آفتاب

4 محکوم از جمله سه خارجی در اندونزی اعدام شدند

4 محکوم از جمله سه خارجی در اندونزی اعدام شدند

کوالالامپور – ایرنا – اندونزی به رغم مخالفت های انجام شده بامداد جمعه حکم چهار قاچاقچی محکوم به اعدام از جمله سه خارجی را اجرا کرد، اما حکم 10 محکوم دیگر اجرا نشد.

به گزارش ایرنا، مقام های اندونزی پیش از این از اعدام 14 متهم در صبح امروز جمعه خبر داده بودند، اما برخی گزارش ها حاکی است حکم چهار متهم شامل یک اندونزیایی و 3 نیجریه ای و سنگالی اجرا شده است.
ژنرال 'نور راچماند' معاون دادستان کل اندونزی، اعلام کرد یک اندونزیایی و سه نیجریه و سنگالی پس از نیمه شب جمعه به وقت محلی در زندان جزیره 'نوسا' تیرباران شدند.
به نوشته تارنمای 'جاکارتا پست'، حکم 'ذوالفقاز علی' از پاکستان که به دلیل داشتن 350 گرم مواد مخدر در سال 2004 میلادی به اعدام محکوم شده بود در جزیره 'نوساکامبانگان' در جاوه مرکزی اجرا نشد.
دولت پاکستان خواستار تعویق اجرای حکم تبعه این کشور شده بود و تقاضای بررسی محاکمه وی را پیگیری می کرد.
'عقیل نسیم' سفیر پاکستان در جاکارتا، گفت که دولت پاکستان برای نظام حقوقی اندونزی احترام قائل است، اما بر این باور است که روند قانونی برای این متهم طی نشده و فرصت یک محاکمه منصفانه برای متهم فراهم نشده است.
وی گفت که دادستان خواستار حبس ابد برای این متهم پاکستانی شده بود، اما قضات حکم مجازات مرگ را برای وی صادر کردند.
چند تبعه هند و زیمبابوه نیز به اعدام محکوم شده بودند که احکام در مورد آن ها اجرا نشد.
مقامات دلیلی برای تاخیر در اعدام ها ارائه نکرده اند، اما جزیره ای که شب گذشته قرار بود اعدام ها در فضای باز زندان آن اجرا شود، توسط یک طوفان بزرگ مورد هجوم قرار گرفت.
گروهی از مردم پاکستان و نیجریه روز پنجشنبه در تجمعاتی خواستار توقف این اعدام ها شده بودند.
'بمبنگ والویو' معاون دادستان کل اندونزی اواخر خرداد ماه اعلام کرد دولت این کشور بعد از ماه رمضان حکم اعدام 18 نفر و سال آینده میلادی حکم 30 محکوم به مرگ دیگر را اجرا می کند.
وی گفته بود محکومان براساس بودجه در نظر گرفته شده سالانه اعدام می شوند و براساس بودجه برای امسال 16 اعدامی درنظر گرفته شده است.
در اندونزی دستکم 121 نفر به اعدام محکوم شده اند که شامل 35 خارجی نیز می شود. وزارت دادگستری اندونزی اعللام کرد اکثر محکومین به مرگ قاچاقچیان مواد مخدر هستند.
اندونزی سال گذشته میلادی نیز 14 محکوم را اعدام کرد که دو تن از آنها استرالیایی بودند. براسال قوانین اندونزی، هر محکوم توسط جوخه ای 10 نفره اعدام می شود.
'جوکو ویدودو' رییس جمهور اندونزی که سال 2014 سکان هدایت این کشور جنوب شرق آسیا را در دست گرفت با اتخاذ موضع بسیار سرسختانه ای در قبال قاچاقچیان مواد مخدر، گفت باید با فوریت بالا به بحران مواد مخدر که کشور با آن روبرو شده است، پرداخته شود.
حدود چهار میلیون و 200 هزار نفر در اندونزی به مواد مخدر آلوده شده اند و روزانه حدود 50 نفر به دلیل مصرف موادمخدر جان خود را از دست می دهند.
مجازات اعدام در اندونزی یک گزینه قضایی در برابر اتهاماتی مانند قاچاق مواد مخدر، قتل، شرارت و تروریسم است.
براساس قانون اندونزی حکم اتباع خارجی که بیش از پنج گرم مواد مخدر به اندونزی حمل کنند، اعدام یا حبس ابد است.
آساق**1611
کد N1364486

وبگردی