همچنین بازدارندگی دشمنان در نظر گرفته شده است.
تعداد صفحات گزارش امسال بازنگری دفاعی سالانه ژاپن، 484 صفحه و 10 برابر بیشتر از گزارش سال گذشته است.
آساق**231**1597
کد N1370685

وبگردی