آفتاب

ژاپنی‌ها هدررفت آب "خوانسار" را کنترل می‌کنند

ژاپنی‌ها هدررفت آب "خوانسار" را کنترل می‌کنند

تفاهم‌نامه همکاری طرح کاهش آب بدون درآمد شهر خوانسار در استان اصفهان توسط شرکت جایکای ژاپن به امضا رسید.

به‌گزارش ایلنا، این تفاهم‌نامه همکاری با حضور "حمیدرضا تشیعی" معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مهندس "هاشم امینی" مدیرعامل آبفای استان اصفهان، "تامورا" مدیر دپارتمان مدیریت آب شهری جایکای ژاپن و "ساوارا" مشاور ارشد جایکا در امور آب به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه برای اجرا باید به تأیید دولت ژاپن نیز برسد تا دپارتمان دولتی جایکا بتواند اجرای طرح را به صورت رسمی آغاز کند.

بر اساس این تفاهم‌نامه، طرف ژاپنی متعهد شده است علاوه بر آموزش کارکنان صنعت آب و فاضلاب در ژاپن یا ایران، تجهیزات لازم برای اجرای طرح کاهش آب بدون درآمد خوانسار را فراهم کرده و کارشناسان خود را به ایران اعزام کند.

در مراسم امضا و مبادله تفاهم‌نامه همکاری طرح کاهش آب بدون درآمد شهر خوانسار، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: این طرح با هزینه دولت ژاپن و به درخواست آبفای کشور در شهر خوانسار که بالاترین میزان هدررفت آب در کشور را دارد از بهار سال آینده آغاز می‌شود.

تشیعی با بیان این که کارشناسان ژاپنی تاکنون سه مرتبه به استان اصفهان و شهر خوانسار سفر کرده و موضوع را بررسی کرده‌اند، گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری بلاعوض دولت ژاپن و حمایت فنی و انسانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اجرا می‌شود.

تشیعی افزود: در طول سه سال گذشته که همکاری آبفای کشور با دپارتمان مدیریت آب شهری جایکا ژاپن آغاز شده است 240 نفر از مدیران صنعت آب و فاضلاب کشور در قالب 6 دوره تخصصی با هزینه دولت ژاپن به این کشور اعزام شده و آموزش‌های لازم در زمینه تصفیه آب، تصفیه فاضلاب، کنترل کیفیت، کاهش هدررفت آب، مدیریت بحران، انرژی و تله‌متری را سپری کرده‌اند.

وی از ایجاد مرکز آموزش ملی طرح کاهش آب بدون درآمد در اصفهان توسط دپارتمان جایکا خبر داد و گفت: این مرکز از بهار آینده به‌عنوان قطب علمی کاهش آب بدون درآمد در سطح منطقه اقدام به برگزاری دوره‌های علمی و تخصصی برای کارشناسان صنعت آب و فاضلاب خواهد کرد.

در ادامه "تامورا" مدیر دپارتمان مدیریت آب شهری جایکا نیز با اشاره به پیشرفت شرکت‌های ایرانی در زمینه تولید تجهیزات صنعت آب و فاضلاب از آمادگی این دپارتمان برای در اختیار گذاردن تجربیات ژاپن در زمینه کاهش آب بدون درآمد به متخصصان ایرانی خبر داد.

همچنین "ساوارا" مشاور ارشد جایکا در امور آب نیز اجرای طرح کاهش آب بدون درآمد خوانسار را کار خیلی سخت و پیچیده ای دانست و گفت: هرچند مدت زمان اجرای این طرح، هشت ماه خواهد بود اما امیدوارم ظرف یک دوره 3 تا 5 ساله بتوان با همکاری کارشناسان ایرانی و ژاپنی به نتایج مورد نظر دست یابیم.

 

کد N1364080

وبگردی