آفتاب
گردشگری در یک هفته؛

تخریب خانه‌های تاریخی تهران/ بافت تاریخی آران بیدگل در معرض خطر

تخریب خانه‌های تاریخی تهران/ بافت تاریخی آران بیدگل در معرض خطر

انتقاد از تخریب خانه‌های تاریخی تهران، پیشنهاد آژانس‌های مسافرتی به گردشگران ایرانی و برگزاری فستیوال موسیقی در کاخ گلستان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته پیرو کودتای ترکیه و اتفاقاتی که در حوزه گردشگری این کشور رخ داد، خبرگزاری مهر گزارشی از وضعیت مسافران و دفاتر خدمات مسافرتی منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: «کودتای ترکیه موجب شده تا مسافرانی که همان شب کودتا و یا یکی، دو روز بعد خواهان برگشت به ایران بودند یا بلیت‌ها را به قیمت گزافی خریداری کنند و یا به دلیل تمام شدن زمان تور مسافرتی‌شان، یک یا دو روز بیشتر در هتل‌ها اقامت کنند؛ این هزینه اضافی را مسافران پرداخت کرده‌اند و دفاتر خدمات مسافرتی و دولت ترکیه هیچ کدام تأمین این هزینه را بر عهده نگرفته بودند».

پیشنهاد آژانس‌ها برای سفر به مقاصد دیگر

دفاتر خدمات مسافرتی که با ممنوعیت برگزاری تورهای گردشگری ترکیه مواجه شده‌اند، بازار فروش تورهای خود را در خطر می‌بینند به همین دلیل زمانی که مسافران به آنها مراجعه کرده و درباره وضعیت تورهای ترکیه سؤال می‌پرسند، در پاسخ پیشنهاد سفر به قبرس شمالی، گرجستان، بلغارستان و روسیه را می‌دهند.

اکنون تورهای گرجستان، بلغارستان و قبرس شمالی برای هفت شب اقامت در این کشورها حدود ۲ میلیون تومان هزینه دارد. سفر به روسیه نیز با حداقل ۳.۵ میلیون تومان قیمت عرضه می‌شود.

برگزاری فستیوال موسیقی در یک اثر جهانی

این هفته گروه موسیقی «بارانا» اعلام کرد که از روز ۲۰ تا ۲۹ مرداد ماه در کاخ جهانی گلستان، فستیوال موسیقی با حضور بزرگان این عرصه برگزار خواهد کرد.

در این باره مسئولان سازمان میراث فرهنگی اعلام کردند که اطلاع‌رسانی در این زمینه بسیار سریع‌ اتفاق افتاده است چرا که ما هنوز مجوز نهایی را به این گروه موسیقی نداده‌ایم.

در این هفته درباره دو خانه تاریخی «توران» و «ویلای پناهی» گزارش‌هایی منتشر شد.

یکی از نهادها به تازگی قصد دارد ویلای پناهی تهران را تخریب کند؛ این موضوع اگرچه با تکذیب این نهاد مواجه شد اما پس از آن نامه‌هایی در اختیار خبرنگاران قرار گرفت که نشان از شفاف‌سازی در این زمینه می‌داد.

خانه توران که به تازگی با خاک یکسان شده، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و حتی شورای شهر تهران از تخریب آن انتقاد کرد.

تاریخ آران و بیدگل از بین می‌رود

در این هفته همچنین گزارشی درباره تخریب بافت تاریخی آران بیدگل به دلیل احداث یک خیابان منتشر شد.

پیرو احداث این خیابان، سه خانه تاریخی که از بین آنها دو خانه در فهرست میراث ملی ثبت شده بود، شبانه تخریب شدند.

در این باره مدیر میراث فرهنگی آران و بیدگل اعلام کرده که هنوز شهرداری مسئولیت تخریب این خانه‌ها را بر عهده نگرفته است و اعلام می‌کنند که این تخریب‌ها شبانه اتفاق افتاده است.

این هفته همچنین نامه‌ای از معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی منتشر شد که در آن اعلام می‌کرد دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز بند «ب» مجاز به برگزاری تورهای زیارتی به مقصد سوریه و عراق نیستند.

اگرچه این اقدام قبلاً نیز انجام نمی‌شد ولی این بار معاونت گردشگری با ارسال این نامه عملاً آن را به دفاتر خدمات مسافرتی گوشزد کرده است.

تفاهمنامه همکاری بین گردشگری و فدراسیون چوگان

این هفته فدراسیون چوگان و کانون راهنمایان گردشگری تفاهمنامه‌ای امضا کردند؛ در پی این تفاهمنامه قرار شد تا راهنمایان گردشگری عضو انجمن‌های صنفی، بازی چوگان را به صورت رایگان یاد بگیرند.

کد N1365374

وبگردی