آفتاب

حکیمی پور: خانه های تاریخی پایتخت جولانگاه برج سازان شده است

حکیمی پور: خانه های تاریخی پایتخت جولانگاه برج سازان شده است

تهران- ایرنا- رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: هویت تهران هر ثانیه مورد دست اندازی قرار می گیرد و خانه های تاریخی پایتخت جولانگاه برج سازان شده است.

به گزارش ایرنا احمد حکیمی پور روز سه شنبه در دویست و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی از تخریب خانه های تاریخی در تهران و احداث برج به جای آنها افزود: در یک ماه گذشته شهر تهران آماج حمله تخریب کنندگان هویت پایتخت شده است.
وی با اشاره به وضعیت خانه علاالدوله حاکم تهران گفت: مالک این بنا ستاد اجرائی فرمان امام خمینی(ره) است و 150 متر از یکهزار و 700 متر این بنا تاریخی و بقیه بایر است.
حکیمی پور افزود: این خانه با پیگیری های انجام شده 28 تیرماه از لیست مزایده ها خارج و ثبت اضطراری شد.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گزارش خود با اشاره به تخریب خانه توران در منطقه یک نیز گفت: مالک این خانه کمیته امداد است که قصد دارد در این بنای دو هزار متری یک مجتمع مسکونی 12 طبقه احداث کند.
حکیمی پور با اشاره به ویلای پناهی اثر معماری فرانسوی «دوبرول» افزود: مالک این بنا نیز کمیته امداد امام خمینی(ره) است که قصد دارد در این محل یک مجتمع تجاری و اداری با هشت طبقه و 10 طبقه پارکینگ احداث کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این بنا واجد ارزش تاریخی – فرهنگی و معماری است و نباید تخریب شود خاطرنشان کرد: کمیته امداد تاکنون 25 میلیار ریال برای دریافت مجوزهای این ساختمان هزینه کرده و چه کسی باید ضرر و زیان آن را جبران کند.
حکیمی پور در ادامه با اشاره به بنای دفتر موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی در منطقه پارک وی که کار معمار معروف ایرانی نظام عامری است، تاکید کرد: این بنا اکنون تخریب و این سند هویتی به تاریخ پیوست.
وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی در ثبت این بنا کوتاهی کرده گفت: این بنا نیز جزو میراث ملی ثبت نشده و شهرداری تهران مجوز تخریب و نوسازی ملک را صادر کرده است.
رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خانه تاریخی ضرابیدر پامنار نیز گفت: این بنا جزو معدود بناهای دوره اول قاجار شهر تهران محسوب می شود
حکیمی پور افزود: به دلیل عدم اطلاع میراث فرهنگی استان تهران از وجود خانه تاریخی ضرابیدر، این بنا در حال تخریب و دست اندازی از سوی ساخت و ساز ملک مجاور است.
وی در ادامه با اشاره به خانه – باغ رهنما متعلق به زین العابدین رهنما گفت: این خانه – باغ سال 82 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اما رو به زوال و نابودی است.
حکیمی پور افزود: شهرداری منطقه یک در حریم این بنا مجوز چند برج بلند مرتبه را صادر کرد.
عضور شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نمی دانیم در تهران چه خبر است گفت: ملک های تاریخی و دارای ارزش میراثی جولانگاه برج سازان شده است.
تهرام/7244/7245/1831
کد N1370401

وبگردی