آفتاب

خبرگزاری فرانسه: مذاکرات صلح یمن در شرف فروپاشی است

خبرگزاری فرانسه: مذاکرات صلح یمن در شرف فروپاشی است

تهران - ایرنا - هیات اعزامی ریاض به مذاکرات صلح یمن اعلام کرد که قصد دارد روز شنبه محل مذاکرات در کویت را ترک کند که این نشانه فروپاشی مذاکرات چهارماهه تحت نظارت سازمان ملل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کویت، 'محمد العمرانی' سخنگوی این هیات به سرپرستی عبد ربه هادی منصور رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن گفته است: 'امروز(جمعه) ما در حال انجام نشست هایی برای خداحافظی هستیم و هیات ما روز شنبه کویت را ترک خواهد کرد.'
وی با اشاره به تشکیل یک شورای عالی سیاسی توسط گروه انصارالله در صنعا، مدعی شد که 'پس از این کودتا هیچ گونه مذاکرات دیگری نمی تواند انجام شود.'
گروه انصارالله و کنگره عمومی خلق به رهبری علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن روز پنجشنبه به طور مشترک شورایی را با 10 عضو برای مدیریت امور سیاسی، نظامی، اقتصادی و اداری کشور تشکیل دادند.
'اسماعیل ولد شیخ احمد' این اقدام را مغایر تعهد به فرآیند صلح و نقض قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل در مورد یمن دانسته است.
اما یک سخنگوی سازمان ملل در کویت گفته است که ولد شیخ احمد قرار است بعدا با گروه انصارالله و سفیران 18 کشور حامی فرایند صلح در یمن ملاقات کند.
مذاکرات غیرمستقیم در کویت که از ماه آوریل آغاز شده است به دلیل کارشکنی های دولت مستعفی یمن تاکنون پیشرفتی نداشته است.
هیات ریاض به سرکردگی عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن با اما و اگر ها و تعیین شروط مبنی بر مذاکره با سفرای کشورهای ائتلاف عربی در کویت در صدد کارشکنی و متوقف کردن مذاکرات صلح است.
هیات نمایندگی دولت مستعفی و فراری عبدربه منصور هادی برای حضور در دور دوم گفت و گوها خواستار تعیین سقف زمانی دو هفته ای برای مذاکرات صلح شده بود و دولت کویت نیز در همین راستا مهلت 15 روزه ای را که شنبه آینده به پایان می رسد، تعیین کرد تا طرف های درگیر برای رسیدن به توافق تحت فشار بیشتری قرار بگیرند.
شبک**1403**1021**1917
کد N1365093

وبگردی