آفتاب

دعوای 3 میلیارد دلاری روسیه و اوکراین

دعوای 3 میلیارد دلاری روسیه و اوکراین

مسکو- ایرنا- تصمیم کی یف برای خودداری از پرداخت سه میلیارد دلار بدهی به روسیه مربوط به سال 2014 که پیش از سقوط ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری قبلی اوکراین پرداخت شده، موضوع تنش و مجادله بین دو کشور شده است.

به گزارش ایرنا، کشور اوکراین جمهوری شوروی سابق که پس از فروپاشی سال 1991 تیره ترین روابط شامل تحریم ها و طرح ادعاهای متقابل با روسیه را تجربه می کند، اعلام کرده است، طلب مسکو از کیف یک خواسته سیاسی است، زیرا مقام های اوکراینی مجبور به دریافت این وام شده بودند و قصدی برای بازپرداخت آن وجود ندارد.
تارنمای روسی رگنوم امروز (پنجشنبه) در باره واکنش روسیه به این تصمیم به نقل از دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین، نوشت: طلب مسکو از کی یف در تعهد دولت اوکراین قرار دارد که پیامدهای منفی خودداری از پرداخت آن بر ساختار مالی این کشور پیامدهای منفی خواهد گذاشت.
وی افزود: روسیه در صورت لزوم برای حفظ منافع خود موضوع را در دادگاه های بین المللی مطرح می کند و از ملزم کردن به بازپرداخت این بدهی دفاع خواهد کرد.
دسامبر 2014 و دو ماه پیش از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری وقت اوکراین که با حمایت های آمریکا و غرب از شکل گیری و گسترش اعتراض های مردمی عملی شد، روسیه سه میلیارد دلار اوراق قرضه در اختیار این کشور گذاشت، اما مقام های دولت جدید اعلام کرده اند تعهدی در قبال آن ندارند و پترو پوروشنکو رییس جمهوری کنونی نیز دستور منع پرداخت آن را صادر کرده است.
روسیه سال گذشته نیز این پرونده را نزد دادگاه داوری بین المللی لندن که اوراق قرضه از این شهر خریداری شده است، مطرح کرده و رسیدگی به این پرونده جریان دارد.
پس از روی کار آمدن یک دولت جدید در اکراین و آغاز درگیری شبه نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این کشور که روسیه متهم به حمایت از آنان می شود، کی یف و مسکو روابط پرتنشی داشته اند.
جدایی شبه جزیره کریمه در ساحل دریای سیاه از اکراین و پیوستن آن به روسیه در سال 2014 توسط طرفداران این کشور براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی که مورد تایید مسکو قرار گرفت، بزرگترین عامل افزایش تنش در روابط دو کشور بوده است.
این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور هدیه شده بود.
اتحادیه اروپا و آمریکا نیز با متهم کردن مسکو به دخالت در امور داخلی اوکراین بویژه درگیری های شرق این کشور در مناطق لوهانسک و دونتسک و مخالفت با پیوستن کریمه به خاک روسیه، تحریم های اقتصادی علیه این کشور وضع کرده اند که با اقدام های متقابل مسکو مواجه شده است.
اروپام 391 ** 1516
کد N1364237

وبگردی