آفتاب

کمک مالی ژاپن به سریلانکا برای مهار چین در دریاها

کمک مالی ژاپن به سریلانکا برای مهار چین در دریاها

پکن - ایرنا - دولت ژاپن به منظور مقابله با پیشروی های دریایی چین، مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون ین (حدود 18 میلیون دلار )به پروژه افزایش امنیت دریایی سریلانکا اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، ژاپن که با پکن در دریای شرقی چین دچار منازعه است این بار قصد دارد با حمایت مالی از کشوری که دارای موقعیت استراتژیک ویژه ای در جنوب آسیا است، به مهار چین در آبهای این منطقه نیز بپردازد.
سریلانکا کشوری با موقعیت ویژه در جنوب آسیا، اقیانوس هند و جنوب کشور هند است و ژاپن تلاش می کند با گسترش روابط خود با آن مانع از پیشروی های دریایی چین در این جزیره شود.
آسیا تایمز در گزارشی نوشت: دولت ژاپن به تازگی مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون ین (واحد پول ژاپن) به منظور احداث پروژه های امنیت دریایی سریلانکا به این کشور اختصاص داد که این توافق همچنین به ژاپن اجازه می دهد تا نیروهای گارد ساحلی سریلانکا را نیز آموزش دهد.
گزارش یادآور می شود، این قرارداد پس از آن منعقد شد که «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن با «مایتریپالا سیریسنا» رئیس جمهوری سریلانکا در حاشیه نشست «جی7» دیدار کرد و با او در خصوص اهمیت دستیابی به آزادی در دریاها بر اساس قانون به گفت وگو پرداخت.
تصمیم «آبه» با توجه به پیشروی های دریایی چین در منطقه شرق آسیا از جمله سریلانکا و بنگلادش اتخاذ شده است؛ چرا که این پیشروی ها نگرانی هایی را برای کشورهایی از جمله ژاپن و هند به همراه داشته است.
آسیا تایمز می نویسد که هر دو کشور ژاپن و چین جزو سرمایه گذاران خارجی اصلی در سریلانکا محسوب می شوند و این کشور در طول سال ها همواره کوشیده در روابط خود با توکیو و پکن، تعادل را حفظ کند.
در این میان ژاپن خود را بیشتر علاقمند به همکاری های دریایی با سریلانکا نشان می دهد و از سال 2009 تاکنون بیش از 55 بندر توسط نیروهای دریایی ژاپن و گارد ساحلی این کشور در سریلانکا احداث شده است.
در همین حال سریلانکا می کوشد با بهره مند شدن از روابط همزمان خود با ژاپن و چین، هر دو رابطه را به خوبی پیش برده و اختلافات موجود در اقیانوس هند را حل و فصل نماید.
از سوی دیگر اهمیت سرمایه گذاری ژاپن در سریلانکا همواره رو به افزایش است و موقعیت استراتژیک سریلانکا برای کشورهایی نظیر ژاپن مبنی بر تامین امنیت تجاری آنها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
آساق**231**1597
کد N1369315

وبگردی