آفتاب

بازگشت کیارستمی به ونیز پس از ۳ سال

بازگشت کیارستمی به ونیز پس از ۳ سال

سازمان‌دهندگان هفتاد و سومین جشنواره فیلم ونیز با اختصاص بخشی ویژه، از مقام هنری و یک عمر فعالیت حرفه‌ای عباس کیارستمی و مایکل چیمینو، ۲ سینماگر فقید ایرانی و آمریکایی تقدیر می‌کنند.

به گزارش همشهري، آلبرتو باربرا مدير هنري جشنواره ونيز روز پنجشنبه در نشستي خبري فهرست فيلم‌هاي حاضر در بخش‌هاي مختلف اين دوره را اعلام كرد و در بخشي از سخنان خود، از اداي احترام به 2فيلمساز اسطوره‌اي خبر داد كه به تازگي از دنيا رفته‌اند. باربرا درباره تنها كارگردان ايراني برنده جايزه نخل طلا گفت: «عباس كيارستمي به ما آموخت كه به سينما، عكاسي و هنر از زاويه‌اي متفاوت نگاه كنيم. مرگ او رابطه ما را با اين نوع از هنر به‌طور كامل تغيير داد.»

كيارستمي كه جزو محبوب‌ترين چهره‌هاي سينماي جهان و البته جشنواره كن در فرانسه بود، سال 1999تصميم گرفت «باد ما را خواهد برد» را نخستين‌بار در جهان در بخش مسابقه جشنواره ونيز به نمايش بگذارد. هيأت داوران هم با اهداي جايزه بزرگ شير نقره‌اي از اين فيلم سينماگر ايراني تقدير كرد. ضمن اينكه بادما را خواهد برد جايزه منتقدان بين‌المللي و جايزه جوانان براي سينماي آينده را هم براي كيارستمي به ارمغان آورد.

خالق «طعم گيلاس» و «خانه دوست كجاست» سال 2008«شيرين» را در بخش خارج از مسابقه ونيز به نمايش گذاشت و جايزه ويژه افتخار فيلمساز را دريافت كرد. او 3سال پيش هم در بزرگداشت هفتادمين دوره قديمي‌ترين جشنواره سينمايي جهان، همراه 69فيلمساز ديگر از 4گوشه دنيا با ساختن يك فيلم كوتاه در اين رويداد معتبر حضور يافت. ماندگارترين تصوير از كيارستمي در ونيز 2008، جايي است كه او شايد براي نخستين بار عينك خود را از روي چشم برداشت و به عكاسان و خبرنگاران حاضر در ليدو لبخند زد.

حالا 3سال از آخرين حضور كيارستمي در ونيز گذشته و اين بار قرار است ياد و نام فيلمساز نامدار ايراني در ايتاليا گرامي داشته شود. براساس آنچه سايت رسمي ونيز اعلام كرده، بخش‌هايي از «24فريم» آخرين پروژه كيارستمي پيش از مرگ در بخشي ويژه به نمايش درمي‌آيد. سيف‌الله صمديان، دوست و دستيار قديمي فيلمساز فقيد هم فيلمي به نام «اين فيلم من است: 76دقيقه و 15ثانيه با كيارستمي» با تركيب كردن آثار او ساخته كه در ونيز اكران مي‌شود.

ونيز از مهم‌ترين رويدادهاي سينمايي جهان و در كنار كن و برلين معتبرترين جشنواره‌هاي اروپايي هستند و امسال علاوه بر كيارستمي، تازه‌ترين تجربه كارگرداني پرويز شهبازي هم در بخش رقابتي افق‌هاي آن به نمايش درخواهد آمد. «مالاريا» نخستين بار زمستان گذشته در بخش مسابقه سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر حضور داشت و البته چندان مورد توجه داوران و منتقدان قرار نگرفت. اين فيلم در نخستين حضور بين‌المللي خود به ونيز مي‌رود و با 17فيلم رقابت مي‌كند.

هفتاد و سومين دوره جشنواره ونيز 10شهريور با نمايش «لا لا لند» ديمين شازل آمريكايي آغاز به‌كار مي‌كند وThe Bad Batch آنا ليلي اميرپور، فيلمساز ايراني آمريكايي يكي از 20فيلم حاضر در بخش مسابقه است كه براي بردن شير طلايي بهترين فيلم رقابت مي‌كنند. امير نادري هم با تازه‌ترين فيلم خود «مونته» در بخش خارج از مسابقه حضور دارد. سم مندس رئيس هيأت داوران بخش مسابقه بين‌الملل است.

  • فيلمي براي اختتاميه و افتتاحيه

فيلم سينمايي «هفت مرد باشكوه» يا همان «هفت دلاور» به كارگرداني آنتوان فوكوا در شرايطي روز 10سپتامبر در مراسم اختتاميه قديمي‌ترين جشنواره سينمايي جهان در ونيز روي پرده مي‌رود كه 2روز پيش از آن در افتتاحيه چهل و يكمين جشنواره فيلم تورنتو به نمايش درمي‌آيد. اين فيلم كه به‌نظر مي‌رسد يكي از رقباي جدي مراسم اسكار 2017خواهد بود، بازسازي وسترن كلاسيك جان استرجس، محصول 1960است.

کد N1366098

وبگردی