آفتاب

وزیر خارجه ترکیه: آنکارا و مسکو درباره مبارزه با داعش و جبهه النصره تصمیم گیری می کنند

وزیر خارجه ترکیه: آنکارا و مسکو درباره مبارزه با داعش و جبهه النصره تصمیم گیری می کنند

تهران – ایرنا - «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا و مسکو در دیدار رئیسان جمهوری دو کشور در سن پترزبورگ در روز 9 اوت (19 مرداد) تصمیم گیری مشترکی درباره مبارزه با گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره انجام خواهند داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، چاووش اوغلو امروز پنجشنبه با اعلام این مطلب به خبرنگاران گفت: با لاوروف در سوچی دیدار کرده و اقدامات مورد نظرمان را مورد بحث قرار دادیم.
وزیر خارجه ترکیه افزود: اقدامات تدارکاتی برای بازدید(رجب طیب اردوغان) رئیس جمهوری از شهر سن پترزبورگ در روز 9 اوت در وزارت خارجه در حال انجام است و در این نشست، تصمیمات مشترکی درباره روابط دوجانبه، مسائل سیاسی، اقتصادی و منطقه ای و مبارزه با داعش و جبهه النصره گرفته خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز با انتقاد از ادامه خودداری آمریکا برای خارج کردن گروه های مسلح تحت حمایت واشنگتن از مناطق زیر سلطه تروریست ها در سوریه، اعلام کرد که در نتیجه این رویکرد، برخی معارضان می خواهند بدون امکان آسیب رسیدن به گروه های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره شامل آتش بس شوند.
وی افزود: آمریکا هنوز برای جداسازی تروریست ها و معارضان پس از برقراری آتش بس در سوریه (از اسفند ماه 94) اقدامی نکرده است.
بنا به اعلام پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه، لاوروف افزود: سه روز پیش در دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا در لائوس، راه های مبارزه با تروریسم و گام های لازم برای مبارزه موثر با آن بررسی شد. نباید وضعیتی شکل گیرد که در محدوده تحت اشغال تروریست های ضد سوری به اصطلاح گروه های معارض میانه رو باقی بمانند که هم می خواهند شامل آتش بس شوند و هم چنین حالتی را بدون آسیب دیدن به گروه های تروریستی حفظ کنند.
وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: از آغاز سال 2016 طرف آمریکایی اطمینان می دهد که گروه های معارض را از تروریست ها جدا می کند، اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نگرفته است.
داعش و جبهه النصره خارج از توافق آتش بس سوریه هستند و خودداری طولانی آمریکا از بیرون بردن نیروهای مسلح تحت حمایت خود از مناطق زیر سلطه این دو گروه و بهانه وجود گروه های مسلح میانه رو، مانع بمباران های هوایی روسیه و عملیات زمینی نیروهای روسی علیه تروریست ها شده است.
ورود دولت ترکیه به مبارزه با تروریست ها در سوریه در حالی رخ می دهد که این کشور بارها به علت حمایت از گروه های مسلح سوری که با دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه می جنگند، مورد انتقاد قرار گرفته است.
از سوی دیگر، روابط آنکارا و مسکو از آذر 1394 پس از آنکه جنگنده های اف 16 ارتش ترکیه یک بمب افکن روس را در مرز سوریه سرنگون کردند، به تیرگی گرایید.
اما کرملین اعلام کرد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در نامه ای به ولادیمیر پوتین همتای روس خود، به خاطر سرنگونی این جنگنده ابراز تأسف کرده است.
آنکارا اعلام کرده بود جنگنده روسیه، حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است و پس از 10 بار اخطار و بی توجهی خلبان روس، دو فروند جت اف 16 ترکیه آن را سرنگون کردند.
با وجود این، مسکو تأکید دارد جنگنده های ترکیه در حریم هوایی سوریه جنگنده روسیه را هدف قرار داده اند.
اکنون روسیه تحریم های گردشگری علیه ترکیه را لغو کرده و در حال بررسی لغو سایر تحریم های آنکارا است.
بحران در روابط آنکارا و مسکو ضربه شدیدی به گردشگری ترکیه وارد کرد زیرا تعداد زیادی از گردشگران روس به تفرجگاه های ترکیه در امتداد سواحل دریای مدیترانه علاقه زیادی دارند. تیرگی روابط به میزان قابل ملاحظه ای از شمار این گردشگران کاست.
شبس**1708
کد N1364274

وبگردی