آفتاب

چرا باید نوزاد با شیرمادر، تغذیه شود؟

چرا باید نوزاد با شیرمادر، تغذیه شود؟

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بر ضرورت تغذیه نوزاد با شیرمادر تاکید کرد و درباره دلایل اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر سخن گفت.

 به گزارش همشهري آنلاين، دکتر محمداسماعیل مطلق، گفت: شیر مادر، هدیه الهی، بهترین و کامل‌ترین غذایی است که تا پایان 6 ماهگی تمام نیازهای غذایی شیرخوار را به تنهایی تامین می‌کند و شیرخوار نیاز به آب یا هیچ ماده غذایی دیگری ندارد.

  • مجله نوزاد

او توصيه كرد: بعد از پایان 6 ماهگی، غذای کمکی نیز به همراه شیرمادر به شیرخوار داده شود اما برای رشد و سلامت بهتر کودک، تا پایان دو سالگی و یا بیشتر تغذیه با شیر مادر ادامه یابد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاكيد كرد : اگر مادران با ترکیبات شیرمادر و فواید آن خوب آشنا شوند، هرگز برای تکمیل دوران شیردهی یعنی تا پایان 24 ماهگی شیرخوار، کوتاهی نخواهند کرد.

مطلق افزود: آلرژی، آسم و عفونت حاد گوش میانی، مننژیت و سپتی سمی (عفونت مغز و خون) نوزادی و سل، عفونت ادراری و عفونت‌های دستگاه تنفسی و گوارشی، سرطان خون و سندروم مرگ ناگهانی در کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند، کمتر دیده می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، افزایش کلسترول و چربی‌های نامناسب خون و بیماری‌های عروقی، پوسیدگی دندان و نیاز به ارتودنسی، بیماری‌های مزمن تنفسی و گوارشی، عفونت‌های بیمارستانی، کمبود فقر آهن و روی (به دلیل جذب بهتر آهن شیرمادر)، یبوست و دل درد، برفک به دلیل استفاده از سر پستانک، شب کوری (به دلیل وجود ویتامین A کافی در شیرمادر)، برگشت محتویات معده به مری (ریفلاکس)، سوء تغذیه و انگشت مکیدن از مواردی است که در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر دیده می‌شود.

کد N1369470

وبگردی