آفتاب
وزیر علوم خبر داد:

اختصاص یک درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش

اختصاص یک درصد از تولید ناخالص ملی به پژوهش

مشهد ـ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سهم پژوهش گفت: یک درصد از تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرهادی ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری خراسان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در روند بازدید از پارک علم و فناوری خراسان شاهد شرکت های دانش بنیان بسیار خوب ، پیشرفته و ارزنده ای بودیم.

وی با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری حلقه انتهایی دانش و مراکز رشد هستند، افزود: توسعه پارک های علم و فناوری به صورت تخصصی از برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و به همین منظور تسهیلات و زیر ساخت های خوبی برای آنها در نظر گرفته شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در سال جاری عمده اعتبارات در حوزه  تقویت زیر ساخت های پارک های علم و فناوری تخصیص داده شده است که تا پایان سال جاری در دانشگاه‌ها و پژوهشکده ها توزیع می شود تا بتوانند زیر ساخت های خود را تقویت کنند.

فرهادی با بیان اینکه برای اولین بار است که علاوه بر اعتبارات و مصوبات رسمی، بیش از یک درصد از تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص می یابد، افزود: این امر بدان معنا است که هفت هزار میلیارد تومان اعتبارات رسمی این بخش است و هفت هزار میلیارد تومان نیز سهم پژوهش از  ناخالص ملی است و مجموعا ۱۴ میلیارد تومان به حوزه  پژوهش و فناوری اختصاص می یابد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اختصاص منابع، به شرکت‌های با تولید انبوه و فعال در امر صادرات است، ادامه داد: تاکنون ۹ میلیارد تومان در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گرفته است.

وزیر علوم به پنج کریدور علم و فناوری در استان های آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان رضوی و یزد اشاره کرد و گفت: راه اندازی این کریدورها در سال گذشته به تصویب رسید  و دستورالعمل های آن نیز ابلاغ شد که با بررسی مجدد در شورای عالی باید نواقص آن اصلاح شود و کریدورهای علمی مانند شهرک های صنعتی فعال شوند.

فرهادی با اشاره به مرکز ملی نقشه برداری مغز بیان کرد: این مرکز آماده سرویس دهی به کل کشور است و همه در رشته های پزشکی و غیر پزشکی می توانند طرح های تحقیقاتی را به این مرکز ارجاع دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره طرح شکایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از وزارت علوم به رئیس جمهور گفت: موضوع شکایت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از وزارت علوم به دکتر روحانی مبنی بر بررسی اظهارات معاونان این وزارتخانه درباره رشته‌های دانشگاه آزاد و تأثیر آن بر کاهش تعداد داوطلبان دکترای حل شده است.

کد N1370575

وبگردی