آفتاب

25 درصدجزیره هندروابی درگیر توسعه/ اقدامات زیست محیطی دربالاترین حد است

25 درصدجزیره هندروابی درگیر توسعه/ اقدامات زیست محیطی دربالاترین حد است

کیش – ایرنا – رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه اقدام های زیست محیطی صورت گرفته در جزیره هندورابی در بالاترین حد است افزود: تنها 25 درصد جزیره درگیر توسعه و سه درصد درگیر ساخت و ساز است.

به گزارش ایرنا ، علی اصغر مونسان عصر پنجشنبه در نشست خبری در پاسخ به سئوالی در خصوص ایرادهای وارده به توسعه جزیره هندورابی از سوی سازمان محیط زیست اظهار کرد: بنا به دستور رئیس جمهوری در سال 93 توسعه این جزیره در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت.
وی با بیان اینکه با شروع توسعه ای جزیره هندورابی موارد زیست محیطی از سوی این سازمان مطرح و شکایت شد افزود: مسئولان پس از بازدید متوجه شدند که بالاترین اقدام های زیست محیطی در جزیره هندورابی صورت گرفته و به جرات می توان گفت در این زمینه سر آمد هستیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به ماده 112 قانون اشاره کرد و گفت: براساس این ماده تمام امتیازات و مسئولیت های دستگاه های ذی ربط در منطقه به سازمان واگذار شده است و ما به نیابت از آنها اقدام می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تمامی اقدام های که در راستای توسعه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی شده باید از محیط زیست تائیدیه دریافت کنند، اظهار کرد: در هندورابی گونه با ارزش خاصی در خشکی نداریم و بیشتر نگرانی ها زیست محیطی در بخش دریا است.
مونسان با تاکید بر اینکه توسعه در جزایر باید صورت بگیرد افزود: 49 هزار قطعه مرجان کوچک و بزرگ در حال جابجایی است و تا زمانیکه آنها به طور کامل جابجا نشوند در اجرای پروژه موج شکن یک متر هم حرکت نخواهیم کرد.
وی به طرح جامع هندورابی اشاره کرد و گفت :تنها 25 درصد از جزیره درگیر توسعه و 3 درصد سطح اشغال آن درگیر ساخت و ساز است.
مونسان به طرح تکثیرو قلمه زدن مرجان ها در سایت ها اشاره کرد و افزود : اراضی زیر دریا وجود دارد که تلاش داریم در آنها مرجان ها را به صورت مصنوعی قلمه بزنیم .
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص توسعه پس کرانه ها در بندرگاه کیش اظهار کرد: یکی از ایرادات جدی نداشتن پس کرانه بود که گامهایی در راستای توسعه آنها برداشته شده است ، زیر ساخت های بندری انجام گرفته که نصب سیستم اعلام و اطفا حریق و همچنین تامین آب و برق شناورها از آن جمله است.
مونسان در مورد فاصله هزینه های سفر گردشگران به کیش در مقایسه به امارات و ترکیه گفت: برخی قیاس های ما در این زمینه درست نیست،ما نباید قیمت های فصل شلوغ و پرمسافر کیش را با قیمت های فصل خلوت سایر مناطق گردشگری دیگر کشورها مقایسه کنیم.
وی یکی از مولفه های جدی کاهش هزینه سفر را قیمت بلیت هواپیما دانست و افزود: در پایان سال گذشته بلیت آزاد شد و نرخ بلیت های کیش یکباره افزایش پیدا کرد بدون فوت وقت اعلام کردیم که هواپیمایی کیش حق افزایش قیمت ندارند و در همان زمان هم تعداد پروازها را در مسیر کیش افزایش دادیم تا مسافران را پوشش دهیم .
به گزارش ایرنا، وی افزود: این اقدام کیش ایر سبب شد سایر شرکت ها قیمت را متعادل کنند. قیمت هتل ها در نوروز هم کنترل شد اما نیاز است تا اقدام های دیگری برای کاهش هزینه ها انجام داد.
مونسان افزود: کشورهای همسایه درآمدهای ارزی دارند و قیمت پایین هتل برای آنها صرفه اقتصادی دارد، در آمد هتل های ما بیشتر از گردشگر داخلی است، به دنبال نقطه تعادل هستیم و در این مسیر هم از بخش خصوصی کمک می گیریم .
* افزایش 8 درصدی ورود گردشگر به کیش از سال 92
مونسان در مورد کاهش جذب گردشگر به منطقه و رضایت از خدمات ارائه شده گفت: از سال 92 تاکنون هشت درصد افزایش گردشگر داشتیم، فضای گردشگری کشور متاثر از فضای اقتصادی است، ما نسبت به برخی نقاط گردشگری توانستیم رشد گردشگری را حفظ کنیم.
وی به آمار ورود گردشگران در عید نوروز امسال اشاره کرد و گفت : حدود 250 هزا ر مسافر و حدود 9 برابر جمعیت، گردشگر وارد کیش شد که رقم قابل توجهی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تاکیدکرد: ایجاد زیر ساخت ها به طور قطع به رشد گردشگری بیشتر کمک می کند.
مونسان 40 هتل در حال ساخت را نشان از رشد حوزه گردشگری دانست و اضافه کرد: سرمایه گذاران امید به آینده دارند که سرمایه گذاری می کنند، با تغییر سیاست از مسکونی به سمت هتل استقبال مناسبی در این زمینه صورت گرفته است.
* زمین خواری در کیش نداریم / بازپس گیری 3 میلیون مترمربع زمین
مونسان در پاسخ به سوال دیگری در مورد جایگزینی در مورد پرونده های زمین خواری گفت: تاکنون حدود 3 میلیون متر مربع زمین فسخ یا حکم بازپس گیری آن را از دادگاه گرفتیم ، زمین هایی که در آن ساخت و ساز صورت نگرفته بود و یا زمان بندی عقب بودند را فسخ قرار داد کردیم که ارزش ریالی آنها 3 هزار و 300 میلیارد تومان بوده است .
وی تصریح کرد: پیش از این فاصله قیمتی زیادی بین بازار آزاد و زمین هایی که سازمان واگذار می کرد وجود داشت اما در شرایط فعلی از آن جلوگیری شده است و رانتی وجود ندارد که زمین خواری صورت بگیرد.
* رفتنم به وزارت ورزش شایعه است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص شایعه رفتن به وزارت ورزش نیز گفت: مطالب گفته شده صحت ندارد و شایعه است، اگر دولت تشخیص دهد و بخواهد درجای دیگری از بنده استفاده کند در خدمت خواهم بود.
* در سال 94 تنها 43 خودرو آمریکایی وارد کیش شد
وی در مورد ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی به کیش گفت: پس از فرمایشات رهبرمعظم انقلاب و ابلاغیه آقای ترکان در این مورد ما هم دستورات داده شده را ابلاغ کردیم، به خودروهای وارد شده اجازه ترخیص دادیم اما از این به بعد اجازه ورود نخواهیم داد، در سال 94، در مجموع 43 دستگاه خودروی آمریکایی به منطقه آزاد کیش وارد شده که رقم بالایی نیست و به دنبال این دستور از این به بعد واردات خودروهای آمریکایی را نخواهیم داشت.
* افزایش دارایی ها سبب انصراف سرمایه گذاران بانک های آف شور شده است
مونسان درمورد راه اندازی بانک های خارجی و اف شور در مناطق آزاد پس از برجام گفت: در مورد این موضوع باید تائیدیه شورای پول و اعتبار گرفته می شد، بانک مرکزی در این زمینه آیین نامه ای نداشت و پس از مدتی ایین نامه تدوین شد، درخواست های خود را ارسال کردیم و پیگیری می کنیم.
وی تصریح کرد: با دستور جدید شورای پول و اعتبار، سرمایه گذاران خارجی بانک های آفشور از حضور خود منصرف شدند، دارایی بانک های آفشور بر اساس این دستور از 25 میلیون یورو به 150 میلیون یورو افزایش یافت که رشد نامناسبی بوده است.
مونسان با بیان اینکه دارایی های این بانک ها ارزی است، نه ریالی اظهار کرد: نرخ ارز تغییری نکرده وافزایش دارایی های سبب انصراف سرمایه گذاران بانک های آفشور شده است.
وی در مورد مشارکت سازمان منطقه آزاد در میدان گازی کیش گفت: میدان های نفت و گاز در اختیار شرکت ملی نفت ایران است و سازمان مشارکتی ندارد، در سال 93 آمادگی سازمان را به وزیر نفت اعلام کردیم اما در شرایط کنونی مشارکتی نداریم و از پیشرفت آن اطلاعی ندارم.
مونسان در مورد عرضه اجناس بی کیفیت در بازارها و نظارت بر آنها گفت: بخش زیادی از اجناس چینی وارده به کشور در سال 92 از داخل بوده است، یکی از اقدام ها جلوگیری از ورود اجناس بی کیفیت به کیش بود، اداره استاندارد در بندر مستقر شده است و کالاها کنترل و از ورود اجناس بی کیفیت جلوگیری می شود .
وی اظهار کرد: محدودیت ها جدی در ورود کالاهای بی کیفیت گذاشته شده و از ورود کالاهای آرایشی و بهداشتی نیزجلوگیری می شود، در بخش پوشاک نیز این روند را جلو می بریم تا به نقطه صفر برسد.
نشست خبری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش پنجشنبه شب با حضور جمعی از رسانه های پایتخت و محلی در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد .
1630* 1641 *شبس *1488 **1565
کد N1364477

وبگردی