آفتاب

برگزاری ششمین نشست کمیته مشورتی ایران و اندونزی

برگزاری ششمین نشست کمیته مشورتی ایران و اندونزی

کوالالامپور – ایرنا – ششمین نشست کمیته مشورتی دو جانبه ایران و اندونزی روز پنجشنبه با حضور 'ابراهیم رحیم پور' معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان و 'دسرا پرچایا' همتای اندونزیایی اش در جاکارتا پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این نشست که ریاست آن را معاون آسیا، اقیانوسیه و آفریقا وزارت امور خارجه اندونزی برعهده داشت، دو طرف روابط دو کشور در حوزه های سیاسی و امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مورد بحث و گفت وگو قرار دادند.
تبادل نظر در موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی از محورهای این نشست بود که دو طرف بر آن تاکید کردند.
معاونین وزارت امور خارجه ایران و اندونزی با اشاره به همکاری های سیاسی دو طرف، تاکید کردند که برنامه ریزی لازم برای سفر 'جوکو ویدودو' رییس جمهوری اندونزی به تهران انجام گرفته و تلاش می شود با برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری دو کشور، تمهیدات لازم برای انجام موفق این سفر صورت پذیرد.
در این نشست دو طرف مقرر کردند گام هایی برای همکاری ایران و اندونزی در بخش مقابله با افراط گرایی و تروریسم برداشته شود.
رحیم پور و دسراپرچایا با تاکید بر ظرفیت های گسترده در ایران و اندونزی در زمینه های تجاری و اقتصادی برای همکاری، ابراز امیدواری کردند که رایزنی هایی که در حوزه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی میان دو کشور در جریان است، نهایی و اجرایی شود.
همکاری در زمینه توسعه گردشگری، زیرساخت ها و تبادل تجربیات در بخش های فنی، علمی و آموزشی از موضوعاتی بود که مقامات بلندپایه دیپلماتیک ایران و اندونزی آن را مورد بررسی قرار داده و خواستار همکاری های بیشتر در این زمینه شدند.
لزوم رفع مشکلات مالی و تسهیل در برقراری روابط بانکی ایران و اندونزی از موضوعات مورد تاکید در این نشست بود تا با رفع این مشکلات، حجم روابط دو کشور به میزان چشمگیری افزایش یابد.
'دسرا پرچایا' معاون آسیا، اقیانوسیه و آفریقای وزارت خارجه اندونزی در این نشست با اشاره به روابط خوب سیاسی دو کشور و حجم تجارت بیش از یک میلیاردو 300هزار دلاری دو جانبه قبل از اعمال تحریم های ناعادلانه غرب، گفت که با توجه به لغو تحریم ها، اکنون زمینه بازگشت روابط اقتصادی به سطوح قبلی وجود دارد.
رحیم پور نیز با اشاره به رفع موانع حقوقی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور، اظهار امیدواری کرد با توجه به اراده سیاسی روسای جمهوری ایران و اندونزی برای توسعه همه جانبه روابط، این مهم با همکاری موثر دو کشور در آینده ای نزدیک محقق شود.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به میزان مبادلات تجاری ایران با کشورهایی نظیر چین و سنگاپور حتی در زمان اعمال تحریم ها در مقایسه با حجم تجارت ایران با اندونزی، توسعه و افزایش سطح همکاری های اقتصادی را کاملا قابل دسترس دانست.
وی توسعه همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی را با توجه به روابط سیاسی بسیار دوستانه و نزدیک و اشتراک نظر دو کشور در بسیاری از موضوعات منطقه ای و جهانی و همچنین جایگاه دو کشور در جهان اسلام، ضروری دانست.
در ششمین نشست کمیته مشورتی دو جانبه ایران و اندونزی علاوه بر 'ابراهیم رحیم پور' معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان، 'ولی الله محمدی نصرآبادی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا نیز حضور داشت.
معاون وزیر خارجه اندونزی را در این نشست، سفیر این کشور در تهران و همچنین نمایندگانی از وزارتخانه های بازرگانی، دفاع ، تحقیقات، فناوری و آموزش عالی، وزارت گردشگری، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی ، دیوان خدمات مالی اندونزی و شرکت نفت 'پرتامینا' همراهی می کردند.
'ابراهیم رحیم پور' معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه پس از برگزاری سومین نشست کمیته مشورتی سیاسی ایران و سنگاپور و دیدار با مقام های این کشور چهارشنبه شب وارد اندونزی شد.
آساق**1611
کد N1364240

وبگردی