آفتاب

تغییرات اقلیمی متاثر از گرمای فزاینده کره زمین /نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

تغییرات اقلیمی متاثر از گرمای فزاینده کره زمین /نگاه اجتماعی - فرهنگی روزنامه ها

تهران- ایرنا- روزنامه های سه شنبه 12 مرداد 1395 مسایل مهمی چون «گرمای شدید و پیامدهای آن» و «تعیین سرنوشت کودکان متکدی و خیابانی» را در کانون توجه خود قرار دادند. افزون بر این، «آخرین وضعیت رسیدگی به موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان» از دیگر موضوع های برجسته روزنامه های امروز به شمار می رود.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گو ها و... به انعکاس اوضاع اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن از اهمیتی فزاینده برخوردار است.
گروه اطلاع رسانی ایرنا در گزارش پیش رو تلاش کرده است با رصد روزنامه های صبح سه شنبه ایران، مهمترین محورهای اجتماعی- فرهنگی روزنامه ها را بازتاب دهد.

** افزایش دمای زمین و تاثیرهای مخرب اقلیمی
اهمیت مقوله گرم شدن زمین و گرمای شدید موجب شد که شماری از روزنامه های امروز آن را مورد بررسی قرار دهند.
روزنامه «ایران» در گزارشی با درج عنوان «مشکلات گرمای شدید و توصیه هایی به مردم»، از قول «یوسف پریدار» رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نوشت: معمولاً گرمازده ها افرادی هستند که در شرایطی قرار می گیرند که نمی توانند جلوی تعریق را بگیرند یا آب بخورند. سامانه دفاعی این افراد طاقت و تحمل چنین شرایطی را ندارد. وقوع گرمازدگی در افراد تنها بحث گرما نیست، بلکه بحث میزان مراقبت فرد در مقابل گرماست. برای مثال فردی که بیمار است و سکته مغزی کرده، اگر در معرض گرمای شدید قرار گیرد با از بین رفتن آب بدن، دچار گرمازدگی خواهد شد.
در ادامه این گزارش می خوانیم: وی به مردم توصیه کرد باید سعی کنند در محیطی قرار بگیرند که اگر شرایط اورژانسی برایشان پیش آمد، امکان بازیابی بدنشان را داشته باشند. افرادی که مدام در شرایط گرمازدگی قرار می گیرند، حتماً با خود آب آشامیدنی و امکانات مورد نیاز به همراه داشته و اگر مجبورند طولانی مدت در معرض آفتاب باشند، مدتی را هر چند کوتاه در سایه قرارگیرند.
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان « پاییز تهران در تابستان گرم»، نوشت: هرگاه صحبت از برگ ریزان می شود، یاد فصل هزار رنگ پاییز در اذهان زنده می شود، اما اکنون در نیمه فصل تابستان، شاهد برگ ریزان زودرس در پایتخت هستیم. این روزها در میانه تابستان، خزان زودرس از شدت گرما به جان درختان پرقدمت تهران افتاده است و در حالی که هنوز به نیمه های فصل تابستان نرسیده ایم، اما درختان پایتخت به استقبال فصل خزان رفته و برگ های آنها رو به زردی و خشکی گذاشته است.
در ادامه این گزارش آمده است: در روزهای اخیر به دلیل افزایش دمای هوای بالای 40 درجه سانتیگراد، این دما خارج از تحمل درختان پایتخت بوده و همچنین افزایش دوره دمایی نیز مزید برعلت شده تا شاهد بروز خزان زودرس این درختان باشیم.
روزنامه «آرمان» همچنین با درج عنوان «گرمایش زمین فصل ها را جابه جا می کند»، در گفت و گو با نظر افضلی یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس نوشت: روزهای هفته گذشته به عنوان گرم ترین روزهای سال معرفی شدند؛ در حالی که این اولین بار نبود و ایران در سال 1336 تجربه این گرما را داشته است. بر اساس مطالعات دانشمندان قرار است زمین در طول 100 سال آینده دو دهم درجه گرم تر شود و این امر به معنی افزوده تر شدن مقدار کربن در اتمسفر و جابه جایی اقلیمی است. اقلیم ایران نیز از تغییرات آب و هوایی جهانی بی تاثیر نخواهد بود. تغییر و جا به جایی فصول از نشانه های تاثیرپذیری اقلیم ایران از این تغییرات جهانی است.
در ادامه این گفت وگو از قول نظر افضلی آمده است: گرم شدن کره زمین و ایران نتیجه مستقیم دخالت عوامل انسانی است. گرم شدن کره زمین در اثر دخالت مستقیم عامل انسانی ایجاد شده و در واقع نتیجه مستقیم تخریب جنگل هاست که در غالب خشکسالی و افزایش گازهای گلخانه ای خود را نشان می دهد.

** مرکزهای نگهداری، راهکاری تازه در حمایت از کودکان متکدی و خیابانی
تکدی گری در هیچ جامعه ای پسندیده نیست زیرا در کنار خود معضلات مختلفی از جمله گسترش کودکان خیابانی، اعتیاد و کارتن خوابی به همراه خواهد داشت، پدیده ای که هر روز به ویژه در شهرهای بزرگ به شیوه ها و گونه های مختلف چهره خود را به شهروندان نشان می دهد. اهمیت رسیدگی به کودکان خیابانی و متکدی موجب شد که روزنامه های امروز در یادداشت ها و گزارش های خبری این موضوع را برجسته کنند.
روزنامه «تفاهم» در یادداشتی با انتخاب عنوان «پسران متکدی در لباس دختران!»، می نویسد: تکدی گری در پایتخت تا جایی پیش رفته که کودکان پسر در لباس دختران در مکان های مختلف این شهر ظاهر می شوند تا حس دلسوزی شهروندان را بیشتر برانگیزند. این کودکان که معمولا با لهجه های غیربومی صبحت می کنند بدون واهمه حتی در مقابل استانداری تهران نیز دست به این اقدام زده اند.
در ادامه این یادداشت می خوانیم: دیدن این دسته از کودکان در لباس جنس مخالف دارای چند پیام است. نخست اینکه آنان با این کار درصددند که احساس دیگران را برای کمک جلب کنند. دوم اینکه بسیاری از شهروندان در مواجهه با این دسته از کودکان می دانند آنان پسر هستند و شاید کمک نکنند اما اقدامی هم برای برحذر داشتن آنان از این نوع و شیوه گدایی نمی کنند. سوم اینکه اقدام این کودکان نشان می دهد که این شیوه تنها فکر چند کودک خردسال نیست بلکه پشت این قضیه بزرگترها هم هستند که می توانند والدین، اطرافیان، نزدیکان و.. باشند. این کودکان در ابتدای سال های زندگی این گونه می آموزند که برای کسب درآمد در لباس دیگران هم می توان ظاهر شد.
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «افتتاح ١٧ مرکز نگهداری از کودکان خیابانی»، از قول علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت: ١٧ مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان را با همکاری شهرداری تهران افتتاح خواهیم کرد که هفت مرکز آن در هفته دولت آغاز به کار خواهند کرد. امیدواریم با راه اندازی این ١٧ مرکز بتوانیم بخشی از مسائل کودکان کار و خیابان را ساماندهی کنیم.
روزنامه «ایران» همچنین با درج عنوان «افتتاح 7 مرکز نگهداری کودکان خیابانی در هفته دولت»، آورد: علی ربیعی در حاشیه مراسم واگذاری 516 واحد مسکن به خانواده های دارای بیش از دو معلول که در صفادشت ملارد برگزار شد گفت: 17 مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان را با همکاری شهرداری تهران افتتاح خواهیم کرد که 7 مرکز آن در هفته دولت آغاز به کار خواهند کرد.
در ادامه این مطلب به نقل از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است:سعی داریم در استان هایی که تعداد کودکان کار و خیابان آنها زیاد است، این مراکز را راه اندازی کرده و با سوءاستفاده از این کودکان مقابله کنیم.
روزنامه «ابتکار» با بازتاب عنوان «ساخت 17 مرکز نگهداری از کودکان خیابانی»، نوشت: علی ربیعی وزیر رفاه، کار و تعاون ایجاد 17 مرکز نگهداری کودکان خیابان با همکاری شهرداری تهران را از مصوبات شورای اجتماعی خواند و اضافه کرد: کار راه اندازی هفت مرکز در هفته دولت آغاز خواهد شد و در این مراکز مهارت های زندگی و آموزشی ارائه خواهد شد.
در ادامه این مطلب آمده است: این مقام مسئول اضافه کرد: تلاش می کنیم در استان هایی که کودکان خیابانی داریم و مورد سوءاستفاده قرار می گیرند؛ این مراکز را ایجاد کنیم، زیرا مساله مقابله با سوءاستفاده از کودکان بسیار مهم بوده و در جلسه شورای اجتماعی نیز به آن تاکید شد.

**هدایت تحصیلی؛ تنگنایی در برابر انتخاب دانش آموزان
انتخاب رشته مورد علاقه تحصیلی موضوعی است که همه دوره های زندگی افراد جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد، بنابراین این تصمیم سرنوشت ساز باید در کمال دقت و با توجه به علایق افراد اتخاذ شود. ورود آموزش و پرورش و مدرسه ها به این امر و هدایت تحصیلی دانش آموزان چندی است که اعتراض خانواده ها و فرزندان آنها را بر انگیخته است، بنابراین اهمیت رسیدگی به این امر موجب شد که روزنامه های امروز در مطالبی به آن بپردازند.
روزنامه «مردم سالاری» در گزارش خبری با عنوان «احتمال افزایش ظرفیت برخی رشته های تحصیلی بدلیل اصرار دانش آموزان» آورد: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصویب آیین نامه هدایت تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: در برخی موارد شاهد اصرار دانش آموزان برای ورود به رشته ای خاص هستیم که در چنین شرایطی ممکن است ظرفیت را در برخی نقاط افزایش دهیم و اگر ظرفیت وجود داشته باشد از دانش آموزان در رشته های تحصیلی که اولویت نخست آنان نیست اما به آن تمایل دارند، ثبت نام می کنیم.
در ادامه این مطلب آمده است: علی اصغر فانی در حاشیه نخستین جشنواره قلم درخصوص اعتراضات به هدایت تحصیلی گفت: همکاران ما در سطح کشور با دریافت درخواست های دانش آموزان در تلاش هستند تا ضمن توجه به نظرات دانش آموزان در توزیع متوازن شاخه ها و رشته های تحصیلی نیز موفق باشند.
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «ورود وزیر آموزش وپرورش به ماجرای هدایت تحصیلی»، نوشت: علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش درباره علت ارجحیت توسعه متوازن بر استعداد و رغبت دانش آموز گفت: هدایت تحصیلی براساس چهار مؤلفه استعداد و علاقه دانش آموز، نیاز کشور و امکانات آموزش وپرورش انجام می شود.
در ادامه این مطلب به نقل از وزیر آموزش و پرورش می خوانیم: در دانشگاه ها نیز شاهد هستیم برخی رشته ها داوطلبان بسیاری دارند اما از آنجا که ظرفیت این رشته ها محدود است، تمام داوطلبان نمی توانند وارد آن شوند؛ در آموزش وپرورش نیز چنین شرایطی حاکم است.
روزنامه «ابتکار» در گزارشی خبری با عنوان «احتمال افزایش ظرفیت برخی رشته های تحصیلی در مدارس»، نوشت: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدایت تحصیلی در جهت نیاز کشور و آینده آموزش و پرورش اجرا می شود اظهار کرد: ممکن است در مقطع زمانی شاهد موج هیجانی در برخی از رشته ها باشیم که در آینده با مشکلاتی مواجه خواهند شد. امسال در کنکور شاهد بودیم بیشترین داوطلب در رشته تجربی بودند به گونه ای که داوطلبان رشته تجربی دو برابر رشته انسانی و ریاضی هستند و این عدم توازن، مشکلاتی را ایجاد کرده است.
در ادامه این مطلب می خوانیم: علی اصغر فانی با اشاره به تصویب آیین نامه هدایت تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرد: در برخی موارد شاهد اصرار دانش آموزان برای ورود به رشته ای خاص هستیم که در چنین شرایطی ممکن است ظرفیت را در برخی نقاط افزایش دهیم و اگر ظرفیت وجود داشته باشد از دانش آموزان در رشته های تحصیلی که اولویت نخست آنان نیست اما به آن تمایل دارند، ثبت نام می کنیم.
روزنامه «خراسان» با درج عنوان «افزایش ظرفیت در هدایت تحصیلی دانش آموزان»، با اشاره به تلاش آموزش و پرورش برای افزایش ظرفیت رشته های تحصیلی از قول علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش می نویسد: در سراسر کشور با دریافت درخواست های دانش آموزان، تلاش می کنیم درعین حال که نظرات دانش آموزان و اولیا را تأمین کنیم، بتوانیم در توزیع رشته ها و شاخه ها نیز موفق شویم.وی اضافه کرد: باید بپذیریم به موجب برنامه پنجم توسعه، موظف هستیم رشته ها و شاخه های تحصیلی را به صورت متوازن گسترش دهیم تا دانش آموزان امروز در آینده وارد مشاغل موردنظر شوند.
در ادامه این مطلب از قول وی آمده است: همیشه 4 عامل در هدایت تحصیلی مؤثر است که شامل استعداد، علاقه دانش آموز، نیاز کشور و امکانات آموزش و پرورش است؛ در دانشگاه ها همه داوطلبان یک رشته به دلیل این که ظرفیت آن محدود است، قادر به ورود به آن رشته نیستند.ممکن است در یک منطقه آموزشی 20 کلاس علوم تجربی دایر کنیم، اما وقتی ظرفیت آن تکمیل شد، دانش آموزان باید به رشته دیگری که در توصیه نامه آن ها وجود دارد هدایت شوند، اما تلاش کرده ایم با در نظر گرفتن امکانات برای اول مهر ظرفیت داوطلبان را افزایش دهیم تا درعین حالی که توسعه متوازن رشته و شاخه ها را داریم، نظر دانش آموزان و خانواده ها را تأمین کنیم.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9368**9131
کد N1370041

وبگردی