آفتاب
مجتبی شاکری با انتقاد از روند بررسی گزارش های حسابرسی:

گزارش حسابرسی سال ۹۲ در سال ۹۵ بررسی می شود

گزارش حسابرسی سال ۹۲ در سال ۹۵ بررسی می شود

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از فاصله سه ساله بررسی گزارش های حسابرسی در شورای شهر نسبت به زمان عملکرد شهرداری انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی شاکری با اشاره به آغاز بررسی گزارش های حسابرسی از مناطق شهرداری تهران از جلسه گذشته، به این نکته اشاره کرد که مفاد بسیاری از طرح ها، لوایح و گزارش های حسابرسی ارائه شده در شورای شهر دارای فوریت سطح بالا بوده و می تواند در اصلاح امور بسیار موثر باشد و افزود: برخلاف ادعاهایی مبنی بر اینکه به گزارش های حسابرسی به صورت فرآیندی نگاه می شود و با اشخاص ارتباطی ندارد، اتفاقا این نکته اهمیت دارد که تحت نظارت و مدیریت یک مدیر شهری چه اقداماتی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تمام عملکرد حسابرس ها در مورد بودجه به چند بند محدود تنزل داده می شود، گفت: در عین حال همین بندها است که در اصلاح فرایند، اعمال مدیریت و تصویب بودجه سال بعد باید ایفای نقش کند.  

شاکری با بیان اینکه گزارش های حسابرسی شهرداری فعلا تا پایان سال ۹۲ ارائه شده است، خاطرنشان کرد: اکنون سال ۹۵ است و بررسی عملکرد مالی شهرداری در سال ۹۲ در حال بررسی است؛ در چنین شرایطی اعضا در جایگاه ناظر احساس پوچی می کنند.

وی با انتقاد از عملکرد خنثی و فاقد اثر برخی اعضای شورای شهر در قبال گزارش های حسابرسی و تلفیق و تفریغ بودجه گفت: برخی گزارش های حسابرسی را صرفا شنیدنی و نه ابزاری برای مداخله در ساختار، نرم افزار و ارتقاء یا تنزل مدیریت تحلیل می کنند؛ در حالی که حتی در یک شرکت خصوصی کوچک، حسابرسی را ابزاری برای اعمال نظارت بر فرآیندها و برهان قاطعی برای تغییر مدیریت ها بر می شمارند. اما آنچه در حسابرسی شورا در جریان است، گویی تلاش و چالشی برای هیچ است.

وی با انتقاد از ساز و کار ناهار آمد بررسی گزارش های حسابرسی توسط شورا، گفت: عده ای از اعضا عملکردها را می خوانند و می شنوند ولی واکنشی نسبت به نظام نظارتی ناکارآمد و نرسیدن به تصمیم نهایی ندارند.

این عضو شورای شهر با ابراز نگرانی نسبت به اینکه این عملکرد خنثی به عنوان یک سنت برای دوره های بعدی شورا باقی بماند، اظهار کرد: با استمرار این روش، نمایندگان مردم در دوره های بعد در مورد این رفتار بی فرجام چگونه قضاوت خواهند کرد؟

شاکری با اشاره به اینکه علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر بارها با شهرداری تهران در مورد گزارش های حسابرسی مکاتبه کرده است، افزود: شهرداری تهران به این نامه ها نیز پاسخ داده اما واقعیت این است که شهرداری نهایت غربالگری و حداکثر ویرایش ممکن را که می توانسته، بر گزارش های مالی اعمال کرده است.

شاکری ادامه داد: شهرداری بارها به صورت آشکار و پنهان در مواجهه با پیگیری های کمیسیون برنامه و بودجه توضیحاتی تکراری برای خروج از فشار بندهای حسابرسی ارائه کرده است و به نظر می رسد رییس کمیسیون بودجه نیز دیگر برای ادامه این پیگیری ها انرژی ندارد.

وی ادامه داد: گزارش های حسابرسی شورا از مناطق ۲۲ گانه بر خلاف رویه داوری حسابرس از سازمان ها و شرکت های شهرداری فاقد هر گونه اعلام نظر اعم از مقبول، مشروط، عدم اظهار و نظایر آن بوده که این پدیده بی سابقه است.

شاکری در خاتمه یادآور شد: اعضای شورا باید بدانند داوری فردا مبتنی بر رفتار امروز آنها رقم می خورد و اعمال نظارت صحیح، سنجیده و کارآمد در گرو همکاری مشترک شهرداری و شورای شهر است.

کد N1369191

وبگردی