آفتاب

معاون میراث فرهنگی: مخربان بافت تاریخی میبد باید مجازات شوند

معاون میراث فرهنگی: مخربان بافت تاریخی میبد باید مجازات شوند

تهران-ایرنا- معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: به دنبال تخریب بخش هایی از بافت تاریخی میبد، مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی کشور به منظور پیگیری و مذاکره با مسئولان حقوقی و شهری در این شهر حضور یافتند.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، در پی خبر تخریب بخشی از بافت تاریخی میبد یزد در تاریخ 9 مرداد و در تعطیلی سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: پس از مذاکره هیات اعزامی میراث فرهنگی با دادستان، فرماندار و شهردار میبد، بر مجازات عاملان و مسببان تخریب تاکید و بازسازی محوطه خانقاه محله در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: از آنجا که مردم شهرستان میبد افرادی غیرتمند و متعصب نسبت به ارزش های میراث فرهنگی خود هستند، نه تنها بخش های تخریب شده بافت تاریخی میبد باید بر اساس مستندات موجود بازسازی شود بلکه عاملات تخریب نیز باید مجازات شوند.
به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی وی تاکید کرد: درحال حاضر پیگیری های حقوقی سازمان میراث فرهنگی پس از توقف تخریب ها ادامه دارد.
مدیر کل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی نیز به همراه مدیرکل دفتر پایگاه های جهانی و کارشناس معاونت حقوقی، پس از بازدید و مذاکره با مسئولان شهر میبد گفت: تخریب بناهای تاریخی مجموعه شیخ محمد خانقاه و بخشی از بافت تاریخی اطراف آن در روز عید سعید فطر آغاز شده بود که با واکنش اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میبد، یگان حفاظت و پایگاه جهانی میبد متوقف شد.
به گفته غلامرضا میثاقیان، با وجود طرح شکوائیه از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مراجع قضایی، عملیات تخریب در روزهای تعطیل جمعه و شنبه نهم مردادماه مجددا آغاز شده است.
وی افزود: علیرغم حضور همکاران یگان حفاظت در محل و تنظیم صورتجلسه توقف عملیات، تخریب کنندگان به صورت شبانه مجددا تخریب بافت را آغاز کردند و نخستین دستور توقف عملیات تخریب روز یکشنبه 10/5/95 و پس از پایان عملیات تخریب از سوی مرجع قضایی صادر شده است.
مدیر کل دفتر حفظ واحیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی با اشاره به اینکه خبر تخریب بخشی از بافت تاریخی شهرستان میبد در روزهای گذشته احساسات پاک دوستداران میراث فرهنگی کشور را برانگیخته است، لزوم توجه جدی تر به موضوع حفاظت از این بافت ها را به مسئولین متذکر شد.
وی پیگیری بافت تاریخی میبد را بسیار با اهمیت دانست و افزود: بافت تاریخی میبد از معدود بافت های تاریخی کشور است که احداث بخش عمده ای از بناهای آن به دوران آل مظفر می رسد و به معنی آن است که بیش از هفت قرن در این شهر تداوم حیات بافتی تاریخی را شاهد بوده ایم، که امری بسیار نادر در تاریخ تمدن به شمار می آید.
به گفته وی، بناهای این شهر اغلب اصالت اولیه خود را حفظ کرده اند و مداخله در آن کمتر رخ داده است. همچنین به مقتضای اهمیت بافت تاریخی میبد بافت تاریخی شهر یزد نیز در فهرست آثار قابل ثبت در فهرست آثار جهانی است و چنین اقدامات نابخردانه ای چنین فرصت مهمی را با تهدید جدی مواجه ساخته است.
وی ادامه داد: عاملان این تخریب با زیر پا نهادن قوانین و عدم پایبندی به هنجارهای رسمی چنین اقداماتی را به عمل آورده اند، تخریب بافت تاریخ در روز تعطیل و در شرایطی که مردم در سوگ امام جعفر صادق (ع) فعالیت های عادی خود را تعطیل کرده بودند و بدون کسب مجوز از شهرداری و نهادهای مسئول استان و در ساعات شبانه تنها بخشی از قانون شکنی آنان است.
به گفته وی، گرچه این اقدامات در ظاهر به دلیل تخریب بافت تاریخی میبد در جهت توسعه بقعه شیخ محمد عنوان شده، اما آنچه مسلم است در ورای این ادعا، احداث مجموعه های تجاری و کسب درآمدهای ناشی از سوداگری زمین و املاک نهفته است.
میثاقیان اظهار کرد: درحال حاضر نهادهای قضایی و مسئولان محلی با چالشی جدی مواجه اند و اگر با این گونه اقدامات غیرقانونی برخورد جدی صورت نگیرد، بدون تردید قانون شکنی و اقدامات خودسرانه تمامیت هنجارهای قانونی و اجتماعی را مورد تهدید قرار خواهد داد.
وی با بیان این مطلب که مخربان بافت تاریخی میبد با طرح این ادعای کذب که تنها به تخریب بناهایی اقدام کرده اند که در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده، سعی در فرافکنی و توجیه اقدامات غیرقانونی خود دارند افزود: این ادعا اولا با اصل پرونده ثبت بقعه شیخ محمد قانقاه در تعارض است زیرا در نقشه های پیوست لوح ثبتی بخش های تخریب شده جزئی از مجموعه ثبت شده است. ثانیا براساس برآوردهای اولیه بیش از یک میلیون اثر تاریخی ارزشمند هم اینک در نوبت ثبت در فهرست آثار ملی قرار دارند اگر چنین توجیهی را بپذیریم بایستی تمای این آثار را در معرض تخریب قرار دهیم.
مدیر کل دفتر حفظ واحیاء بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی گفت: مجموعه تخریب شده در حال حاضر به صورت ویرانه ای رها شده باقی مانده و می توان پیش بینی کرد که به زودی و احتمالا بر اساس سناریوی از پیش تهیه شده این محل تجمع افراد معتاد و ولگرد شده و زمینه های تخریب بخش های وسیع تری از این بافت را فراهم خواهد ساخت.
آنطور که میثاقیان می گوید: اداره اوقاف شهرستان میبد در تاریخ 7/7/1390 با ارسال درخواستی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تقاضای طرحی برای مرمت و توسعه بقعه شیخ محمد خانقاه را ارسال کرده اند و اداره کل استان با تهیه طرح مراتب را طی نامه ای به آن اداره ابلاغ کرده است. بنابراین بدیهی به نظر می رسد که هدف مسببین تخریب بافت تاریخی محله خانقاه توسعه مجموعه نیست.
این مسئول با اشاره به ثبت بقعه شیخ محمد خانقاه به شماره 3359در سال 79 و پس از آن بافت تاریخی میبد به شماره 3490 و لزوم حفاظت از این بافت بر تمامی ارکان دولتی و غیر دولتی افزود: تخریب این مجموعه علاوه بر آنکه مشمول مواد 558 الی 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی « تعزیرات و مجازات های بازدارنده» است و جرم تلقی می شود؛ به دلیل آنکه بدون کسب مجوز از سوی نهادهای مسئول (شهرداری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، راه و شهرسازی و... ) عملی غیر قانونی است که بایستی از سوی مراجع قضایی مورد پیگیری قرار گیرد.
وی گفت: در این باره از دادستان میبد که از حامیان میراث فرهنگی است به عنوان مدعی العموم انتظار می رود تا با برخورد قانونی با مسببان زمینه مجازات این مخربان را فراهم کند. از فرماندار شهرستان میبد نیز به عنوان رئیس انجمن میراث فرهنگی شهرستان و عالی ترین مقام اجرایی انتظار می رود تا با صدور دستور تشکیل شورای تامین اقدامات لازم جهت شناسایی و تعقیب آمرین، مسببان و عاملین این اقدامات خودسرانه را به عمل آورده و جهت طی مراحل قضایی و اعمال مجازات به مراجع قضایی معرفی کنند.
میثاقیان تاکید کرد: ضروری است مسئولان شهر به ویژه فرماندار شهرستان با انجام پیش بینی های لازم برای تامین امنیت بخش تخریب شده از حضور و تجمع بزهکاران اجتماعی در محل جلوگیری نموده و از ایجاد بهانه برای تخریب بیشتر بافت و انتقال شواهد جرم جلوگیری کند.
فراهنگ**3079**1027
کد N1370585

وبگردی